• Leu / EUR4.9427
  • Leu / GBP5.4791
  • Leu / USD5.1135
Business Internaţional

Dacă recesiunea care vine nu va distruge locuri de muncă, va fi o binecuvântare pentru consumatorii terorizaţi de inflaţie

Dacă recesiunea care vine nu va distruge locuri de muncă, va fi o binecuvântare pentru consumatorii terorizaţi de inflaţie

În SUA, preţurile benzinei scad continuu de pe 14 iunie. Dar la nivel global se vorbeşte despre o criză de motorină, deşi SUA exportă acest carburant în cantităţi mai mari ca niciodată, mai ales în Europa şi America de Sud.

Autor: Bogdan Cojocaru

13.08.2022, 10:30 9344

Cotaţiile petrolului au scăzut săptămâna trecută sub 90 de dolari pe baril pentru prima dată de la izbucnirea războiului din Ucraina din cauza semna­lelor că recesiuni şi încetiniri în economiile mari vor eroda cererea. Dar şi alte materii prime s-au ieftinit în ultimele săptămâni, printre care cerealele, responsabile pentru inflaţia la alimente mai ales în statele sărace, minereul de fier şi cuprul, barometre ale activităţii din industrie.

Din această perspectivă, restrângerea activităţii economice către care pare că se îndreaptă Europa şi SUA este o binecuvân­tare pentru consumatorii care au început să strângă cureaua din cauza inflaţiei record. Mulţi analişti spuneau că doar o recesiune mai poate tempera scumpirile accelerate. Totul este ca firmele şi companiile să nu înceapă să concedieze din angajaţi.

Pe piaţa muncii, tendinţele nu sunt încă bine conturate. În SUA, cea mai mare eco­nomie a lumii, cererea pentru forţă de muncă se răceşte, adică numărul de locuri de muncă adăugate în fiecare lună încetineşte. Cu toate acestea, posturile vacante sunt mai multe decât numărul de şomeri. În Germania, cea mai mare economie europeană, unul din doi antreprenori se plânge că se loveşte de o penurie de angajaţi calificaţi, potrivit unui studiu al institutului Ifo.

Înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, perturbând lanţurile de aprovizionare cu petrol, gaze naturale, cereale, în­gră­şăminte şi alte materii pri­me, unul din motoarele in­flaţiei erau costurile mai mari cu transportul pe mare al mărfurilor. La un moment dat era pe­nurie de containere, iar pandemia de Covid re­stricţiona activitatea din porturi mari ale Chinei. Aceste lucruri au dus la explozia costurilor cu trans­portul pe mare.

Cea mai mare companie de profil din lume, Maersk, prognozează pentru anul acesta slăbirea cererii globale pentru containere, scrie Bloomberg. Transportatorul a expediat pe vasele sale mai puţine con­tainere în al doilea trimestru, din cauza scă­derii încrederii consumatorilor, dar şi a blo­cajelor din porturi. CEO-ul Maersk, Soren Skou, a explicat că în porturi problema congestiilor nu a fost rezolvată, iar „războiul din Ucraina a cântărit mult asupra încrederii consumatorilor, mai ales în Europa“. Acti­vitatea companiei este considerată un baro­metru pentru comerţul global.

În trimestrul doi, numărul de contai­nere încărcate pe vapoare a fost cu peste 7% mai mic decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Congestiile de pe lanţurile de aprovizionare se datorează şi faptului că în Europa retailerii şi producătorii ţin contai­nerele blocate în porturi şi depozite din cauza ce­rerii finale slabe. Adică lu­mea se gândeşte de două ori înainte de a cumpăra ceva. O dovadă în acest sens este scăderea record, de 9%, a vânzărilor de retail din Germania din iunie – un semn de recesiune. Vânzările din retail au scăzut şi în Italia, ca de altfel în întreaga zonă euro. Recesiunea sau încetinirea economică ar trebui să fie efectele creşterilor de dobânzi prin care băncile centrale încearcă să do­molească inflaţia decurajând consumul pe datorie.

O altă dovadă a slăbirii activităţii eco­nomice este încetinirea creşterii vânzărilor de cipuri la nivel global timp de şase luni con­secutiv, potrivit Financial Times. Vânzările de semiconductori au urcat cu 13% în iunie, faţă de 18% în mai.

Actuala încetinire este cea mai lungă de după războiul comercial dintre SUA şi China.

Cipurile sunt folosite, printre altele, intens de industria auto. Ori vânzările de autovehicule în diferite state mari au scăzut în iulie. Scăderea a fost de 13% în Germania.

Un alt indicator al activităţii economice şi comerciale este Baltic index, al transportului naval de mărfuri industriale. Acesta a atins săptămâna trecută cel mai scăzut nivel de după februarie, luna în care Rusia a pornit invazia din Ucraina. Baltic index s-a dus în jos din cauza încetinirii cererii Chinei pentru minereu de fier şi cărbune din alte părţi. Activitatea fabricilor chineze a scăzut spre surprinderea tuturor în iulie.

Cotaţiile materiilor prime industriale au acum cursuri oscilante, scăzând la veşti negative despre economie şi crescând când se anunţă planuri de stimulare economică sau investiţii în infrastructură, spre exemplu în China. Dar această volatilitate arată incertitudinile pe care le au investitorii despre mersul economiilor.

La petrol, cotaţiile şi-au mai revenit vineri în condiţiile în care teama de recesiune, care a împins timp de câteva zile cotaţiile în jos, a fost înlocuită cu teama că producţia va fi insuficientă pentru a acoperi cererea. OPEC, o organizaţie de tip monopol la care s-a aliniat şi Rusia, controlează livrările globale şi nu este dispusă să le majoreze semnificativ.

De asemenea, preţurile cerealelor sunt influenţate acum de acordul dintre Rusia şi Ucraina ce permite exporturile ucrainene pe Marea Neagră. La cereale, din care se fac pâinea şi nutreţurile pentru animale, cererea este mereu puternică. Oferta influenţează preţurile. În SUA, preţurile benzinei scad deoarece cererea a ajuns la nivelurile din pandemie după ce şoferii şi-au adaptat şofatul la scumpirile mari decât de obicei. Preţurile scad continuu de pe 14 iunie. Dar la nivel global se vorbeşte despre o criză de motorină, deşi SUA exportă acest carburant în cantităţi mai mari ca niciodată, mai ales în Europa şi America de Sud. Maşinile americane folosesc mai mult benzină, însă motorina este utilizată mai ales la utilaje industriale şi agricole. 

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9427
Diferență: -0,0202
Ieri: 4.9437
Azi: 5.1135
Diferență: 0,8998
Ieri: 5.0679
Azi: 5.4791
Diferență: -2,6526
Ieri: 5.6284
Azi: 5.1775
Diferență: 0,3995
Ieri: 5.1569