Companiile franceze s-au numărat printre pionierii tranziţiei României de la economie centralizată la economie de piaţă. Investitorii francezi au participat, de cele mai multe ori, cu succes la privatizările postcomuniste, iar acum se numără printre liderii din businessul românesc.
Companiile franceze au ajuns astfel să se instaleze în cele mai multe sectoare ale economiei, de la bănci la telecomunicaţii, de la retail la agricultură. Industria n-a fost nici ea ocolită. Însă exemplele de exportatori sunt puţine. Cele mai multe companii cu capital francez, dintre cele mari active în România, îşi bazează afacerile pe consumul de pe piaţa românească.
Mărturie sunt retailerii: Carrefour, primul jucător de profil care a deschis un hipermarket pe piaţa locală, Cora, Auchan, Leroy Merlin, axat pe bricolaj. Dacia însă, adusă de Renault pe prima scenă a pieţei auto internaţionale, a ajuns să cotribuie cu 10% la exporturile României. Este şi în topul celor mai mari angajatori privaţi. Iar în jurul uzinelor s-a format un întreg şi variat ecosistem de afaceri care depinde de producţia de maşini.
Apoi, salariaţii instruiţi în industria auto sunt extrem de valoroşi pentru viitorul economiei. Şi Michelin este exportator. Nu demult exportata 90% din producţia de anvelope a fabricii de la Floreşti, Prahova. Decathlon tinde să urmeze tendinţa din auto: produce în România, vinde aici, dar şi exportă, spre exemplu cadre de bicicletă pentru a intra în componenţa bicicletelor asamblate în alte ţări.