Business Internaţional

Controversa in industria muzicala : producatori si actionari versus artisti rebeli

04.08.2005, 17:54 29

Cine sunt mai importanti - artistii sau producatorii ? Aceasta este una dintre cele mai arzatoare controverse ale industriei muzicale, nascuta pe marginea eternelor dispute dintre cei ce fac muzica si cei ce o comercializeaza.

Problema nu e noua. Relatia dintre artisti si producatori s-a redefinit constant de-a lungul ultimelor decenii, o data cu evolutia pietei si a sumelor uriase pe care muzica le-a angrenat prin puternica sa industrializare. Cu cateva zeci de ani in urma, lucrurile stateau un pic diferit, iar artistii se situau pe pozitii ce nu le permiteau sa isi negocieze statutul in felul in care o fac astazi.

Cel mai elocvent exemplu este cel oferit de producatorul gigant EMI si de modul total diferit in care a actionat fata de doua dintre formatiile de mare succes cu care s-a aflat sub contract : Coldplay si Sex Pistols.

Cand Chris Martin, solistul trupei Coldplay, s-a plans de "sclavie" fata de actionari si, mai mult, i-a numit pe acestia "cel mai mare rau al lumii moderne", EMI a tacut. Declaratia artistului a venit intr-un moment delicat pentru trupa sa, invinuita de companie pentru scaderea profitului si a cotatiei la bursa.

Problema ar fi aparut din cauza depasirii termenului fixat pentru finisarea ultimului disc al formatiei. Conform New York Daily News, in momentul in care EMI a anuntat oficial amanarea aparitiei ultimelor albume ale Coldplay si Gorrilaz, actiunile sale au scazut, intr-o singura zi, cu 16%. La acea vreme, presedintele EMI, Eric Nicoli, a parut mai degraba amuzat decat revoltat, referitor la atacul artistului. "Chris a avut, probabil, un zambet mare pe fata cand a spus asta. Chris este artist, nu broker", a declarat el.

Lucrurile au stat cu totul altfel in ceea ce ii priveste pe cei de la Sex Pistols, cand, in trecut, consiliul de administratie al companiei s-a aratat lezat de atitudinea artistilor promovati. In 1977, formatiei i-a fost reziliat contractul pe trei ani, dupa numai trei luni de la semnarea acestuia.

Desigur, contextul era un pic diferit. Sex Pistols reflectau intr-o oarecare masura anticapitalismul Coldplay, insa erau poate mai putin convingatori. Formatia emana o puternica tenta anarhista (discul "Anarchy in the UK" a adus profituri uriase) si nihilista (Sid Vicious scuipa, injura si distrugea echipament pe scena).

Insa Pistols au avut ultimul cuvant de spus, dupa ce au semnat cu Virgin Records si au vandut 150.000 de mii de copii ale discului "God Save the Queen" intr-o singura zi.

Deci, care a fost strategia de atunci a EMI ?

In primul rand, profiturile sale nu depindeau exclusiv de Sex Pistols. Formatia se bucura de un succes considerabil, insa nu era singurul nume mare de la EMI.

Chris Martin manifesta un punct de vedere cu care publicul putea sau nu sa fie de acord; Sid Vicious si Johnny Rotten aveau atitudine.

In 1977, EMI a cedat si in fata presiunilor politice. Un politician conservator i-a scris presedintelui de atunci, Sir Jonh Read, mentionand ca "o companie de prestigiul si importanta EMI se poate debarasa de sponsorizarea unor gunoaie precum cei de la Sex Pistols". Read a replicat in asentimentul politicianului, precizand ca nu crede ca "ar putea fi un contract de succes si ca un asemenea comportament nu poate fi tolerat". Ceea ce a urmat a fost rezilierea contractului.

In ceea ce priveste Coldplay, calculele au fost un pic diferite. Mult asteptatul disc, X&Y, a starnit laudele criticilor si, cel mai important, previziuni serioase de profit pentru "dispretuitii" actionari EMI. Primul single extras de pe album a cucerit deja topurile americane, inregistrand cea mai buna evolutie a unei piese de la Beatles pana in prezent.

Uneori este periculos sa musti mana care te-a hranit. In unele cazuri insa, cum ar fi cel al Coldplay, artistii sunt prea importanti pentru ca producatorii sa nu isi poata permite sa piarda bani din cauza lor.

In anul fiscal 2004/2005, veniturile EMI obtinute din muzica au atins valoarea de 1,54 miliarde lire sterline (2,23 miliarde euro). Din aceasta cifra, 29% provine din America de Nord, 15,7% din Regatul Unit al Marii Britanii si 31,8% din restul Europei.

Profitul operational al EMI Music, a provenit, in aceeasi perioada, in proportie de 30,4% din America de Nord, 20,9% din Marea Britanie si 37,2% din restul Europei.

Din drepturile de autor pentru muzica promovata de EMI, vanzarile anului fiscal 2004/2005 se impart astfel : 44% catre CD-uri, download-uri digitale, casete si viniluri ; 26,8% catre difuzari TV si radio, spectacole live, difuzari in cluburi de noapte, baruri, magazine si la evenimente sportive; 17,1% catre reclame, productii cinematografice si TV, jucarii, jocuri pe computer si tonuri de sonerie; 11,5% catre altele, cum ar fi productii teatrale sau karaoke.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO