Business Internaţional

Companiile germane descopera un nou factor de presiune: protectia mediului

30.07.2007, 14:35 64

In numele cresterii profitului deasupra oricaror altor prioritati, tot mai multe companii germane descopera protectia mediului inconjurator. Cum normele legate de emisia de dioxid de carbon sunt din ce in ce mai stringente, iar preturile la energie ating niveluri record, protejarea mediului a devenit recent un factor al cresterii economice. Dar va dura aceasta noua tendinta?
Militantii pentru protectia mediului isi indreapta de cele mai multe ori atentia spre speciile aflate in pericol de disparitie. Dar Winfried Haser, strateg in protectia mediului la Deutsche Post, serviciul national postal al Germaniei, acorda atentie unei specii la fel de sensibile: analistul financiar .
Haser se intalneste in mod frecvent cu investitorii financiari de la bancile internationale precum Credite Agricole si HSBC pentru a le vorbi despre ce face pentru protectia mediului compania la care lucreaza. Odata prezentarea lui Haser incheiata, investitorii financiari dau drumul tirului de intrebarii despre cum reuseste Deutsche Post sa reduca emisiile de CO2 si cate dintre cele 130.000 de vehicule ale flotei postale germane folosesc biocombustibili. Lumea financiara a devenit subit interesata de gasirea raspunsului la aceste intrebari despre protectia mediului.
Vremurile noi aduc schimbari. In trecut, un numar prea mic de actionari ar cere raspunsuri la intrebarile legate de protectia mediului in cadrul Adunarii Generale a companiei. Criticii sistemului precar de protectie a mediului din cadrul corporatiilor erau in mod obisnuit actionarii minoritari, genul de persoane pe care executivii le ignorau. In prezent insa persoanele care pun intrebari dure despre protectia mediului controleaza de cele mai multe ori investitiile importante.
Acestea lucreaza pentru banci si fonduri mutuale, si sunt in cautare de oportunitati atractive de investire a capitalului pe care il administreaza.
Departe de a fi motivati de telul nobil de salvare a lumii, acesti maestri financiari cauta un singur lucru: profitul, si cat mai rezistent la criza posibil.
Acest nou interes ecologist al investitorilor influenti este probabil cea mai evidenta indicatie a rolului important pe care il joaca schimbarea climei si consecintele asupra economiei.
Companiile din toate sectoarele economiei isi examineaza activitatile pentru a determina care este relatia dintre afacerile pe care le conduc si mediul inconjurator. Si nu fac acest lucru din pur altruism. Companiile se vad fortate de a se adapta unor realitati noi, care includ legi de protectie a mediului mult mai dure si preturi ridicate la energie. Pe parcurs, multe dintre companii descopera noi modalitati de a face afaceri.
Protectia climatului a devenit un important factor de competitivitate.
Astfel ca firmele cauta noi strategii pentru o abordare cat mai eficienta a subiectului.
Marile corporatii germane precum Allianz, Deutsche Telekom, Bayer si BASF au stabilit obiective concrete, calculate in tone, pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon.
Pun bazele unor noi asociatii industriale asemeni 2 Degree Iniative, care are drept obeictiv limitarea incalzirii globale la o crestere a temperaturii de cel mult 2 grade Celsius.
In acelasi timp, companiile se asigura ca masurile intreprinse ajung la urechile publicului. O parte a companiilor au lansat deja campanii publicitare despre eforturile depuse pentru protejarea mediului, de parca nu ar activa in sectorul producerii de autoturisme sau al centralelor de energie, devenind subit producatorii de aer curat.
DaimlerChrysler lauda modelul Smart drept un "campion al CO2-ului", desi incaseaza cele mai mari venituri din autoturismele care produc de trei ori mai multe noxe decat micul model Smart. Producatorul german de energie RWE considera ca "Mai putin CO2 prin Inovatii" este o creatie RWE, insa niciuna din companiile germane nu emite atat de mult CO2 ca RWE.
Companiile germane studiaza impactul produselor proprii asupra mediului pentru a reduce din costuri.
Gigantul Bosch a cheltuit deja 40 de procente din bugetul de Dezvoltare si Cercetare pentru produsele concepute sa ajute consumatorii sa protejeze mediul si sa economiseasca resursele. Siemens, un alt lider al industriei electronicelor, are multe de oferit in domeniul energiei refolosibile. Chiar daca energia si eficienta au facut parte dintotdeauna din activitatea de baza a companiei.
In timp ce rivalul american General Electric a lansat campania Ecomagination de cativa ani, directorul executiv Jeffrey Immelt nu scapa nicio ocazie sa laude compania GE drept un gigant verde. In timp ce Siemens tocmai incepe sa rezolve problemele legate de incalzirea globala.
Klaus Kleinfeld, care tocmai a demisionat de la conducerea companiei, a lansat reorientarea strategica a companiei Siemens, iar succesorul acestuia, Peter Loscher, pare sa duca mai departe eforturile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO