Business Internaţional

„Chiar credeţi că foarte mulţi vor cumpăra un Fiat dacă o maşină germană este acum cu 20% mai ieftină?“

Germania este unul dintre cei mai mari exportatori din lume şi nu poate decât să profite de deprecierea euro

Germania este unul dintre cei mai mari exportatori din lume şi nu poate decât să profite de deprecierea euro

Autor: Bogdan Cojocaru

16.03.2015, 00:04 950
„Preşedintele BCE Mario Draghi spune că italienii şi spaniolii nu pot exporta mai mult pentru că euro este prea puternic, aşa că voi face euro mai slab. Dar din această cauză şi produsele germane devin mai puţin scumpe şi chiar credeţi că foarte mulţi oameni vor cumpăra un Fiat, un Peugeot sau un Citroën dacă o maşină germană este acum cu 20% mai ieftină?“. Aceste comentarii, făcute de Anton Börner, preşedintele Federaţiei Germane a Retailerilor, Comerţului Extern şi Serviciilor, subliniază în ce ape tulburi au adus acţiunile BCE economia zonei euro, cea mai mare din lume.

Deprecierea euro, aflat la minimul ultimilor 12 ani faţă de dolar, şi politica banilor superieftini a BCE – cerute cu insistenţă de mult timp de guverne precum cele ale Spaniei şi Franţei –, aduc optimism pentru anumite companii europene şi vremuri dificile pentru altele şi chiar la nivel de economie.

„Importurile devin mai scumpe, iar economiilor precum cea a Greciei, care nu are o bază industrială solidă, le va fi şi mai greu deoarece puterea de cumpărare a populaţiei se evaporă şi mai mult“, a explicat pentru Deutsche Welle Stefan Kooths, analist la Institutul Kiel pentru Economia Mondială.

În schimb, Germania profită de căderea euro. Pentru această economie, unul dintre cei mai mari exportatori la nivel mondial, un euro slab acţionează ca un stimul economic. Companiile multinaţionale, care îşi derulează cea mai mare parte a afacerilor în străinătate, îşi pot vinde mai bine produsele.

 

Vin americanii

Sectorul aerospaţial francez stabileşte preţurilor multora din servciile oferite în dolari şi se aşteaptă la profituri mai mari, notează The Wall Street Journal. Însă Air France-KLM nu este prea fericită. Aproape 40% din costurile companiei aeriene sunt în dolari, mai ales cele legate ed combustibil, astfel că dolarul puternic anulează anumite beneficii aduse de ieftinirea petrolului. Cu toate acestea, operatorul aerian speră că euro slab va revitalize economia europeană şi îi va impulsiona afacerile de acasă. De asemenea, Air France îşi inteţeşte eforturile de marketing din SUA pentru a atrage mai mulţi americani să-şi facă vacanţa în Europa.

„Ne aşteptăm ca americanii să stimuleze linia de top. În general, impactul este favorabil“, a afirmat directorul financiar Pierre-François Riolacci.

Producătorii italieni de modă şi de articole de lux încep, de asemenea, să simtă efectele pozitive ale deprecierii euro după ce vânzările au avut de suferit din cauza turbulenţelor de pe piaţa din Rusia. 

Casa de modă Salvatore Ferragamo primeşte „sânge nou“ atât de la vânzările globale cât şi de la turiştii veniţi în Europa din America de Nord şi Asia.

„Am văzut chinezi cheltuindu-şi banii peste tot în lume. Dinamicile magazinelor noastre din Italia au fost, de asemenea, extraordinare“, a spus directorul executiv Michele Norsa. Turiştii chinezi au cheltuit în Europa în ianuarie cu 34% mai mult decât în aceeaşi lună a anului trecut.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO