Pandemia a schimbat natura lanţurilor de aprovizionare internaţionale, companiile încercând acum să obţină bunuri din mai multe locuri pentru a reduce la minim perturbările legate de transport şi producţie, notează Bloomberg.
Ca noi dovezi ale acestor schimbări, producătorii încearcă să-şi adauge furnizori din mai multe locaţii pentru a-şi diminua dependenţa de o singură sursă, arată Choi Na Young Hwan, de la think tankul Korea Maritime Institute. Acest lucru ar putea însemna că va fi nevoie de mai multe depozite.
Zilele costurilor reduse la transport şi logistică au apus, remarcă Choi. „Companiile vor dori să dispună de stocuri mai mari în caz că se întâmplă ceva neaşteptat“.
Operaţiunile portuare din întreaga lume au avut de suferit în ultimii doi ani, containerele acumulându-se la terminale din cauza lipsei de muncitori care să le reîncarce şi şoferi de camioane care să le ducă în alte părţi.
Costurile transportului maritim au atins niveluri record în 2021 în condiţiile în care exportatorii din Asia au intrat într-o cursă de a trimite bunurile clienţilor din SUA şi Europa folosind spaţiul limitat de pe vase.
Deşi China a fost fabrica lumii ani la rând, din ce în ce mai multe companii caută soluţii multiple pentru a reduce la minim perturbările, arată Choi.
Problemele vor continua şi anul viitor pentru că lanţul internaţional de aprovizionare este atât de fragil după Covid, încât orice eveniment, mic sau mare, va afecta fluxul bunurilor, subliniază Choi.
Sfârşitul lockdown-ului de două luni din Shanghai, care adăposteşte cel mai aglomerat port de containere din lume, era de aşteptat să ducă la o diminuare a aglomeraţiei, însă această problemă s-a mutat în Europa, unde vasele aşteaptă mai mult pentru a-şi descărca mărfurile, arată acesta.
Războiul din Ucraina între timp a dus la o acumulare de containere având legătură cu Rusia în unele porturi din Europa, perturbând fluxul de cutii disponibile pentru exportatorii din Asia.
Lucrătorii portuari din Germania au intrat în grevă la începutul acestei luni, sporind presiunile asupra porturilor.
Timpul mediu de aşteptare pentru navele de transport containerizat din portul german Bremerhaven a crescut la 33 de ore săptămâna trecută, de la 18 ore cu două săptămâni în urmă.
Aproximativ 60% din navele care au călătorit dinspre Europa către Asia în aprilie şi mai au avut întârzieri.
Şi în SUA sunt probleme, iar în Coreea de Sud şoferii de camioane au revenit la muncă săptămâna trecută după o grevă de şapte zile.
„Exact când crezi că lucrurile se vor îmbunătăţi, se întâmplă încă ceva neaşteptat, iar totul o ia razna“, arată Choi.