Business Internaţional

Cu atâtea dureri de cap, un vaccin ar fi cel mai bun cadou de Crăciun pentru economiile europene

Cu atâtea dureri de cap, un vaccin ar fi cel mai bun cadou de Crăciun pentru economiile europene

Autor: Catalina Apostoiu

22.11.2020, 19:36 224

La nivelul întregii Europe, guvernele au impus carantine care ar trebui să se termine la începutul lunii decembrie în speranţa că de Crăciun vor putea deschide economiile, însă unele îşi amână acum deciziile dificile privitoare la sărbătorile de iarnă. Puţine state sunt dispuse să precizeze clar ce va fi permis, în timp ce o mare parte avertizează deja că multe lucruri ar putea să nu fie permise. În acelaşi timp, apare între­barea dacă toată această grabă de a deschide de Crăciun merită din punct de vedere economic.

În tot acest context, un vaccin ar putea fi cel mai bun cadou pe care l-ar putea primi Europa, deşi impactul acestuia nu va fi unul imediat, după cum avertizează Organizaţia Mondială a Sănătăţii, care arată că vaccinul reprezintă „luminiţa de la capătul tunelului“, dar şi că Europa se află în faţa a încă şase luni extrem de dificile.

Autorităţile europene, ca şi cele din SUA, ar putea aproba vaccinul experimental al Pfizer şi BioNTech nu mai târziu de mijlocul lunii decembrie, a anunţat CEO-ul firmei germane, potrivit Reuters.

În UE, aprobarea ar putea veni în a doua jumătate a lunii decembrie, a declarat Ugur Sahin, precizând că totul va depinde de cerinţele pe care le vor primi cele două firme şi de îndeplinirea tuturor condiţiilor.

Oficialii din domeniul sănătăţii îi avertizează pe europeni să nu conteze pe un sentiment de normalitate de  acest Crăciun.

În Germania, cancelarul Angela Merkel avertiza recent că este posibil să fie nevoie ca restricţiile să rămână în vigoare luna viitoare. „Trebuie să fim cu toţii rezonabili. Facem tot ce putem pentru a face progrese în decembrie, dar trebuie să trecem de lunile grele de iarnă“, a declarat aceasta.

În Franţa, în momentul declarării lockdown-ului, preşedintele Emmanuel Macron declara că speră că măsurile vor permite înregistrarea unor progrese semnificative împotriva virusului şi că „vom putea sărbători cu familiile noastre Crăciunul şi festivităţile de sfârşit de an“.

Însă premierul Jean Castex declara recent că este încă prea devreme pentru ridicarea restricţiilor.

„Este o durere de cap uriaşă“, declara un ministru francez, atrăgând atenţia asupra „alegerii imposibile“ dintre o interdicţie asupra reuniunilor familiale şi imperativul medical de a nu alimenta răspândirea coronavirusului, scrie The Guardian.

Spania rămâne în stare de urgenţă. Ministrul sănătăţii de acolo, Salvador Illa, a convocat o reuniune a experţilor în sănătate regionali pentru a pune la punct planuri pentru a face Crăciunul cât mai sigur, însă a avertizat oamenii să nu-şi facă mari speranţe.

În Italia, unde pieţele de Crăciun au fost de asemenea interzise şi călătoriile între regiuni strict restricţionate, un decret este în pregătire pentru sezonul festiv, printre posibilele măsuri numărându-se redeschiderea magazinelor şi restaurantelor din 3 decembrie.

Marea Britanie ar putea relaxa restricţiile Covid pentru a permite familiilor să se reunească de Crăciun în condiţiile în care există semne că ritmul îmbolnăvirilor încetineşte, a declarat recent ministrul britanic al sănătăţii, Matt Hancock.

În încercarea de a salva Crăciunul, Grecia a decis reintrarea în carantină, potrivit New Europe. Nu se ştie însă cât va dura carantina, deşi guvernul a anunţat că aceasta va fi ridicată până la sfârşitul lunii noiembrie.

Merită însă salvată economia de Crăciun? Exceptând retailul, răspunsul este posibil că nu, scrie Reuters.

Deşi cifrele arată că sectoarele de retail şi ospitalitate tind să beneficieze de un impuls net de pe urma Crăciunului, nu este clar dacă beneficiul există pentru economie ca întreg. În acest an, întrebarea este cu atât mai importantă în condiţiile în care o redeschidere prematură ar putea declanşa un al treilea val de infectări, cu consecinţe dramatice pentru sănătatea publică, creşterea economică şi ocuparea forţei de muncă.

Ţările cu cele mai mari cheltuieli de Crăciun din Europa sunt Marea Britanie (639 euro pe cap de locuitor), Spania (554 euro), Italia (549), Germania (488) şi Portugalia (387). Astfel, vânzările de Crăciun dau un impuls puternic sectorului de retail din aceste ţări.

Însă adoptarea la nivel european a vânzărilor de Black Friday la sfârşitul lunii noiembrie face perioada de dinaintea Crăciunului mai puţin esenţială. Iar creşterea cumpărăturilor online face şi mai puţin necesară deschiderea fizică a unor magazine.

Iar, chiar dacă consumatorii nu fac cumpărături înainte de Crăciun, aceasta nu înseamnă întotdeauna că economia are de pierdut. „Modelele de consum se schimbă de asemenea“, arată Paul Donovan, de la UBS.

Determinarea impactului total al Crăciunului asupra PIB-ului este aproape imposibilă, însă datele sugerează cel puţin că importanţa acestuia este supra-estimată în multe sectoare.

 
AFACERI DE LA ZERO