Business Internaţional

Datoriile au adus al patrulea aeroport ca mărime din Bulgaria, cel din Plovdiv, la un pas de faliment

Aeroportul din Plovdiv a avut anul trecut puţin peste 100.000 de pasageri

Aeroportul din Plovdiv a avut anul trecut puţin peste 100.000 de pasageri

Autor: Sebastian Tănase

19.02.2015, 00:04 428
Aeroportul oraşului bulgar Plovdiv, deţinut integral de stat, se află la un pas de faliment şi este doar o chestiune de timp până ce creditorii vor cere în instanţă plata datoriilor acumulate pe parcursul ultimilor ani, a spus CEO-ul demisionar al aeroportului, Ivan Karnabitov, care a precizat că salariile şi contribuţiile sociale pentru cei 154 de angajaţi ai unităţii nu au mai fost plătite din decembrie.

Plovdiv este al patrulea aeroport ca mărime din Bulgaria, cu un trafic în 2014 de 103.500 pasageri. Spre comparaţie, traficul din aeroportul Sofia, cel mai mare al ţării, a fost de 3,8 milioane de pasageri. Cel mai mare aeroport din România, Otopeni, a înregistrat anul trecut 8,3 milioane de pasageri. Traficul cel mai apropiat cu cel de pe Plovdiv l-a avut Craiova (138.886 pasageri), al optelea aeroport ca mărime din România.

Karnabitov, care şi-a înaintat demisia luni, a afirmat că nu a putut găsi o soluţie pentru problema cu care se confruntă compania de stat şi a atras atenţia că este doar o chestiune de timp până ce creditorii vor acţiona în instanţă aeroportul pentru a-şi recupera datoriile de peste 1,3 milioane de leva  (660.000 euro) acumulate din 2011, scrie Capital Daily, preluat de Novinite. La ora actuală, cel mai mare creditor al companiei este distribuitorul austriac de energie EVN.

Potrivit CEO-ului, în cursul anului trecut Ministerul Finanţelor, principalul acţionar al companiei şi cel mai mare debitor, a redus fondurile alocate aeroportului de la 220.000 de leva (112.000 euro) pe lună la 170.000 de leva (86.000 euro), sistându-le definitiv pe parcursul ultimelor şase luni. În aceste condiţii, Karnabitov a recomandat reducerea programului de lucru şi a personalului cu 30% ca strategie urgentă de ieşire din criză.

Acesta a afirmat că, la propunerea ministerului Transporturilor, orarul aeroportului ar putea fi redus de la 24 de ore pe zi la intervalul orar 6:00 – 22:00.

Karnabitov spune că deşi costurile au scăzut anul trecut cu 1,23%, veniturile operaţionale de 4 milioane de leva (2 mil. euro) din 2014 nu sunt suficiente pentru a acoperi costurile de 5,2 milioane de leva (2,6 mil. euro).

Veniturile comerciale de 1 milion de leva (511.000 euro) în 2014, în creştere cu 65% comparativ cu 2013, nu au îmbunătăţit situaţia companiei. De asemenea, Karnabitov a atras atenţia că este responsabilitatea ministerului Transporturilor să ia o decizie cu privire la viitorul companiei, una din opţiuni fiind  concesionarea aeroportului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO