Business Internaţional

Coloşii aerului din Europa de Est cad unul câte unul: Polonia îşi va restructura la jumătate operatorul aerian fanion LOT pentru a-l salva

Coloşii aerului din Europa de Est cad unul câte unul: Polonia îşi va restructura la jumătate operatorul aerian fanion LOT pentru a-l salva

Operatorul aerian LOT Polish Airlines a avut pierderi de 145 milioane zloţi în 2011 şi de 164 milioane zloţi în 2010. Foto Shutterstock

Autor: Bogdan Cojocaru

07.01.2013, 00:06 2165

La doar câteva zile după ce a aprobat pentru operatorul aerian naţional, colosul LOT Polish Airlines, împrumuturi de urgenţă de 127 milioane dolari, guvernul polonez a anunţat că va restructura compania la jumătate pentru a o readuce pe profit. Chinurile unuia dintre cei mai vechi operatori aerieni din lume sunt doar un episod din tragedia transportatorilor aerieni fanion din Europa de Est, o tragedie în care managementul defectuos şi scrupulele Bruxellesului pătează ceea ce cândva era mândria naţiunilor şi care pentru societate se traduce prin locuri de muncă pierdute.

După ce Malev din Ungaria s-a prăbuşit la începutul anului trecut din cauza unei decizii a Comisiei Europene, singura soluţie pentru LOT şi pentru TAROM, operatorul aerian fanion al României, pare să fi rămas privatizarea. Bulgaria Air este privatizat încă din 2006, dar rezultatele financiare nu sunt încurajatoare.

Din datele disponibile, compania a reuşit să încheie anul 2011 cu profit, dar la acesta a contribuit enorm contabilizarea unor despăgubiri de la un operator de turism care a falimentat.

Guvernul de la Varşovia, care deţine 93% din acţiunile LOT, a anunţat că va încerca salvarea companiei cu un plan de restructurare, după implementarea căruia ar putea urma privatizarea operatorului aerian, scrie The Wall Street Journal. Dar premierul Donald Tusk a subliniat că executivul nu este dispus să salveze cu orice preţ LOT. Directorul executiv al companiei, Marcin Pirog, a fost concediat la puţin timp după ce transportatorul a cerut ajutor de la stat.

Mai puţine avioane şi mai puţin personal

Planul de restructurare prevede reducerea cu 30% a personalului, cedarea a aproape jumătate din flotă către companii de leasing şi concentrarea doar pe cele mai profitabile rute şi pe avioanele cu cea mai mare eficienţă din punct de vedere al costurilor. O altă companie aeriană, Eurolot, controlată tot de guvern, va prelua rutele interne şi o parte din cele europene ale LOT, au spus oficialii guvernamentali.

Ministrul trezoreriei Mikolaj Budza­nowski n-a ezitat însă să amintească că "în decembrie, LOT a devenit primul trans­portator care efectuează zboruri cu avioane Boeing 787 Deamliner (cel mai modern model din categoria sa - n.r.)". Această aeronavă va fi utilizată pentru curse către Asia, în principal spre China şi Japonia, şi către SUA.

Pentru a supravieţui, LOT a renunţat la o parte din active, a vândut din clădirile de birouri şi hoteluri şi acţiuni de la companii listate pe care le-a primit de la guvern. Transportatorul discută vânzarea partici­paţiei pe care o avea la Eurolot către o agenţie controlată de stat. De asemenea, luna trecută LOT a vândut acţiuni pe care le deţinea la Petrolot, un operator de combus­tibil pentru aeronave, către compania petrolieră PKN Orlen, de asemenea controlată de guvern.

Pierderile înregistrate anul trecut de compania poloneză s-ar putea cifra la 200 milioane de zloţi sau 63,7 milioane dolari, echivalentul a jumătate din împrumutul primit în decembrie. Însă pentru a fi salvat, transportatorul, care merge în pierdere din 2008, ar putea avea nevoie de până la un miliard de zloţi, notează Financial Times.

LOT a avut pierderi de 145 milioane zloţi în 2011 şi de 164 milioane zloţi în 2010. Guvernul a făcut anul trecut o nouă tentativă, fără succes, de a vinde compania. Turkish Airlines a fost interesată, dar a decis să renunţe deoarece regulile UE interzic ca proprietarul să fie străin, iar guvernul a încercat să atragă Air China, potrivit Bloomberg.

Tragedia Estului

Şi alţi operatori aerieni din Europa Centrală şi de Est sunt în pericol. Bruxellesul a aprobat recent un program de restructurare de 100 milioane euro pentru CSA Czech Airlines, oferită spre vânzare către Korean Air şi Qatar Airlines.

Companiile regionale se confruntă cu probleme de aceeaşi natură, precum piaţa internă redusă, prea puţine rute lungi profitabile, competiţie acerbă din partea operatorilor low-cost şi preţuri în creştere la combustibili. Air Baltic din Letonia caută un partener care să cumpere jumătate din companie.

Serbia, care de câţiva ani încearcă să vândă JAT Airlines, ar putea injecta până la 180 milioane euro pentru a face transpor­tatorul mai atractiv pentru investitori.

De asemenea, ministrul estonian al economiei a anunţat că închiderea Estonian Air este "o opţiune". Colapsul Malev a venit după ce Comisia Europeană a obligat compania să ramburseze ajutorul dat de guvern.

"Operatorii aerieni plătesc preţul pentru gestionarea financiară greşită. Guvernele care înainte injectau bani din motive politice şi de prestigiu au rămas acum fără resurse", a explicat Tomas Mencik, analist la firma de brokeraj Cyrrus.

În România, Guvernul s-a angajat faţă de FMI, în cadrul acordului de precauţie aflat în derulare, să vândă participaţii deţinute de stat la companii strategice, inclusiv la Tarom (20%), şi să introducă management privat la unele societăţi de stat. Prima companie unde a fost instalat management privat este Tarom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO