Business Internaţional

Companiile germane nu se mai opresc din investit în China

Companiile germane nu se mai opresc din investit în China

Autor: Bogdan Cojocaru

14.08.2024, 00:05 2338

Investiţiile directe germane în China au crescut brusc în acest an, semn că companiile din cea mai mare economie a Europei ignoră cererile guvernului lor de a se diversifica pe alte pieţe, mai puţin riscante din punct de vedere geopolitic.

Cifrele furnizate de Bundesbank, banca centrală a Germaniei, la cere­rea Financial Times arată că inves­tiţiile directe germane în China s-au ridicat la 2,48 miliarde de euro în primele trei luni ale anului 2024, crescând la 4,8 miliarde de euro în al doilea trimestru.

Totalul pentru prima jumătate a anului este de 7,3 miliarde euro, com­parativ cu 6,5 miliarde euro pentru întregul an 2023. Investiţiile, în mare parte provenind de la marii producă­tori de automobile germani, vin în ciuda avertismentelor guvernului lui Olaf Scholz cu privire la riscurile geopolitice tot mai mari asociate cu piaţa chinezească.

Ursula von der Leyen, preşe­dinta Comisiei Europene, a cerut companiilor din întreaga UE să „reducă riscul“ faţă de cea mai mare economie din Asia. Mulţi din Europa îşi fac griji că liderii din afaceri ai Ger­maniei nu au învăţat lecţiile războiului din Ucraina, care a scos la iveală legătura sa periculoasă a ţării cu Rusia şi dependenţa excesivă de gazul rusesc.

Teama este că o escaladare a ten­siunilor geopolitice din jurul Taiwa­nului s-ar putea dovedi dezastruoasă pentru numeroasele companii ger­mane cu legături extinse – şi adânci – cu China.

De asemenea, un conflict ar pu­tea tăia accesul Germaniei la multe dintre inputurile şi materiile prime esenţiale necesare în producţia de orice, de la substanţe chimice la ce­lule solare şi baterii pentru maşini electrice. Dependenţa Germaniei de importurile din China este deosebit de mare în cazul pământurilor rare, cum ar fi scandiul.

Experţii spun că o mare parte din banii investiţi sunt profituri reinves­tite obţinute în China. Cercetările efec­tuate de Institutul de Cercetări Eco­no­mice din Köln (IW Köln) au arătat că mai mult de jumătate din profi­turile de 19 miliarde de euro rea­li­zate de companiile germane în China anul trecut au fost reinvestite acolo.

Ei au spus că majorarea investiţiilor directe germane reflectă noua strategie „În China, pentru China“ urmată de companii precum Volkswagen, menită să transfere mai multă producţie pe una dintre cele mai mari pieţe ale lor.

„Companiile au văzut că se formează o mulţime de blocaje în timpul unor evenimente precum pandemia şi blocarea Canalului Suez“, a declarat Friedolin Strack, expert în China la BDI, principala organizaţie de lobby a companiilor Germaniei. „Sunt hotărâţi să reducă toate riscurile din lanţurile lor de aprovizionare prin reorganizarea acestora la nivel regional, prin localizare. Asta se întâmplă foarte des în China.“ Însă Jürgen Matthes, expert în comerţul germano-chinez la IW Köln, a avertizat că strategia va ajunge să dăuneze economiei interne germane.

„Este o garanţie împotriva posibilelor riscuri geopolitice, cum ar fi o escaladare în Taiwan, dar este în detrimentul economiei germane şi al pieţei muncii din Germania“, a spus el. „Vom exporta mai puţin în China, dar vom fabrica mai mult în China cu muncitori chinezi“. Cele mai recente cifre vin la un an după ce guvernul lui Scholz a adoptat prima strategie a Germaniei pentru China, un plan bazat pe necesitatea ca cea mai mare economie a Europei să „elimine riscul“ relaţiilor cu China. În timp ce insista că se opune ideii „decuplării“ Germaniei de China şi ruperii complete a legăturilor, Scholz a avertizat companiile „să nu-şi pună toate ouăle într-un singur coş„. Strategia a cerut companiilor germane să-şi diversifice lanţurile de aprovizionare şi pieţele de export în afara Chinei, reducând astfel vulnerabilitatea ţării la şocurile externe. Dar până acum au existat puţine dovezi că companiile – în special marii producători de automobile – ţin cont de recomandările guvernului. Danielle Goh, analist la grupul de cercetare Rhodium Group din SUA, spune că „impulsul puternic“ al investiţiilor germane în China va continua în restul anului. Ea a citat o serie de anunţuri importante din ultimele luni, cum ar fi planul Volkswagen de a investi 2,5 miliarde de euro în extinderea centrului său de producţie şi inovare din oraşul Hefei, provincia Anhui, şi cele 2,5 miliarde de euro planificate de BMW în baza de producţie Shenyang. 

„În ultimii cinci ani, investiţiile germane au reprezentat în mod constant peste 50% din investiţiile UE27 în China, în principal datorită contribuţiilor producătorilor germani de automobile“, a mai spus ea.

 
 
Urmează ZF Health&Pharma Summit'24