Pe măsură ce preşedintele SUA, Donald Trump, impune taxe vamale atât aliaţilor, cât şi adversarilor, tot mai mulţi producători regândesc clasificarea produselor şi recurg la „inginerie tarifară” pentru a plăti taxe mai mici, scrie CNBC.
Ingineria tarifară, o practică legală ce precede epoca Trump, presupune modificarea materialelor, dimensiunilor sau compoziţiei unui produs, astfel încât produsul final să se încadreze justificat într-un alt „cod din sistemul armonizat”, au explicat specialiştii.
Deşi majoritatea noilor tarife introduse în al doilea mandat al lui Trump sunt aplicate la scară largă, guvernul american a făcut excepţii pentru anumite produse, oferind astfel companiilor oportunităţi de a beneficia prin inginerie tarifară, au subliniat avocaţii în drept comercial.
După ce Trump a anunţat în aprilie taxe „reciproce” extinse, mai mulţi producători din străinătate au început să integreze componente din oţel şi aluminiu în produsele lor finale pentru a se încadra în taxa vamală mai mică de 25%, a declarat David Forgue, partener la firma de avocatură Barnes, Richardson & Colburn din Chicago.
Lucrurile s-au schimbat rapid în iunie, când Trump a majorat tarifele la toate produsele şi derivatele din oţel şi aluminiu la 50%, cu excepţia celor din Regatul Unit.
„Nu este nimic ilegal sau imoral în a adopta alegeri strategice de design care duc la crearea unor produse diferite ce se încadrează în alte clasificări tarifare şi implică taxe diferite”, a declarat John Foote, avocat specializat în regimul vamal la Kelley Drye & Warren din Washington D.C. „Ingineria tarifară este una dintre puţinele opţiuni legitime prin care îţi poţi reduce obligaţiile vamale”.
Aneel Salman, preşedintele departamentului de securitate economică din cadrul Institutului de Cercetare în Politici de la Islamabad, a descris practica drept „arta ingenioasă de a păcăli vama”, deoarece importatorii şi producătorii modifică produsele „doar cât trebuie” pentru a se încadra în taxe mai mici.