Business Internaţional

Crăciunul sub semnul inflaţiei: consumul în luna sărbătorilor de iarnă din Ungaria şi Polonia aminteşte de perioada crizei economice mondiale

Crăciunul sub semnul inflaţiei: consumul în luna...

Autor: Catalina Apostoiu

07.02.2023, 16:15 308

În Ungaria, vânzările cu amă­nun­tul au scăzut semnificativ în de­cembrie 2022 după ce inflaţia a cres­cut la un nivel nemaiînregistrat de zeci de ani, ceea ce a determinat scă­derea puterii de cumpărare a sala­riilor muncitorilor.

Scăderea consumului de ali­men­te aminteşte de perioada crizei eco­no­mice mondiale.

Vânzările de retail ajustate ca­len­da­ristic au scăzut cu 3,9% în de­cembrie după o creştere anuală de 0,6% în noiembrie, în condiţiile în ca­re vânzările de alimente au consem­nat un declin puternic, iar eliminarea plafonului introdus de guvern pentru preţurile carburanţilor i-a determinat pe unguri să cumpere mai puţini car­buranţi, relatează Reuters.

Datele reprezintă un alt semn pu­ternic că economiile central-euro­pene au încetinit dramatic la sfârşitul anului 2022 în condiţiile în care in­flaţia a erodat puterea de cumpărare în pofida unei creşteri robuste a sa­lariilor, care nu a ţinut pasul cu acce­lerarea scumpirilor.

Crăciunul a fost modest anul trecut, indică ultimele date statistice din Ungaria. În decembrie, consumul nici măcar nu a atins nivelul din 2021 pe baza datelor ajustate sezonier, no­tează Portfolio.

Scăderea comerţului cu amănun­tul durează de luni întregi, dar s-a intensificat în decembrie.

Volumul cifrei de afaceri în co­merţul cu amănuntul mixt alimentar şi alimentar a scăzut cu 8.3%.

Potrivit lui Gyorgy Vamos, se­cre­tar general al Asociaţiei Ungare pentru Comerţ (OKSZ), nici lunile ur­mătoare nu vor aduce o întor­sătură pozitivă. Potrivit acestuia, este posibil ca inflaţia în magazine să fi atins vârful în ianuarie, dar în prima jumătate a anului se poate aştepta doar o scădere lentă.

Prima jumătate a acestui an va fi la fel de dificilă pentru consumatori ca şi sfârşitul anului trecut, averti­zează acesta.

În Polonia, vânzările de retail au avansat cu 3,0% în termeni anuali în decembrie 2022 după o creştere de 5,7% în noiembrie, relevă datele Eurostat.

În termeni reali, vânzările de retail de bunuri au avansat cu doar 0,2% anual în decembrie 2022, după un avans de 1,6% în noiembrie.

Potrivit analiştilor ING, trendu­rile din ultimele luni continuă. Vân­ză­rile de bunuri de folosinţă îndelun­gată rămân modeste. Declinul vânză­rilor de mobilă, electronice şi electro­casnice s-a adâncit, ajungând să fie alcătuit din două cifre.

Creşterea vânzărilor totale a fost determinată de consumul în creştere de bunuri primare: produse farmaceutice şi alimente. Scumpirea produselor de primă necesitate limitează capacitatea consumatorilor de a cumpăra alte produse, iar acest lucru se întâmplă mai ales în condiţiile scăderii veniturilor reale ale gospodăriilor.

Vânzările de retail din ultimele date sugerează o slăbire în continuare a consumului de bunuri în T4 după un T3 deja modest, potrivit analiştilor ING.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO