Business Internaţional

Deutsche Bank, Commerzbank, Continental şi Daimler - marile companii germane care merg din rău în mai rău. La Deutsche Bank, directorul executiv îşi ceartă angajaţii: Scuzele voastre sunt „de rahat, rahat“

Christian Sewing (dreapta), CEO al Deutsche Bank, cea mai mare bancă germană, alături de fostul CEO John Cryan.

Christian Sewing (dreapta), CEO al Deutsche Bank, cea mai mare bancă germană, alături de fostul CEO John Cryan.

Autor: Bogdan Cojocaru

29.10.2018, 20:07 2277

Domnul Christian Sewing, directorul executiv al Deutsche Bank, a văzut acţiunile băncii germane prăbuşindu-se cu aproape o cincime, la cel mai scăzut nivel din istorie, de când l-a înlocuit pe predecesorul său John Cryan cu şase luni în urmă. Săptămâna trecută, Sewing s-a văzut nevoit să le ceară investitorilor răbdare, în condiţiile în care veniturile continuă să scadă, şi să respingă scuzele locotenenţilor cu cuvinte urâte. Veniturile au scăzut la minimul ultimilor opt ani. Profitul s-a redus cu 65% în trimestrul trei. Ancţiunile se tranzacţionează la cele mai mici niveluri din anii 1980 încoace. Noul CEO şi-a stabilit ca termen un an pentru a stabiliza cea mai mare bancă germană.

A doua bancă în funcţie de mărime din Germania, Commerzbank a trebuit salvată cu bani de la bugetul federal după criza financiară din 2008 şi a fost prinsă într-un scandal de spălare de bani şi într-un altul, de amploare, de fraudă cu dividende. Acţiunile i-au scăzut cu peste 25% în ultima jumătate de an. Pe piaţă se speculează despre o fuziune între Deutsche Bank şi Commerzbank. Directorii primei bănci dau vina pentru rezultatele financiare slabe pe incertitudinile legate de această fuziune. Commerzbank stă ceva mai bine la capitolul rezultate financiare decât rivala sa mai mare.

Pentru Daimler, deţinătorul celebrei mărci auto de lux Mercedes, rezultatele trimestriale confirmă spirala descendentă în care grupul a intrat. Vânzările de maşini scad, iar costurile legate de scandalul Dieselgate pun presiuni pe marje, perturbând fluxurile de cash şi făcând tranziţia către o nouă eră şi mai dificilă, scrie Handelsblatt.

Anul acesta ar fi trebuit să fie pentru Daimler unul de turnură spre noua eră a automobilelor mai deştepte şi mai curate  după ce compania a cucerit segmentul premium  din industria tradiţională şi părea că a ajuns deasupra tuturor. În schimb, vânzările scad, veniturile se evaporă, iar acţiunile se tranzacţionează la cel mai redus nivel din ultimii cinci ani. Săptămâna trecută, Daimler a emis un avertisment de profit care i-a speriat pe investitori, iar analiştii se întreabă dacă producătorul maşinilor Mercedes-Benz nu va fi forţat cumva să-şi suspende dividendele.

Este un mediu dificil pentru industria auto în general şi astfel şi pentru Daimler, a explicat CEO-ul Dieter Zetsche. Daimler este unul din investitorii care dezvoltă industria auto din Europa de Est. Grupul şi-a construit fabrici în mai multe ţări din regiune, inclusiv în România, unde are, printre altele, o fabrică prosperă de cutii de viteze. Daimler produce maşini Mercedes în Ungaria.

Dieselgate erodează rezultatele financiare, cu costurile pe care le implică chemările în service, modificarea motoarelor maşinilor în circulaţie, litigiile şi noile proceduri de certificare mărind povara cheltuielilor. Zetsche şi-a pus speranţa în ultimul trimestru al acestui an, însă întârzierile în obţinerea certificărilor pentru modelele noi duc la creşterea stocurilor. Aceste maşini vor fi vândute cu un discount semnificativ.

CEO-ul şi-a anunţat deja retragerea pentru anul viitor, însă în loc să lase în urmă o moştenire de invidiat, el iese de pe poziţie ca vestitorul unei tranziţii dificile pentru compania care se poate mândri cu inventarea automobilului în urmă cu 130 de ani. De la Daimler pleacă şi directorul financiar Bodo Uebber, şi el un veteran al companiei. Sub ghidajul lui Zetsche şi al lui Uebber, Daimler a rămas în urmă cu investiţiile în maşini electrice, în timp ce BMW şi-a adus pe piaţă primul model electric produs în serie în 2013. Acum, compania este presată de noul acţionar chinez Geely să investească mai mult în tehnologiile viitorului şi să le dezvolte împreună.

Continental AG, al patrulea producător de anvelope din lume, a emis două avertismente de profit anul acesta, iar în vară acţiunile i s-au dus la minimul ultimilor zece ani. Pentru trimestrul trei, compania estimează profit în scădere şi venituri în stagnare. Continental îşi va publica rezultatele financiare la începutul lunii viitoare. Compania are în România mai multe fabrici de producţie şi centre de cercetare şi dezvoltare.

Giganţii economiei germane au probleme, dar cea mai grozavă cădere o are Deutsche Bank. 

Banca nu reuşeşte să convingă investitorii că este pe drumul bun spre profitabilitatea pe termen lung. Deutsche Bank are o valoare de piaţă cât un sfert din valoarea contabilă a activelor ei. Declinul acţiunilor limitează opţiunile strategice ale managementului şi ar putea accelera o fuziune cu rivala Commerzbank, după cum scrie Bloomberg. Fuziunea ar fi acceptată de guvernul de la Berlin, însă este respinsă deocandată de CEO-ul Sewing.

Miercuri, acesta a făcut o conferinţă telefonică pentru a discuta cu locotenenţii săi despre rezultatele slabe ale băncii. Tema fuziunii a fost pusă în discuţie de mai multe ori. Prima dată, Sewing i-a explicat unui executiv de la New York că deocamdată nu se pune problema de un astfel de acord şi i-a spus să se concentreze pe munca sa. Apoi, CEO-ul s-a răstit la un manager de la Postbank din Bonn când acesta l-a întrebat despre fuziune. Bancherul i-a spus şefului său că speculaţiile afectează moralul şi distrage atenţia angajaţilor şi clienţilor, care se întreabă dacă o astfel de combinare este iminentă şi cum să se pregătească pentru ea. Sewing i-a răspuns că este de „rahat, rahat“ ca speculaţiile privind fuziunea să fie folosite de angajaţi ca scuze pentru a nu-şi mai face treaba.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO