Business Internaţional

Cu accesul către Rusia blocat, companiile germane sunt pregătite să atace piaţa de 77 milioane de consumatori a Iranului

Sursa foto: Epa.eu

Sursa foto: Epa.eu

Autor: Daniela Stoican

05.08.2014, 00:03 1218

Coloşii industriali germani precum Daimler, Bayer şi Bosch încearcă să reînnoade relaţiile comerciale cânva puternice cu Iranul, anticipând relaxarea embargoului Occidentului împotriva statului din Orientul Mijlociu, după ce statele vestice şi-au înăsprit sacţiunile contra Rusiei din cauza acţiunilor destabilizatoare ale acesteia în Ucraina.

Mai multe companii din Germania încearcă discret să reînvie legăturile comerciale Iranul, spun surse oficiale apropiate situaţiei, citate de The Wall Street Journal. Reluarea contactelor este posibilă pentru că guvernele occidentale au ridicat o parte din sancţiunile împotriva Iranului, menite să descurajeze statul să dezvolte arme nucleare.

Discuţiile privind un acord mai extins continuă, ceea ce dă companiilor speranţe că piaţa de 77 milioane de potenţiali consumatori a Iranului ar putea să li se deschidă în curând.

„Piaţa va exploda după ce embargoul va fi ridicat”, apreciază Stephanie Spinner-Koenig, directorul producătorului german de componente hi-tech Spinner, care a făcut parte dintr-una din cele două delegaţii de oameni de afaceri germani care au vizitat Iranul anul acesta.

Deşi companiile germane văd oportunităţi de afaceri în Iran, puţine sunt dispuse să discute acest lucru în mod public. Multe se tem că dacă promovează relaţiile comerciale cu statul islamic, relaţiile Germaniei cu SUA ar putea avea de suferit.

„Iranul este o piaţă cu un potenţial mare pentru noi, similară doar cu cea a Turciei”, a afirmat Volker Treier, şeful departamentului de comerţ internaţional al Asociaţiei Camerelor de Comerţ şi Industrie din Germania (DIHK). Asociaţia estimează că dacă sancţiunile vor fi relaxate, exporturile germane către Iran ar putea ajunge în scurt timp la peste 10 miliarde de euro pe an de la 1,85 miliarde de euro anul trecut.

Înainte de sancţiunile impuse de Consiliul de Securitate al ONU în 2006, marile companii germane precum producătorul auto Daimler sau cel de medicamente Bayer erau jucători importanţi pe piaţa iraniană. După înăsprirea sancţiunilor aceştia s-au retras de pe piaţă sau au evitat să înceapă noi afaceri, dar acum sunt atraşi înapoi de potenţialul de consum al acestei pieţe şi de rezervele bogate de petrol şi gaze naturale ale ţării.

Unii giganţi industriali precum producătorul de componente auto Bosch, care a semnat deja primul contract, se întorc pe piaţa iraniană.

„Am semnat deja primele contracte. Dar lucrurile sunt într-o fază foarte incipientă şi va trebui să vedem cum evoluează”, explică Trix Boehne, purtătorul de cuvânt al Bosch.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO