Business Internaţional

Cine este David Marcus, omul care a băgat spaima în bănci. El este arhitectul Libra, noua criptomonedă a Facebook

Cine este David Marcus, omul care a băgat spaima în...

Autor: Ramona Cornea

06.07.2019, 09:00 1985

David Marcus a devenit imaginea publică a mişcării îndrăzneţe a Facebook de a intra în domeniul serviciilor financiare. Recrutat pentru a conduce serviciul de mesagerie al Facebook în 2014, Marcus a fost desemnat să ducă Facebook în zona de criptomonede in mai 2018 datorită experienţei sale în domeniul plăţilor, conform Financial Times.

David Marcus s-a retras de la cursurile Universităţii din Geneva pentru a-şi fonda propria afacere, GTN Telecom, în 1996. A vândut afacerea patru ani mai târziu şi a creat Echovox, o aplicaţie ce permitea companiilor media să obţină bani de la segmente de public prin intermediul telefoanelor mobile. Următoarea pe listă a fost Zong, o companie de plăţi mobile pe care a vândut-o PayPal în 2011. Marcus a devenit preşedintele cumpărătorului în mai puţin de un an unde a modernizat echipa de ingineri a PayPal şi a supravegheat marile achiziţii precum cea a aplicaţiei de plăţi Venmo.

Propunerea pe care i-a făcut-o Mark Zuckerberg de a se alătura Facebook l-a surprins pe David Marcus – se aştepta să fie o discuţie despre un parteneriat de afaceri. Decizia lui de a merge la Facebook, însă, i-a surprins pe cei de la PayPal.

"Mi-am dat seama că rolul meu a devenit unul de management real, faţă de pasiunea mea de a construi produse care, să sperăm, contează pentru o mulţime de oameni", a scris el pe LinkedIn.

El a extins divizia de mesagerie a Facebook în mai multe direcţii, lansând Messenger pentru copii, precum şi o versiune light a aplicaţiei pentru pieţele emergente. Marcus a iniţiat, de asemenea, mişcări pentru a introduce noi caracteristici cu potenţial de generare de bani. Messenger a adăugat plăţi, atât între utilizatori, cât şi de la utilizatori la companii, promovând ideea că aplicaţia ar putea deveni un loc propice pentru comerţ.

Aplicaţia a permis brandurilor, inclusiv Bank of America şi Burger King, să lanseze chatboţi şi să plătească pentru a trimite mesaje sponsorizate şi pentru a pune anunţuri în inbox-urile şi fluxurile de ştiri ale utilizatorilor. Rezultatele au fost variate. Messenger nu a devenit o platformă semnificativă pentru a face achiziţii, iar unele mărci şi-au abandonat chatboţii.

În mai 2018, pe fondul scandalurilor legate de utilizarea abuzivă a datelor de către Cambridge Analytica şi a dezvăluirilor despre amploarea interferenţei ruseşti în alegerile prezidenţiale americane din 2016, Mark Zuckerberg a anunţat o revizuire şi reorganizare executivă a departamentelor de produse şi inginerie ale companiei.

Marcus a primit un nou portofoliu, urmând să conducă o echipă nouă care explorează tehnologia blockchain. Persoane din interiorul Facebook au băgat de seamă că noul rol era în afara grupului de aplicaţii Facebook, Instagram, WhatsApp şi Messenger, care generează veniturile companiei.

Focusul recent al lui Zuckerberg către mesagerie şi criptarea privată a făcut ca Marcus să caute oportunităţi de afaceri dincolo de fondurile Facebook din publicitate. El va conduce o nouă filială Facebook, Calibra, pentru a gestiona un portofel digital pentru noua monedă Libra. În interiorul Facebook, Marcus are o reputaţie de "persoană respectabilă", potrivit foştilor colegi, deşi are şi o parte mai irascibilă.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO