Business Internaţional

Cum Hillary Clinton a transformat ministerul american de externe într-o maşină de promovare a businessului american

Cum Hillary Clinton a transformat ministerul american de externe într-o maşină de promovare a businessului american

Foto: AFP

Autor: Bogdan Cojocaru

16.01.2013, 00:03 1737

Periplul internaţional al lui Hillary Clinton în calitate de secretar de stat al SUA a început în 2009, cu vizite în Japonia, Indonezia, Coreea de Sud şi China. De atunci au urmat încă 78 de excursii. În total, Hillary Clinton (foto) a vizitat 112 state şi a călătorit peste 950.000 de mile (1,5 milioane kilometri). Vizitele au adus-o în Serbia, Polonia, Ucraina, chiar şi Bulgaria, dar România a fost ocolită.

În cea de-a 79-a excursie, şi probabil ultima peste Ocean, secretarul de stat a făcut o oprire în Cehia pentru a face lobby în faţa pre­mierului Petr Ne­cas în numele com­paniei Westinghouse Electric, care a pus ochii pe un contract pentru construirea unei centrale nucleare acolo, scrie Bloom­berg.

Compania este prinsă într-un război de zece miliarde de dolari al ofertelor cu un colos energetic rus controlat de stat. Clinton le-a sugerat oficialilor cehi că nu ar fi înţelept să depindă de Rusia lui Vladimir Putin pentru ceva atât de important cum este energia. În cei patru ani de activitate ca pricipal diplomat al SUA, Hillary a promovat de zeci de ori în străinătate interesele companiilor americane.

În 2009, secretarul de stat a vizitat o uzină Boeing din Moscova şi s-a întâlnit cu ministrul rus de externe pentru a încerca să convingă compania de stat Russian Technologies să cumpere 50 de avioane Boeing 737 în loc de aeronave construite de grupul european Airbus. În decembrie 2011, Lockheed Martin a anunţat un acord de 7,2 miliarde dolari pentru modernizarea unor avioane de război japoneze. Acordul a reprezentat o înfrângere pentru Eurofighter. În această afacere Clinton a fost avocatul americanilor.

Mai mult decât oricare dintre pedecesorii ei, Clinton a mers pe ideea că dimplomaţia comercială şi promovarea comerţului sunt de bază pentru satisfacerea intereselor strategice ale Statelor Unite. Ea a ajuns astfel să promoveze intersele afacerilor americane în Cambodja, Singapore, Vietnam şi Indonezia, ţări aflate în umbra Chinei. Departamentul de Stat a avut succes, limitat, chiar şi în China, unde guvernul, în urma unor discuţii cu ambasadorul american, au permis rularea filmului Titanic 3D şia a altor producţii americane în cinematografele din Beijing.

România este excedentară în relaţiile comerciale cu SUA

Anul trecut este al doilea consecutiv din ultimii şapte în care România a înregistrat excedent în balanţa comercială cu SUA, cea mai mare economie a lumii. În primele nouă luni din 2012 exporturile României către piaţa americană s-au situat la 841 milioane dolari, în timp ce importurile s-au ridicat la 784 milioane dolari, potrivit datelor Ministerului Afacerilor Externe. La exporturi, ponderea cea mai mare o au maşinile şi aparatele electrice, metalele comune, materialele plastice, cauciuc, materialele textile, precum şi produsele industriei chimice. La importuri predomină maşinile, aparatele şi echipamentele electrice, produsele vegetale, ale industriei chimice, instrumentele şi aparatele optice şi foto, precum şi metalele comune. Relaţiile comerciale româno-americane sunt facilitate de "clauza naţiunii celei mai favorizate", acordată României de SUA în 1993. Clauza a fost permanentizată de Congresul american în 1996.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO