În pofida investiţiilor de miliarde de dolari pe care le realizează în maşini electrice, o mare parte din industria auto tradiţională se adaptează rapid, şi cu entuziasm, la o nouă realitate, în care motorul tradiţional cu ardere internă continuă să fie utilizat, scrie Financial Times.
CEO-ul Ford, Jim Farley, cataloghează această revenire o „oportunitate de miliarde de dolari“, în timp ce rivala GM pariază 900 milioane de dolari pe viitorul unui motor V8 mai curat care poate fi utilizat pentru camioane pe benzină şi hibride şi SUV-uri.
Totuşi, analiştii avertizează că această tendinţă vine cu riscuri majore având în vedere ascensiunea rapidă a Chinei în sectorul EV-urilor.
Revenirea la maşinile pe benzină şi hibride, care utilizează motoare cu ardere internă, vine în contextul unei anticipate încetiniri a cererii de EV-uri în SUA după ce Donald Trump a anulat creditele fiscale pentru achiziţii de maşini electrice şi a propus eliminarea reglementărilor privitoare la emisiile de gaze cu efect de seră.
Ford şi GM nu sunt singurii. Stellantis a reînviat la rândul său motorul Hemi V8 în camionetele uşoare Ram şi un Dodge Charger cu motor pe benzină. Compania japoneză Honda şi-a redus cheltuielile viitoare la EV-uri şi şi-a amânat o investiţie de 11 mld. dolari într-o fabrică de EV-uri şi baterii în Canada cu doi ani, în timp ce constructorul auto sud-coreean Hyundai şi-a anunţat recent planurile pentru o nouă camionetă de dimensiuni medii în SUA.
Chiar şi în Europa şi UK, unde vânzările de EV-uri au crescut în acest an ajungând să reprezinte 20% din înmatriculările noi în august, ar putea avea loc o revenire la maşinile pe benzină. Bruxelles-ul şi industria auto sunt în mijlocul unui „dialog strategic“ în condiţiile în care executivii din industria auto cer ca interdicţia din 2035 a maşinilor pe benzină să fie relaxată pentru a permite alte tehnologii, cum ar fi hibridele.
Doar China merge mai departe în tranziţia sa verde cu maşinile electrice, aşteptate să bată maşinile pe benzină la vânzări în termeni anuali pentru prima dată în acest an.
Pentru o industrie aflată sub presiunea costurilor în creştere aduse de războiul tarifar şi competiţia dură creată de maşinile electrice accesibile din China, această revenire la maşinile pe benzină pe cea mai profitabilă piaţă a sa nu ar fi putut veni într-o perioadă mai bună.
Pierderea semnificativă de cotă de piaţă de către mărcile străine în China face de asemenea ca industria să nu prea aibă de ales decât să caute să-şi crească vânzările în SUA.
Potrivit lui Mark Wakefield de la AlixPartners, pericolul pe termen lung este ca respectivii constructori auto să devină companii foarte regionale, relevante doar în SUA, ceea ce le-ar limita potenţialul pe termen lung.
În pofida declinului recent al preţurilor bateriilor, EV-urile sunt mai puţin profitabile decât maşinile pe benzină.
AlixPartners aproape şi-a înjumătăţit estimările legate de EV-uri pentru SUA, aşteptându-se acum ca maşinile pur electrice să reprezinte 7% din vânzările auto în 2026, în timp ce cele pe benzină ar urma să aibă o cotă de 68% şi hibridele de 22%. Chiar şi în 2030, EV-urile sunt acum aşteptate să reprezinte doar 18% în SUA, cu mult sub procentele de 40% în Europa şi 51% în China.
Printre perdanţii de pe urma schimbării mediului de reglementare din SUA se numără Tesla şi Porsche.
„Moartea motorului cu ardere internă nu se va produce în timpul vieţii noastre“, arată Joseph McCabe, preşedinte al AutoForecast Solutions.
Dintre companiile despre care analiştii spun că vor fi cel mai puţin afectate sunt BMW şi Toyota cu abordarea lor flexibilă privitoare la neutralitatea carbonică.
În China, în prezent cea mai mare piaţă auto a lumii, perspectivele sunt complet diferite, iar analiştii avertizează cu privire la riscurile legate de încetinirea constructorilor auto tradiţionali, în special din SUA, pe electrificare şi reorientarea lor către motoarele pe benzină.
Grupurile chinezeşti au mers mai departe cu investiţiile în EV-uri şi domină acum producţia pe acest segment. China a produs 18,6 milioane de maşini pe benzină în 2024, din care peste 4 milioane au fost exportate, comparativ cu un vârf de 28,1 milioane în 2017.
China reprezintă două treimi din vânzările globale de EV-uri, comparativ cu doar 9% în SUA. În timp ce tarifele de 100% înseamnă că BYD şi alţi constructori auto chinezi nu au acces la piaţa americană, aceştia pătrund agresiv pe pieţele europene.
„Piaţa EV nu doar că avansează rapid, dar însăşi natura sa este în schimbare“, arată Tanya Sinclair, CEO al Electric Vehicles UK. „De aceea este o dezamăgire să asişti la amânări ale modelelor EV“.