În Franţa, negocierile anuale dintre furnizori şi distribuitori cu privire la preţuri se vor încheia pe 28 februarie. Aplicarea de noi tarife ar putea provoca o explozie a preţurilor în pofida declaraţiilor optimiste ale ministrului economiei Bruno Le Maire, scrie Liberation.
„Companiile industriale cer majorări delirante de tarife, de 20%, deşi preţurile materiilor prime, transportului, energiei au scăzut semnificativ,“ acuza recent Alexandre Bompard, CEO-ul Carrefour. „Putem fi impresionaţi de nivelul majorărilor cerute, însă toate sunt justificate, nicidecum delirante,“ obiecta Jean-Philippe Andre, preşedintele principalei organizaţii patronale din sectorul agroalimentar francez, Ania. „Materiile prime sunt mai scumpe decât anul trecut şi am cumpărat energie la tarifele actuale pentru întregul an“.
În pofida divergenţelor, furnizorii şi distribuitorii ar urma să se pună de acord cu privire „la o creştere a preţurilor cu ridicata de aproximativ 10%“, estimează Olivier Dauvers, specialist în sector. Iar cum marile magazine nu prea sunt dispuse să-şi vadă marjele scăzând, creşterea va fi resimţită direct de către consumatori.
Bruno Le Maire a ţinut însă să liniştească spiritele. „Vom rămâne la niveluri de preţ care sunt foarte ridicate, însă nu există niciun motiv pentru ca preţurile să urce accelerat începând cu luna martie. Nu va exista un martie roşu pentru buzunarele francezilor, după cum n-a existat un decembrie negru“, a declarat acesta.
Ministrul a mai arătat că se aşteaptă ca inflaţia să scadă până în vară, notează Le Figaro. Însă acesta nu a vorbit despre inflaţia alimentară, care a urcat cu 13,5% în ultimele 12 luni.
Potrivit IRI, există riscul pierderii credibilităţii în condiţiile în care inflaţia alimentară ar urma să fie la fel de ridicată în următoarele patru-şase săptămâni după încheierea negocierilor ca în decursul anului 2020, notează Liberation.
NielsenIQ estimează o creştere a preţurilor alimentare cu 15% în iunie 2023 în raport cu 2021, echivalând cu un cost suplimentar de 800 de euro pentru o gospodărie cu doi copii.
În faţa acestor previziuni care nu anunţă nimic bun, francezii vor continua să-şi adapteze obiceiurile de consum. Mărcile private, a căror cotă de piaţă a reînceput să crească în 2022 după ani de scădere continuă, ar urma să fie principalele beneficiare, potrivit Nielsen.
De asemenea, o gospodărie din patru a început deja să-şi diminueze achiziţiile de produse alimentare.
„Inflaţia din primăvară ar putea avea consecinţe sociale dezastruoase“, subliniază Olivier Dauvers. „Situaţia îmi aduce aminte de atmosfera de dinaintea protestelor vestelor galbene“.