Business Internaţional

De ce-i place regelui pantofilor low-cost din Polonia sa faca afaceri pe timp de recesiune?

De ce-i place regelui pantofilor low-cost din Polonia sa faca afaceri pe timp de recesiune?

Pantofii ieftini sunt cheia succesului pentru antreprenori pe timp de criza Foto: Reuters

06.07.2009, 20:30 291

 

Declinul economic mondial "ofileste" multe afaceri, insa Dariusz Milek, regele pantofilor low-cost din Polonia, nu vede decat oportunitati pe viitor pentru compania sa NG2.

"Oamenii isi dramuiesc cu grija banii. In mod paradoxal, acest lucru este benefic pentru noi", spune Milek, anticipand ca profiturile din acest an ale firmei sale nu vor fi afectate de criza.
Increderea lui Milek deriva din faptul ca a facut avere din posibilitatea de a vinde incaltaminte la preturi reduse prin intermediul a 585 de magazine din Polonia si 29 din Cehia. Lantul ar putea deveni din ce in ce mai atragator pe timp de recesiune, in conditiile in care polonezii si cehii isi dramuiesc banii. Convingerea ca acestia vor dori in continuare incaltaminte ieftina l-a determinat pe Milek sa planuiasca inca 132 de magazine cu discount in acest an.
Annie Krasinska, analist in cadrul Wood & Co., o companie de brokeraj din Praga, crede ca increderea lui Milek este bine fondata. "Oamenii nu se vor opri din a face cumparaturi, ci vor fi pur si simplu mai atenti unde-si fac cumparaturile", spune aceasta. "Magazinele scumpe sunt cele care au de suferit".
Milek, absolvent al unei scoli de minerit, a facut progrese foarte mari din 1991 cand vindea bunuri intr-o piata in aer liber din orasul Lubin. Acest lucru se intampla in primii ani de dupa caderea comunismului in 1989. In absenta lanturilor de retail, au aparut bazaruri in intreaga tara pentru polonezii dorinici de bunuri de consum occidentale, un teren fertil pentru noii capitalisti ai Poloniei.
Pregatirea de ciclist de performanta i-a folosit foarte mult lui Milek. Obisnuit sa observe miscarile competitorilor din jurul lui, Milek a observat rapid ca unui negustor ii mergea bine vanzand incaltaminte.
"Am abilitati pe care nu le inveti la scoala", spune acesta.
Milek a mers direct la fabrica, ce era condusa inca de manageri care nu aveau habar cum sa opereze pe o piata libera si care nu-si imbunatatisera linia de produse de ani intregi, si a cumparat o parte din actiuni la un discount de 40% platind cash.
"La inceput era mai greu sa obtii incaltamintea decat sa o vinzi. Nu exista o competitie reala", spune Milek.
Pe langa faptul ca oferea produse mai ieftine decat cele ale rivalilor sai, Milek spune ca muncea de asemenea mai mult. Intr-un rastimp scurt, acesta angajase sase oameni pentru a vinde incaltaminte pentru el pe piata din Lubin si achizitionase un mic depozit.
Pana in 1996, Milek a inceput deschiderea unui lant de magazine de incaltaminte low-end in franciza denumit Golden Feet. Acesta avea un avantaj in fata furnizorilor oferind cash, in timp ce rivalii sai erau adesea nevoiti sa cumpere pe credit, si-i atragea pe polonezii saraci prin prezentari simple care sa nu-i sperie.
"Look-ul nu era atat de important pe cat era pretul", recunoaste Milek, care nu se scuza pentru faptul ca nu poarta incaltamintea produsa de propria companie. Francizatii sai erau obligati sa-si cumpere toata incaltamintea numai de la el.
In 1999, pe masura ce sectorul polonez de retail incepea sa se dezvolte si mallurile moderne sa apara in orasele mai mari, Milek a venit cu un lant de magazine denumit CCC, un lant mid-market prezent acum aproximativ in fiecare mall din tara.
Pana in anul 2000, Milek avea o fabrica de incaltaminte, iar in 2004 acesta a listat compania pe bursa din Varsovia.
Pe masura ce afacerea sa crestea, Milek ramanea concentrat pe segmentul inferior al pietei. Incercarea de a se misca catre un segment superior prin crearea unui lant ce comercializa incaltaminte italiana high-end a avut rezultate dezamagitoare, drept urmare compania hotarand sa reduca preturile si sa se indeparteze de segmentul pantofilor de lux importati.
NG2 a lansat recent un nou lant de magazine denumite Boti, avand drept tinta clientii mai saraci din orasele mai mici si satele fara malluri. Boti va prelua magazinele de familie care nu pot concura ca pret.
Numarul de cumparatori pentru care fiecare banut conteaza va creste probabil pe perioada de declin economic.
Compania anticipeaza ca va atinge in acest an cel putin profitul de 103 mil. zloti (23,6 mil. euro) inregistrat in 2008, iar primele cifre legate de venituri par promitatoare.
Veniturile pe primul trimestru s-au ridicat la 167 mil. zloti (39 mil. euro) comparativ cu 139 mil. zloti (32 mil. euro) in perioada similara a anului anterior. Totusi, profiturile s-au situat la numai 4,6 milioane de zloti comparativ cu 17 mil. in primul trimestru al anului trecut, in cea mai mare parte pe fondul impactului deprecierii zlotului. Deprecierea a ridicat costurile de achizitionare a pantofilor din China si cele legate de chirii.
Totusi, Milek se asteapta in continuare sa-si atinga tintele de profit.
"Nu as fi surprinsa daca s-ar depasi cifrele de anul trecut", spune Krasinska.
Acum unul din cei mai bogati oameni din Polonia, Milek, care admite ca nu are hobbiuri in afara de munca si ciclism, se extinde dincolo de piata low-cost. Acesta experimenteaza in domeniul filmului, de exemplu, si recent a creat o companie de productie impreuna cu un prieten. Acesta se orienteaza si catre real estate. La inceputul acestei luni, Milek a deschis un centru comercial in urma unei investitii de 300 mil. zloti 45 mil. euro) in Lubin, cladit pe locul pietei unde acesta a inceput sa vanda pantofi cu 18 ani in urma. "Am inceput sa vand pantofi in acel loc, iar acum am cladit cel mai bun centru comercial din Polonia acolo", spune el. "Este monumentul meu".
Pozitia solida a producatorului de incaltaminte NG2 a fost asigurata de abordarea conservatoare a fondatorului Dariusz Milek fata de extinderea internationala. In timpul perioadei recente de boom economic, multe companii cu rezultate bune pe plan intern au decis sa se extinda rapid in Europa Centrala. Un astfel de exemplu este cel al AAA, retailerul ceh de automobile second-hand, care s-a extins agresiv in Slovacia, Polonia, Ungaria si Romania. In momentul inceperii declinului economic, acestea a fost obligate sa se restranga retragandu-se de pe mai multe piete.
"Analistii nu au inteles intotdeauna de ce nu ma extindeam peste hotare, insa nu este atat de simplu sa intri pe piete straine", spune Milek. "Acum, cei care s-au dezvoltat prea rapid au probleme". NG2 intentioneaza sa deschida noi magazine in Cehia, piata pe care a patruns timid, insa nu doreste sa patrunda pe alte piete.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO