Business Internaţional

Criză fără precedent la fabricile Renault, Fiat şi Ford din Turcia din cauza unor greve pentru salarii mai mari. Francezii au trecut la ameninţări

Criză fără precedent la fabricile Renault, Fiat şi Ford din Turcia din cauza unor greve pentru salarii mai mari. Francezii au trecut la ameninţări

Autor: Bogdan Cojocaru

22.05.2015, 00:04 3702

În urmă cu o săptămână, angajaţii uzinei Renault din oraşul turcesc Bursa au încetat lucrul, au închis liniile de producţie şi au cerut salarii cu 60% mai mari. Greva s-a extins la uzina Fiat din acelaşi oraş şi la mai mulţi furnizori de componente auto din împrejurimi. Penuria de piese care a urmat a paralizat şi operaţiunile de producţie ale Ford din Turcia.

Este vorba de o mişcare socială cum sunt multe altele în Turcia. În era mondializării, această economie, ai căror lideri se laudă cu ambiţia de a o face una dintre cele mai bogate din lume, a devenit apetisantă pentru mulţi jucători industriali de talie internaţională, atraşi de condiţiile de producţie favorabile lor, cum ar fi salariile modeste în comparaţie cu cele din lumea dezvoltată. Acest context permite Turciei să-şi dezvolte industria şi să devină un centru regional al producţiei auto, însă salariaţii nu au prea mult de câştigat.  

Astfel că, în pragul unor alegeri parlamentare, ei s-au decis să se facă auziţi prin blocarea activităţii fabricilor lor şi să ceară majorări salariale.

Totul a început pe 14 mai, la uzina Oyak-Renault, considerată cea mai mare fabrică auto din ţară. Motivul? Sindicatul care îi reprezintă pe cei 15.500 de angajaţi de acolo a obţinut pentru colegii lor de la Bosch condiţii mai bune de lucru, dar pentru ei nu. Iar şefii Renault le-au ignorat prea mult timp cererile. Din aceste cauze, angajaţii Renault s-au retras din sindicatul respectiv, Türk Metal.

Colegii de la Fiat le-au urmat rapid exemplul. Munca a încetat săptămâna aceasta şi la Ford Otosan, care are două fabrici, cu 6.000 de angajaţi, la Kocaeli. Oficial, blocajul se datorează lipsei de componente auto în urma grevei furnizorilor, dar realitatea arată mai degrabă a grevă generală, scrie siteul de informaţii auto Caradisiac.com.

Renault a ameninţat ieri că şi-ar putea „reconsidera” investiţiile din Turcia, notează Reuters. Reprezentanţii grupului francez au explicat că blocajul ameninţă nu doar economia Turciei, ci întreaga industrie auto mondială.  

Turcia se plasează pe locul 17 în lume la producţia de autovehicule. În 2014, liniile de producţie turceşti au livrat unul din 77 vehicule cu motor produse la nivel mondial.

Sindicatul Türk Metal susţine că a obţinut un acord bun cu Bosch, dar cu toate aceastea salariile de acolo sunt mult mai mici decât cele de la Renault sau Fiat.

Fabricile blocate ale Renault şi Fiat asigurau 40% din producţia de autovehicule a Turciei. Aproximativ patru cincimi din maşinile livrate sunt exportate, în special în Europa de Vest.

Autovehiculele şi piesele auto au o pondere de 10% în exporturile totale ale Turciei, iar guvernul a făcut din această industrie una din priorităţile planurilor de dezvoltare economică. Guvernul s-a implicat în negocierile cu greviştii.

AFACERI DE LA ZERO