Cheltuielile persistent ridicate legate de transportul maritim înregistrate de companii sunt incluse în contracte pentru următoarele 12 luni, obligându-le pe acestea să transfere costurile suplimentare către consumatori, relatează Bloomberg.
Preţul legat de transportul unui container de bunuri din China către porturile europene se menţine aroape de maxime record de câteva luni, iar condiţiile sunt propice pentru noi majorări. În plus, contractele noi semnate de unii dintre cei mai mari importatori americani indică faptul că aceste creşteri nu reprezintă un fenomen de scurtă durată.
Majoritatea marilor retaileri şi producători încheie contracte anuale cu transportatorii în cadrul unor negocieri private care au loc în această perioadă a fiecărui an.
În SUA, situaţia a captat atenţia oficialilor băncii centrale americane, care încearcă să seteze politica monetară în funcţie de revenirea eco-nomiei americane şi perspectivelor legate de inflaţie. „Va exista o conversaţie privitoare la inflaţie. Dacă preţurile vor creşte, acţiunile Fed vor fi accelerate“, arată Jim Bianco, preşe-dinte al Bianco Research.
Creşterea costurilor legate de transportul maritim a fost generată de o combinaţie de factori, incluzând cererea ridicată determinată de cecurile de stimulente, porturile sa-turate şi numărul scăzut de nave. Problemele sunt la o scară prea mare pentru a fi remediate cu orice soluţie pe termen scurt şi creează efecte la nivelul lanţurilor de aprovizionare americane, provocând dureri de cap proprietarilor de companii.
În SUA şi alte părţi, transportul maritim are de obicei două sezoane de vârf în fiecare an. Unul vine înainte de noul an chinezesc, companiile făcându-şi stocuri înainte ca fabricile chineze să se închidă pentru perioada de sărbători, şi celălalt de la sfârşitul verii pentru pregătirea pentru sărbătorile de Crăciun.
A existat optimism că perioada intermediară din 2021 urma să aducă o soluţionare a aglomerării de containere, însă blocarea Canalului Suez a spulberat astfel de speranţe.