Business Internaţional

„Dezastru“, „şoc“, „ruină“: Politicienii germani cer să se verse sânge în scandalul Volkswagen. Pentru unii analişti reprezintă doar începutul unei furtuni care va lovi industria auto

„Dezastru“, „şoc“, „ruină“: Politicienii germani cer să se verse sânge în scandalul Volkswagen. Pentru unii analişti reprezintă doar începutul unei furtuni care va lovi industria auto

Cu 600.000 de angajaţi, vânzări anuale de 12 milioane de autovehicule şi venituri de 200 miliarde euro, Volkswagen este una dintre companiile-fanion ale industriei germane

Autor: Bogdan Cojocaru

23.09.2015, 00:06 6967

„Dezastru”, „şoc”, „ruină”, descriu ziarele germane scandalul manipulării emisiilor de gaze izbucnit în SUA şi în care producătorul auto Volkswagen se scufundă tot mai mult.

Unora, escrocheria le aminteşte de scandalul manipulării dobânzilor LIBOR în care şi-au pierdut credibilitatea mai multe bănci de talie mondială. Nu sunt puţini analiştii care cred că VW este doar unul din constructorii auto care mint pentru a trece testele de poluare şi consum de carburant.

Pentru Stuart Pearson, analist la BNP Paribas, este puţin probabil ca VW să fie singurul jucător internaţional care a păcălit sistemul. „Fraudarea testelor de emisii riscă să devină momentul LIBOR pentru industria auto”, a spus el, citat de Financial Times. De manipularea în interesul propriu a acestei dobânzi, referinţa pentru contracte de zeci de mii de miliarde de dolari din toată lumea, au fost acuzate, şi unele amendate, bănci precum Barclays, UBS, RBS, Citigroup, Deutsche Bank şi JPMorgan. Băncile recurgeau frecvent la această practică încă din 1991.

Potrivit ONG-ului VDC, care promovează transportul ecologic, manipularea de care se face vinovat VW nu reprezintă decât „punctul în care aisbergul iese afară din apă”. Asociaţia germană a cerut în 2013 analize suplimentare ale emisiilor autovehiculelor, alimentând suspiciunile că acestea sunt în realitate, în traficul de zi cu zi, mai mari decât cele din testele de „laborator”, scrie Le Monde. „Trebuie să ne aşteptăm ca şi alţi constructori să fi manipulat emisiile, şi nu doar în SUA”, spun specialiştii ONG-ului VDC. Observaţiile unei asociaţii similare din SUA stau la baza actualului scandal.

Pentru VW amploarea efectelor scandalului abia începe să se întrevadă. Acţiunile grupului au scăzut pe bursă cu 20% luni şi cu alte 20% marţi. Producătorul auto intenţionează să aloce 6,5 miliarde euro în trimestrul trei pentru acoperirea costurilor remedierii neregulilor legate de emisiile poluante ale motoarelor diesel instalate pe 11 milioane de vehicule la nivel mondial. Aceşti bani vor eroda profitul, performanţa acţunilor şi probabil ratingul companiei.

Afacerea „va avea consecinţe financiare considerabile pentru grup, care nu pot fi calculate acum”, apreciază Ferdinand Dudenhöffer, analist al pieţei auto. „Este în pericol imaginea şi credibilitatea VW în întreaga lume”, a precizat el.

Nu doar credibilitatea VW, compania fanion a Germaniei, este pusă la încercare, ci întreaga industrie germană şi ideea în sine de „made în Germany”. Grupul industrial Bosch, probabil pentru a evita implicarea forţată în scandal, a anunţat că produce piese pentru sistemele de injecţie ale motoarelor VW, dar după instrucţiunile producătorului auto.

Politicieni, asociaţii ecologiste şi ale consumatorilor au condamnat la unison excrocheriile făcute de VW şi cer sânge. Criticile sunt atât de dure încât este evocată demisia directorului general al grupului Martin Winterkorn, notează Le Monde.

Publicaţia financiară germană Handelsblatt a descris scandalul ca fiind „o catastrofă pentru întreaga industrie auto germană”. Avansul prin tehnologie şi încrederea sunt principiile pe care s-a bazat miracolul industrial german de după al Doilea Război Mondial.

Premierul landului Saxonia Inferioară Stephan Weil, membru al boardului consiliului de supraveghere al VW, nu a menajat deloc compania. „Manipularea emisiilor din testele oficiale este total inacceptabilă şi nu poate fi justificată prin nimic”, a spus el. Ministrul economiei al acestui land, Olaf Lies, a avertizat că „vor exista consecinţe personale”.

Saxonia Inferioară deţine 20% din acţiunile VW. Unul din parchetele din această regiune examinează dacă faptele de care se face vinovat producătorul auto în SUA rerezintă încălcări ale legii germane.

Scandalul se poate extinde în afara SUA şi a Germaniei. Koreea de Sud va începe testarea maşinilor VW luna viitoare. Autorităţile din Autralia şi Taiwan cer clarificări producătorului german. Franţa şi Italia au anunţat, de asemenea, că cercetează cazul cu atenţie. Ministrul francez de finanţe Michel Sapin a cerut o anchetă la nivel european care să îi acopere pe toţi producătorii auto, inclusiv pe cei francezi. Ministerul transporturilor din Marea Britanie a asigurat că toate maşinile găsite că încalcă legislaţia UE vor fi retrase de pe piaţă, potrivit The Telegraph. Autorităţile din Elveţia au tras şi ele semnalul de alarmă şi au anunţat că vor prezenta în câteva zile rezultatele propriei anchete, notează Deutsche Welle.

Comisia Europeană a intervenit anunţând că tratează cazul „foarte serios”.

 

Cum producătorii auto îi înşeală pe cumpărători

Un studiu al Consiliului Internaţional al Transportului Curat a tras concluzia că există un “decalaj sistematic” între cât de eficiente spun producătorii că sunt autovehiculele lor şi eficienţa reală. În rulajul de zi cu zi, consumul de carburant şi emisiile de dioxid de carbon ale maşinilor noi le depăşesc adesea cu până la  40% pe cele declarate de constructori, notează autorii analizei. 

Ei au avertizat că acest decalaj creşte. “În 2001, autovehiculele noi consumau cu circa 10% mai mult combustibil decât era scris în broşura de vânzare. În 2014, procentul este de 40%”, scriu specialiştii.

Testarea emisiilor şi a consumului de combustibil este efectuată în laboratoare cu temperatură controlată. Procedura, cunoscută ca “Noul ciclu european de şofat”, a fost actualizată ulgtima dată în 1997 şi durează doar 20 de minute. Ea nu implică testarea pe drumuri reale. În timpul testelor, sisteme precum cel de aer condiţionat, care consumă combustibil, sunt oprite. UE intenţionează să introducă procedure mai stricte în 2017, scrie Deutsche Welle.

 
 
 
 
 
AFACERI DE LA ZERO