Business Internaţional

Citroën, Peugeot, Shell şi alţi jucători industriali europeni îşi taie drum spre piaţă din Iran

Citroën, Peugeot, Shell şi alţi jucători industriali...

Autor: Mihai Gîţu

16.07.2015, 00:04 693
PSA Peugeot Citroën, simbolul industriei auto franceze, şi-a stabilit ca ţintă vânzarea a 400.000 de maşini în Iran şi a semnat deja un acord de distribuţie pentru comercializarea brandului său de lux DS. Compania vindea aproape jumătate de milion de maşini pe an înainte ca sancţiunile internaţionale aplicate republicii islamice să o forţeze să se retragă în 2012. Acum francezii îşi fac planuri pentru o reintrare agresivă şi sunt în discuţii avansate cu grupuri locale precum Iran Khodro pentru proiectarea, producerea şi vânzarea de automobile în Iran.

Pe termen lung, Peugeot are în plan chiar transformarea Iranului într-o bază de pro­duc­ţie, de unde să exporte în Orientul Mijlociu şi Africa. Iran este o ţară cu aproape 80 de milioane de locuitori. Planurile Peugeot nu sunt unice. Companii importante din Occident încearcă să intre cât mai repede pe piaţa iraniană. Deşi acordul prin care vor fi ridicate sancţiunile economice ale Iranului nu este încă pus în aplicare, oamenii de afaceri au început să-i tatoneze pe oficialii din Iran.

O delegaţie a MEDEF, cea mai mare organizaţie patronală din Franţa, a venit la mijlocul lunii iunie în Teheran pentru a pregăti deplasarea reprezentanţilor a 50 de companii industriale, programată iniţial pentru începutul lunii iulie.

Însă acţiunea, care urmează uneia puternic mediatizate a unei delegaţii de 100 de mari companii franceze în ianuarie, a fost amânată pentru sfârşitul lunii septembrie, atât din cauza sărbătorii Ramadanului cât şi pentru a aştepta semnarea acordului dintre Teheran şi puterile lumii care ar redeschide republica islamică. 

Companiile franceze au aşteptări mari de la ridicarea sancţiunilor, care au împiedicat până acum comerţul cu Teheranul, blocat de un embargo impus deoarece occidentalii îi suspectau pe iranieni că ar vrea să creeze o bombă nucleară.

Oficialii din Paris au recunoscut că „negocierile sunt dificile, căci iranienii vor ierta cu greu, spre exemplu, modul nepoliticos în care cei de la Peugeot au cedat presiunilor politice de a se retrage brusc din Iran în 2012“.

Compania aeriană Mahan Air a achiziţionat nouă avioane Airbus folosite. Dacă Iran Air îşi va reînnoi flota de avioane cu achiziţii de la producătorul american Boeing, Mahan Air ar putea alege Airbus.

Gigantul petrolier anglo-olandez Shell s-a întâlnit cu oficialii iranieni, o premieră pentru o companie mare occidentală, chiar dacă embargoul pe petrol este încă în picioare. Unul din liderii companiei italiene ENI s-a întâlnit şi el luna trecută cu ministrul petrolului Bijan Zanganeh, scrie Financial Times. Cu a patra cele mai mari rezerve de petrol din lume, Iranul are nevoie de investitori străini pentru a-şi reabilita infrastructura şi majora producţia.

Conform surselor Wall Street Journal, celebra companie Apple a intrat deja în contact cu distributorii iranieni. Momentan, extinderea companiei în Orientul Mijlociu este destul de restrânsă, însă situaţia s-ar putea schimba. Conglomeratul american General Electric pare de asemene interesată de piaţa iraniană.

„Iranul va reintra într-un ciclu puternic de creştere, de 5-10% pe an, timp de cinci ani,“ a spus unul dintre antreprenorii francezi, care a amintit despre activităţile ţării: unul dintre liderii mondiali în producerea de gaz şi petrol, dar de asemenea o piaţă de 80 de milioane de oameni cu un tineret educat, dornic de deschidere. Inevitabil, tortul atrage crema oamenilor de afaceri din toate ţările dezvoltate sau în curs de dezvoltare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO