Business Internaţional

Cum au ajutat infractorii la construirea capitalismului

Sursa foto - Shutterstock

Sursa foto - Shutterstock

Autor: Bogdan Cojocaru

07.04.2015, 00:03 819
Istoria pieţelor este, în parte, istoria minciunii, a înşelării şi a furtului, dar şi a eforturilor de a lupta cu ilegalităţile comerciale.

Când cumpărătorul se întâlneşte cu vânzătorul, creşte probabilitatea ca unul să încerce să-l păcălească pe celălalt. De altfel, evoluţia economiei moderne este foarte datoare celor care încalcă legea. 

Aceasta este tema studiului „Făurirea capitalismului: Nelegiuiţi, escroci, fraude şi ascensiunea finanţelor moderne“, de Ian Klaus. Este vorba de o istorie a crimelor financiare din secolul XIX şi începutul secolului XX care identifică un model repetitiv: noi pieţe, noi metode de a înşela, noi metode de a tranzacţiona, dar şi de a câştiga încredere, explică Bloomberg. Concluzia lui Klaus este că infractorii au ajutat la construirea capitalismului modern.

Lista cu eroi este una interesantă. Unul dintre ei este Thomas Cochrane (modelul lui Patrick O'Brian pentru Jack Aubrey din cartea „Maestru şi comandant“), un aristocrat şi un erou al lumii marinăreşti. La apogeul faimei sale, în 1814, a fost judecat pentru fraudă. Un asociat de-al său răspândise zvonuri false despre moartea lui Napoleon, ducând la scumpirea datoriilor guvernului britanic şi permiţându-i lui Cochrane să evite pierderi mari în investiţiile sale. Cochrane s-a plâns, pe bună dreptate, că procesul a fost manipulat. În cele din urmă marinarul a fost găsit vinovat şi condamnat la închisoare.

Într-un fel, Cochrane a fost condamnat pentru un comportament nedemn pentru o persoană în poziţia sa. Manipularea pieţelor, înşelăciunea, sunt fapte pe care un om ca el n-ar fi trebuit să le facă. Poziţia socială este cea care aducea încredere.

Pe măsură ce secolul turbulent înainta, capitalismul şi-a mutat frontierele. A găsit noi oportunităţi peste Ocean, inovaţia financiară a accelerat, iar cumpărătorii şi vânzătorii au devenit cu adevărat străini unii de ceilalţi, acţionând la distanţă prin intermediari. Aceste noi tipuri de tranzacţii aveau nevoie de noi moduri de a câştiga încrederea. Importanţa ca garanţie a bunei credinţe a statutului social s-a diminuat. Locul i-a fost luat în primul rând de reputaţie, pe baza afacerilor oneste, apoi de verificare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO