Business Internaţional

Costurile mari pentru dezvoltarea medicamentelor sunt la originea noului val de achizitii din industria farmaceutica

16.10.2006, 17:49 58

Presiunea costurilor din industria producatoare de medicamente afecteaza atat marile corporatii, cat mai ales companiile medii nevoite sa creeze aliante pentru a face fata conditiilor tot mai exigente ale pietei.
Pe masura ce costurile lansarii unui singur medicament pe piata ajung foarte aproape de pragul de un miliard de dolari, companiile farmaceutice de marime medie din Europa sunt in permanenta nevoite sa isi consolideze pozitia pentru a supravietui, scrie Financial Times.
Patru preluari in numai cateva zile ale lunii trecute indica o posibila revolutie in industria farmaceutica.
Cel mai recent val de achizitii a inceput la mijlocul lui septembrie, cand producatorul croat de medicamente Pliva a fost achizitionat de compania americana Barr pentru 2,5 miliarde de dolari (2 mld. euro), iar gigantul Merck din Germania a preluat cateva zile mai tarziu compania elvetiana Serono in schimbul sumei de 4,4 miliarde de dolari (3,5 mld. euro).
Imediat dupa finalizarea achizitiei producatorului german de farmaceutice Altana de catre rivalul sau danez Nycomed pentru 4,5 miliarde de dolari, un investitor bancar a simtit ca acesta este doar inceputul in momentul primirii unui telefon din partea altui director din industria farmaceutica. In numai cateva zile, firma belgiana UCB cumpara societatea germana Schwarz Pharma pentru 4,4 miliarde de dolari.
In ciuda aspectelor care diferentiaza fiecare dintre aceste tranzactii, presiunile care au stat la baza infaptuirii lor coincid si indica o extindere a acestui fenomen la nivelul intregului continent in lunile ce urmeaza, pe masura ce societatile mijlocii sunt obligate sa se adapteze pentru a supravietui.
"In trecut exista o piramida cu doar cateva companii mari farmaceutice in varf si multe mici si mijlocii", declara David Beadle, analist-sef al industriei de produse farmaceutice in cadrul UBS Investment Research. "Acel strat de la mijlocul piramidei se restrange treptat."
Comercializand doar cateva medicamente, companiile farmaceutice mijlocii sunt supuse unor riscuri superioare in momentul expirarii unui patent in comparatie cu omologii lor de dimensiuni mai mari si cu un portofoliu mai diversificat. Deoarece se reduc veniturile din vanzari destinate reinvestirii, sansele acestora de a comercializa alte medicamente obtinute fie prin cercetare, fie prin achizitionarea de patente noi se reduc considerabil, si in plus resursele insuficiente limiteaza capacitatea de promovare la nivel global.
Cu astfel de probleme de distributie s-a confruntat grupul german Altana si Schering, preluat in martie pentru 17 miliarde de dolari (13,5 mld. euro) de catre Bayer, grupul farmaceutic originar tot din Germania care cu numai 20 de ani in urma se lauda cu titlul de "farmacie a lumii", iar in prezent se straduieste din rasputeri sa-si mentina statutul. Compania germana Merck, in incercarea de a se extinde, a lansat de asemenea o oferta pentru Schering. Cand a pierdut in fata celor de la Bayer, s-a orientat catre Serono, pe care i-a si achizitionat luna trecuta.
Companiile farmaceutice din toata lumea sunt supuse presiunii de a descoperi medicamente noi aducatoare de profit pentru a le inlocui pe cele existente pe piata, ale caror patente sunt pe cale sa expire.
In schimb, numarul de medicamente noi aprobate a scazut dramatic in ultimii ani. Aceasta realitate reflecta dificultatile cu care se confrunta procesul de obtinere de noi medicamente, misiunea dificila a managerilor de a coordona si de a stimula productivitatea cercetarilor, si de asemenea problematica cresterii costurilor de productie pe fondul maririi cheltuielilor de cercetare si de incadrare in norme de siguranta din ce in ce mai severe.
Conform datelor detinute de Centrul pentru Studiul Cercetarii in Domeniul Farmaceutic din cadrul Universitatii Tufts, in urma costurilor de productie si a fondurilor consumate pe seama tentativelor esuate aferente procesului de cercetare, se pare ca lansarea oricarui medicament nou pe piata necesita chiar peste un miliard de dolari.
Gravitatea situatiei ia proportii din cauza presiunii comerciale exercitate asupra produselor prezente pe piata. Medicamente nou lansate pentru a trata aceeasi afectiune, dar prin alte metode, de obicei mai ieftine, ameninta cotele de piata ale celor comercializate in prezent.
Odata ce patentele expira, medicamentele generice, oferind o eficacitate aproape egala la preturi mult mai avantajoase, elimina treptat medicamentele originale de pe piata. Spre exemplu, numai luna trecuta compania farmaceutica AstraZeneca a fost afectata de decizia United Healthcare, cea mai mare societate de asigurari de sanatate din SUA, de a stopa rambursarea integrala pentru Nexium, medicamentul cu cea mai mare vanzare pentru AstraZeneca, in favoarea unor alternative mai ieftine.
Producatorii de medicamente cauta pe de o parte metode de a reduce cheltuielile de productie, iar pe de alta, negociaza agresiv in ceea ce priveste preturile de lansare si incurajeaza investitiile in industria medicamentelor generice menite sa concureze din timp cu patentele existente.
Compania farmaceutica indiana Ranbaxi, care isi extinde operatiunile in vestul Europei si America de Nord, a facut o concurenta seriosa unuia dintre cele mai vandute produse ale Pfizer, medicamentul Lipitor impotriva colesterolului.
In Germania, gigantii din industria farmaceutica si-au restrans in timp operatiunile, in primul rand datorita politicii de preturi din ce in ce mai severe ca urmare a concurentei acerbe din partea medicamentelor generice. Noile solicitari de reforma a sistemului de sanatate au agravat aceste presiuni.
In toata Europa, companii farmaceutice mai mici care activau ca unic distribuitor al multinationalelor sunt pe rand eliminate. "Industria farmaceutica este foarte afectata din cauza presiunii incredibile asupra preturilor, mai ales in Europa", declara Daniel Vasella, director executiv al companiei elvetiene Novartis". Avand in vedere amenintarea cotelor de piata, vom asista la o consolidare generala a industriei."
Una dintre strategiile lui Vasella de anul trecut a fost sa modifice profilul operatiunilor Novartis de la lansarea de produse inovatoare la productia de medicamente generice, obtinute la costuri mai mici, dar intr-un volum mult mai mare. In urma preluarii companiei germane Hexal, Novartis a devenit cel de-al doilea mare producator de medicamente generice, conform vanzarilor.
"Trebuie sa fii in top trei sau in maxim primii cinci pe fiecare piata a Europei", spune Robert Wessman, director executiv al Actavis, companie ce a realizat in ultimele luni o serie de achizitii pe plan european, pentru a taia din costuri si a-si mari cota de piata pe pietele locale.
Presiuni fara precedent sunt exercitate asupra managerilor de top din majoritatea companiilor farmaceutice, acestia fiind obligati sa produca rezultate pe masura sau sa infrunte consecintele.
Hank Mckinell, director executiv la Pfizer, cea mai mare companie farmaceutica care se confrunta la randul ei cu expirarea mai multor patente, a fost inlaturat de la conducere in luna iulie, cu 18 luni mai devreme decat era stabilit sa se retraga, dupa o perioada de cinci ani in care a esuat in stoparea trendului descendent al cotei de piata. De asemenea, luna trecuta, directorul general de la Bristol Myers Squibb a fost concediat de catre consiliul de administratie pe motivul unor erori strategice, asa cum a fost catalogat si esecul de a combate concurenta din partea medicamentelor generice pentru produsul lor Plavix.
In mod ironic, cateva companii farmaceutice medii au supravietuit pana de curand mult mai bine decat unele mult mai mari. O analiza recenta de la UBS arata ca, in ansamblu, valoarea capitalizarii in perioada 2000 - 2005 pentru societatile mijlocii a crescut cu 56%, pe cand pentru primii cinci cei mai mari competitori cu doar 37%.
Totusi aceste cifre ascund decalaje foarte mari intre companii. Mai mult, acelasi raport preconiza sfarsitul a numeroase societati mijlocii pana in 2009 si un viitor din ce in ce mai sumbru dupa acest an pe masura ce presiunile pietei se intensifica.
In ultimul deceniu, "medicamentele specializate" pareau sa ofere o cale de scapare pentru companiile mijlocii care au inregistrat profituri semnificative din achizitia de medicamente de pe piata sau aflate in prag de lansare pe care apoi le vindeau medicilor de diferite specializari. In schimb, si in acest domeniu concurenta devine din ce in ce mai acerba. In prezent, companiile farmaceutice mari lanseaza pe piata si produse care nu pot aduce decat castiguri modeste, chiar daca inainte acestea ar fi fost imediat abandonate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO