Business Internaţional

Cum preşedintele Franţei şi-a aruncat cariera politică în faţa trenului

Cum preşedintele Franţei şi-a aruncat cariera...

Autor: Bogdan Cojocaru

14.09.2016, 00:00 1724
Preşedintele Franţei François Hollande a făcut din lupta pentru salvarea unei fabrici Alstom de locomotive pentru trenuri de mare viteză şi de marfă una personală. Şi are motive: se apropie alegerile prezidenţiale, iar dispariţia locurilor de muncă sau a fabricilor poate fi o bombă electorală pentru un politician socialist. Însă în timp ce miniştrii lui Hollande şi reprezentanţii Alstom îşi aruncă unii altora cartofi fierbinţi, opoziţia acuză guvernul că s-a decis prea târziu să acţioneze şi a făcut şi ea din salvarea uzinei o chestiune politică. După ce fabrica lor a fost fentată de compania naţională de căi ferate, sindicaliştii de la Altsom îşi pun speranţa într-un proiect de infrastructură al statului. Problema în sine a fabricii în cauză, cea de la Belfort, derivă din faptul că aceasta s-a specializat în producţia de locomotive, de care nu mai este nevoie în Franţa. Alstom intenţionează ca până în 2018 să oprească producţia de la Belfort să mute activităţile la o altă fabrică, aflată la Reichshoffen, la 200 de kilometri de uzină. Compania spune că actualul nivel al comenzilor nu justifică continuarea operaţiunilor la Belfort.
 
„Am aflat în urmă cu câteva zile de intenţia de a reloca fabrica. Preşedintele a decis să abordeze în mod direct cazul deoarece această decizie este inacceptabilă”, spun persoane din anturajul lui Hollande. Prin urmare miniştrii lui Hollande acuză Alstom, la care guvernul deţine o participaţie de 20%, că nu i-a informat mai devreme de planul de închidere a uzinei Belfort, notează Euronews. În schimb, compania spune că i-a avertizat pe politicieni încă de acum un an că acest lucru se va întâmpla. 
 
Preşedintele ar vrea să mobilizeze SNCF – compania naţională de căi ferate a Franţei – şi colectivităţile locale pentru a cumpăra locomotive produse de fabrica Belfort.
 
„Trebuie să ne mobilizăm pentru a face rost de mai multe comenzi şi pentru ca această companie să-şi poată păstra fabricile şi să rămână o bijuterie a industriei noastre. Trebuie să aducem mai multe comenzi şi acesta este rolul actorilor publici, al regiunilor, al companiilor de transport, SNCF, RATP, prin acordurile care deja există şi care trebuie respectate”, a explicat Hollande.
 
Este un cântec pe care Guillaume Pepy, directorul general al SNCF, îl cunoaşte prea bine, comentează Le Figaro. Pepy cumpără regulat, dar fără entuziasm, garnituri de trenuri de mare viteză, celebrele TGV-uri, de care compania sa nu are întotdeauna nevoie dar pe care le finanţează. „TGV-urile sunt singurele comenzi de care este responsabil SNCF”, spune unul din directorii operatorului feroviar. „Trenurile expres regionale depind de regiuni, iar de trenurile intercity este responsabil statul”, a precizat sursa citată.
 
În următoarele zile SNCF va confirma o comandă de 1,2 miliarde de euro pentru trenuri TGV care vor fi livrate între 2016 şi 2019, dar nu are în vedere compararea niciunei locomotive. „Nu avem nevoie”, spune directorul de la SNCF.
 
În urmă cu două luni SNCF, companie controlată de stat, a ales un rival de-al Alstom, producătorul german de material rulant Vossloh, pentru o comandă de 140 de miliarde de euro pentru 44 de locomotive care urmează să fie livrate începând cu 2018. 
 
Alstom conta pe acest contract pentru a ţine deschisă fabrica de la Belfort, a explicat un purtător de cuvânt al companiei, citat de la The Wall Street Journal.
 
Alstom a contabilizat recent comenzi mari de miliarde de euro pentru livrarea de trenuri în SUA, Africa de Sud, Italia şi India, dar cele mai multe din aceste contracte stipulează că trenurile vor fi construite acolo unde sunt vândute.
 
De câteva zile dosarul fabricii Belfort a devenit unul foarte politic, atrage atenţia 20minutes.fr. Opoziţia nu a întârziat să denunţe reacţia întârziată a executivului. „Statul s-a trezit destul de târziu pentru că de ani de zile problema persistă”, a spus Nathalie Kosciusko-Morizet, parlamentar din partea Republicanilor, partid condus de fostul preşedinte Nicolas Sarkozy.
 
„Alstom este dovada că guvernul nu are o politică industrială”, spune şi Bruno Le Maire, politician al Republicanilor.
 
Situaţia este „inacceptabilă”, trâmbiţează socialistul Arnaud Montebourg, candidat la preşedinţie.
 
Reprezentanţii sindicatului CDFT au o soluţie pentru salvarea fabricii, un proiect pe care guvernul l-a pus pe linie moartă. „Guvernul avea un program internaţional ambiţios, transferul pe calea ferată a maşinilor care transportă marfă”, spune Patrick de Cara, delegat sindical al Alstom şi reprezentant al CFDT în comisia strategică a filialei feroviare. El se referă la legătura Amsterdam – Paris - Marsilia – Bercelona care ar fi permis decongestionarea rutelor rutiere. Proiectul ar avea nevoie de 50 de locomotive.
 
Roland François, reprezentant al sindicatului CGT, spune că este îngrijorat că politica a început să domine cazul fabricii Alstom. „Sperăm că nu este doar un gest politic. Alegerile se apropie, aşa că îi vedem pe toţi aceşti politicieni gesticulând, însă noi vrem rezultate”, a spus el, făcând referire la promisiunile guvernului.
 
Alstom i-a dat peste nas guvernului francez, anunţând marţi că va închide fabrica în pofida promisiunilor guvernului că va salva unitatea, unde lucrează circa 400 de oameni.
 
„Am ţinut fabrica deschisă cât am putut de mult, dar lipsa comenzilor face ca aceasta să nu poată avea un viitor pe termen lung”, a spus Ceo-ul Alstom Henri Poupart-Lafarge. Fabrica de la Belfort a construit primul tren cu aburi al Alstom, în 1880. Lafarge a insistat că managementul a avertizat guvernul „despre această situaţie în urmă cu mai multe luni”, scrie AFP.
 
Rata şomajului fluctuează în jurul nivelului de 10% de când Hollande, un socialist, a fost ales în 2012. Niciun politician nu-şi permite să ignore un caz în jurul căruia se face atât de multă galagie mai ales că în aprilie francezii îşi vor alege preşedintele.
 
Oricum ar ajuta guvernul Alstom, va trebui să fie atent deoarece Comisia Europeană interzice ajutorul de stat direct sau indirect pentru companii private.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO