Business Internaţional

Cum a ajuns Turcia de la o scădere economică de 14,5% la o creştere de 11,4% în numai un an

Cum a ajuns Turcia de la o scădere economică de 14,5% la o creştere de 11,4% în numai un an
11.07.2010, 23:19 758

Turcia a fost şi este cunoscută pentru istoria sa, pentru faptulcă este o ţară situată pe două continente sau pentru că este odestinaţie turistică faimoasă, însă nu s-a remarcat niciodată ca omare forţă economică.
Performanţa economică din primul trimestru al acestui an vine săcontrazică acest lucru. Într-un moment în care economia mondială sechinuie să îşi revină din recesiune, multe state anunţă încăscăderi economice, Turcia a ieşit la înaintare cu o creştereeconomică de 11,4% în primele trei luni ale anului faţă de acceşiperioadă a anului trecut.
Cum a reuşit statul situat la graniţa Uniunii Europene, căruia timpde mai multe decenii i-a fost refuzat statutul de membru, pentru cănu se ridica din punct de vedere economic la nivelul grupării, săavanseze economic cu 11,4%, când clubul celor 27 de state anunţă înaceeaşi perioadă o creştere de doar 0,2 procente?
"Fostele puteri pierd din forţă, atât din punct de vedere economiccât şi intelectual", a spus Vural Ak, 42 de ani, fondatorul şidirectorul executiv al Intercity, cea mai mare companiei de leasingauto din Turcia. "Turcia are acum forţa de a se menţine singură pepropriile picioare".

Cu ce iese la înaintare
Turcia beneficiază astăzi de companii puternic competitive, cuprezenţă pe scena internaţională, de exporturi subtanţiale cătrepieţe bogate precum cele din Europa şi din Orientul Mijlociu şi deatenţia investitorilor, care îşi îndreaptă banii către statulîmpărţit între Europa şi Asia.
Primele două luni au fost slabe din punctul de vedere alexporturilor, însă în luna martie s-a produs schimbarea multaşteptată.
Turcia a exportat cu 22,4% mai mult decât în aceeaşi lună a anuluitrecut, volumul exporturilor apropiindu-se de 10 miliarde dedolari.
Trendul s-a menţinut până în luna iunie, ultima lună pentru careBiroul Naţional de Statistică oferă date. Principalele destinaţiiale produselor din Turcia sunt Germania, Elveţia, Marea Britanie,Italia şi Irak.
Europa în principal, şi întreaga lume totodată, utilizează vehiculedin Turcia, se înfrumuseţează cu perle, pietre şi metale preţioasede aici şi utilizează fierul şi oţelul turcesc.
Statele emergente au început să atragă tot mai mult atenţia, încondiţiile în care motoarele marilor economii au obosit. Produseleieftine din state precum Turcia şi China devin tot maicăutate.
Investitorii se reorientează spre ţările care au potenţial pentrucă sunt considerate mai sigure.
Turcia este de asemenea una dintre cele mai populare destinaţiituristice ale Europei. În condiţiile tulburărilor sociale şi crizeieconomice din Grecia, turiştii se reorientează, iar Turcia,principalul rival, este următorul stat pe listă.
Doar anul trecut Turcia a primit circa 32 de milioane de turişti,cu 3,48% mai mulţi decât în 2008.

Turcia este pregatita pentru UE

Situată la marginea unei Europe obosite şi împovărate dedatorii, care s-ar putea considera norocoasă dacă reuşeşte săanunţe la sfârşitul anului o creştere economică de circa 1%, Turciaa renăscut din punct de vedere economic. Pentru primul trimestru,statul cu capitala la Ankara a avut cea de-a doua creştere de lanivel mondial, după China (11,9%). Astfel, acum întrebarea este:cine are nevoie mai mult de cine - Europa sau Turcia?
"Dacă nu aderăm la UE va fi problema lor, nu a noastră", a spusMehmet Canayaz, un om de afaceri turc în vârstă de 25 de ani. Elspune că a fost norocos că a trebuit să privească din afară crizadin zona euro. "Dacă ne vor primi într-o bună zi, bine. În anii cevor urma vor fi ei cei care vor avea nevoie de noi, mai mult decâtnoi de ei. Economia lor nu mai este atât de competitivă precumera".
În prezent, situaţia economică a Turciei o apropie şi mai mult deUniunea Europeană. Datoria publică este mult sub plafonul de 60%din PIB impus de Uniunea Europeană (49% din PIB). Deficitul bugetarar putea fi adus sub nivelul ţintă de 3% din PIB anul viitor.Principala problemă rămâne inflaţia, care în prezent este de circa8%, faţă de 3%, limita impusă de UE.
Transformarea pe care a suferit-o economia în doar zece ani esteuimitoare. De la o rată a inflaţiei de 72% şi un deficit bugetar de16% din Produsul Intern Brut, Turcia a ajuns la o rată a inflaţieide 6,5% la sfârşitul lui 2009.
Unii cred că "responsabilul" este primul-ministru Tayyip Erdonagn,care a combinat atitudinea conservatoare cu prudenţa fiscală,pentru a transforma Partidul Justiţie şi Dezvoltare, sau AKP, ceamai importantă mişcare politică din Turcia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO