Business Internaţional

Cresterea productiei de diamante pare singura solutie pe o piata amenintata de o criza permanenta

Cresterea productiei de diamante pare singura solutie pe o piata amenintata de o criza permanenta
29.11.2009, 23:13 84

Cele mai mari companii de minerit si extractie de diamanteintentioneaza sa-si majoreze treptat productia pentru a impinge injos preturile pietrelor neslefuite, scrie The Wall StreetJournal.

Actiunea alimenteaza temerile celor mai mari patru producatoride diamante din lume conform carora schimbarile demografice si celede alta natura ameninta sa afecteze in mod permanent cererea dediamante si sa genereze o criza pe termen lung in industrie.

Preturile diamantelor neslefuite au urcat cu peste 40% din lunafebruarie. Intre timp, vanzarile din retail sunt in picaj, coborandpana la 65 mld. dolari (43 mld. euro) in acest an de la 74 mld.dolari (50 mld. euro) in 2008.

"Mai multe companii vor iesi din joc" din cauza preturilor increstere la pietrele neslefuite, a declarat Eyal Atzmon, a caruicompanie cu sediul in Anvers, El-Ran, desfasoara activitati deslefuire si comercializare de diamante.

Producatorii au redus productia din cauzacrizei

In conditiile in care criza financiara a lovit puternic piataarticolelor de lux, De Beers Group, Rio Tinto, BHP Billiton siAlrosa Co. - cei patru mari - si-au redus productia in acest an.Cele patru companii controleaza 90% din productia mondiala dediamante si influenteaza preturile printr-un sistem vechi, darlegal de "vanzari inchise", contracte secrete pe termen lung sicateva licitatii.

De Beers, de exemplu, si-a redus productia cu peste 90% inprimul trimestru. Alrosa si-a vandut intreaga productie statuluirus in prima jumatate a anului, renuntand la a mai vinde diamantebrute clientilor sai obisnuiti care taie si slefuiesc pietrelepentru vanzare catre clienti.

Productia mondiala de diamante este de asteptat sa scada,ajuangand sa valoreze 8 mld. dolari (5,3 mld. euro) in acest an,fata de 13,1 mld. dolari (8,7 mld. euro) anul trecut, conform RBCCapital Markets cu sediul in Toronto.

In conditiile in care producatorii si procesatorii se plang descaderea puternica a marjelor de profit, cele patru mari companiis-au angajat recent sa ia masuri.

"A trebuit sa evitam o prabusire pe scara larga, catastrofalapentru industria noastra", a declarat Serghei Oulin, vicepresedinteAlrosa.

Desi companiile care extrag diamantele nu vor ca preturilediamantelor neprocesate sa scada prea mult, acestea sunt in acelasitimp ingrijorate ca unii din clientii lor pot da faliment dacapreturile se mentin la un nivel ridicat.

"Parerea generala este ca preturile diamantelor brute au crescutprea mult", a declarat Des Kilalea, analist in cadrul RBC. "Toatalumea din acest business vrea stabilitate".

Publicul tanar reprezinta o tinta pentru producatorii dediamante

Companiile intentioneaza sa majoreze productia gradual pentru aevita destabilizarea pietei. Productia "depinde de cum va aratacererea in viitor", a declarat Tim Dabson, director executiv DeBeers.

Orice majorare implica riscuri pentru companiile de pe segmentulde extractie. Cererea pe termen scurt din retail a fost afectata derecesiunea mondiala. Insa, chiar in conditiile reluarii cresteriila nivel mondial, industria se confrunta cu alte probleme pe termenmai lung, in special in Statele Unite, a caror piata aduce 40% dinvanzarile de retail.

"Stim ca cei cu varsta de peste 55 de ani pretuiesc diamantele,insa lucrurile nu sunt foarte clare pentru generatia iPod", declaraDabson. "Trebuie sa abordam aceasta piata". Printre alte riscuri senumara tendinta consumatorilor din economiile aflate in crestereale Indiei si Chinei sa prefere pietrele mai putin scumpe.Industria se loveste de asemenea de legatura care se face intrediamante si razboi, coruptie si degradarea mediului. Industriadiamantelor participa la o initiativa prin care se incearcaasigurarea oamenilor din afara ca diamantele comercializate lanivel international nu sunt folosite pentru finantarea grupurilorde rebeli.

Industria are nevoie de protectie pentru "cand vom fi loviti deo criza ca si cea din filmul «Blood Diamond»", a declarat ChrisRyder, director de marketing in cadrul BHP Billiton.

Marile companii au luat de asemenea in discutie o campaniepublicitara de 200 mil. dolari, insa deocamdata nu s-a luat niciodecizie concreta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO