Business Internaţional

Cum influenţează untul est-german cursul euro

Cum influenţează untul est-german cursul euro

Autor: CătăIina Apostoiu

01.04.2016, 00:04 1146
Datele privind preţurile din landul german Saxonia, de la preţul untului proaspăt din Dresda până la cel al unei cămăşi din Leipzig sau al unui parfum din Chemnitz, ajung să influ­en­ţeze în cele din urmă evoluţia monedei euro, scrie Bloomberg.

Datele provenind din ceea ce a fost o parte a Germaniei co­muniste sunt atent urmărite de traderii şi analiştii care se stră­duiesc să anticipeze evoluţia generală a ratei inflaţiei în Ger­mania şi mai apoi din întreaga zonă euro.

În Germania, Saxonia publică primul datele lunare pri­vi­toa­re la preţurile de consum într-o perioadă în care infla­ţia ocu­pă un loc central în elaborarea politicii Băncii Centrale Europene.

„Saxonia vine prima cu da­te­le, este în Germania, care este în mod evident cea mai ma­re eco­nomie din zona euro, iar aceste date ar putea prefi­gura sau nu noi posibile stimulente“, afirmă Neil Jones, de la Mizuho Bank.

Reacţia la datele provenind din Saxonia publicate în această săptămână a confirmat cât de multă atenţie acordă pieţele financiare cifrelor anunţate de statisticienii landului. Moneda eu­ro a avansat cu 0,2% în ra­port cu dolarul, iar obligaţiu­nile pe 10 ani ale Germaniei şi-au redus din creştere imediat ce raportul a indicat o creştere a inflaţiei în luna martie.

În ultimul an, euro s-a mişcat cu aproximativ 0,08% în medie în raport cu dolarul în primele cinci minute după ce Saxonia şi-a publicat raportul privitor la inflaţie lunar.

Importanţa Saxoniei este totuşi legată în principal de momentul publicării datelor, acestea fiind primele care oferă o perspectivă asupra ratei inflaţiei în general.

„Nu cred că Saxonia este un bun indicator pentru inflaţia germană în general“, susţine Stefan Kipar, economist al Bayerische Landesbank, care adăugă că statele mai mari in­flu­enţează într-o mai mare măsură rata naţională.

Totuşi, în ceea ce priveşte Saxonia, „de obicei primele infor­maţii sunt cele care declanşează cea mai puternică reacţie pe pieţe“.

Germania a reuşit să iasă din deflaţie în luna martie, cu o foarte uşoară creştere a preţurilor datorată în mare parte se pare pachetelor de vacanţă, potrivit Financial Times.

Preţurile de consum au avansat cu 0,1% anual în martie, o creştere uşoară de la declinul de 0,2% din februarie. Economiştii anticipaseră o stagnare a inflaţiei.

În aceeaşi lună, rata şomajului a rămas însă neschimbată, prima lună din septembrie 2015 când rata totală nu a scăzut, spulberând speranţele într-o scădere, potrivit Reuters.

Şomajul ajustat sezonier a stagnat la 2,728 mi­lioane de persoane. Şomajul s-a menţinut constant la 6,2%, un minim postreunificare.

În acelaşi timp, vânzările de retail mai slabe de la începutul anului indică o încetinire a consumului privat pe care cea mai mare economie europeană se bazează din ce în ce mai mult ca motor de creştere. Vânzările de retail au scăzut în februarie, iar datele privitoare la ianuarie au fost revizuite, indicând un uşor declin.

Germania a continuat în schimb să-şi reducă datoria publică anul trecut, potrivit datelor publicate recent de Bundesbank, aceasta scăzând cu 24 miliarde de euro, la 2.150 miliarde, sau 71,2% din PIB.

Germania vrea să-şi reducă datoria sub 60% din PIB, limită fixată prin tratatele europene, de acum până în 2020. În UE, media raportului datorie publică/PIB este de 86%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO