Business Internaţional

Dezbateri aprinse despre scumpirea mâncării în Franţa: sunt creşterile de preţuri „delirante“ sau justificate?

Dezbateri aprinse despre scumpirea mâncării în...

Autor: Catalina Apostoiu

22.02.2023, 22:53 267

În Franţa, negocierile anuale din­tre furnizori şi distribuitori cu privire la preţuri se vor încheia pe 28 fe­bruarie. Aplicarea de noi tarife ar putea provoca o explozie a preţurilor în pofida declaraţiilor optimiste ale ministrului economiei Bruno Le Maire, scrie Liberation.

„Companiile industriale cer ma­jo­rări delirante de tarife, de 20%, deşi preţurile materiilor prime, trans­portu­lui, energiei au scăzut semnifi­cativ,“ acuza recent Alexandre Bompard, CEO-ul Carrefour. „Pu­tem fi impre­sio­naţi de nivelul majo­rărilor cerute, însă toate sunt justifi­cate, nicidecum delirante,“ obiecta Jean-Philippe Andre, preşedintele principalei orga­nizaţii patronale din sectorul agroali­mentar francez, Ania. „Materiile pri­me sunt mai scumpe de­cât anul trecut şi am cumpărat energie la tarifele ac­tuale pentru întregul an“.

În pofida divergenţelor, furnizo­rii şi distribuitorii ar urma să se pună de acord cu privire „la o creştere a preţurilor cu ridicata de aproximativ 10%“, estimează Olivier Dauvers, specialist în sector. Iar cum marile magazine nu prea sunt dispuse să-şi vadă marjele scăzând, creşterea va fi resimţită direct de către consumatori.

Bruno Le Maire a ţinut însă să liniştească spiritele. „Vom rămâne la niveluri de preţ care sunt foarte ridicate, însă nu există niciun motiv pentru ca preţurile să urce accelerat începând cu luna martie. Nu va exista un martie roşu pentru buzunarele francezilor, după cum n-a existat un decembrie negru“, a declarat acesta.

Ministrul a mai arătat că se aş­teap­tă ca inflaţia să scadă până în vară, notează Le Figaro. Însă acesta nu a vorbit despre inflaţia alimen­tară, care a urcat cu 13,5% în ultimele 12 luni.

Potrivit IRI, există riscul pier­derii credibilităţii în condiţiile în care inflaţia alimentară ar urma să fie la fel de ridicată în următoarele pa­tru-şase săptămâni după încheierea ne­gocierilor ca în decursul anului 2020, notează Liberation.

NielsenIQ estimează o creştere a preţurilor alimentare cu 15% în iunie 2023 în raport cu 2021, echivalând cu un cost suplimentar de 800 de euro pentru o gospodărie cu doi copii.

În faţa acestor previziuni care nu anunţă nimic bun, francezii vor continua să-şi adapteze obiceiurile de consum. Mărcile private, a căror cotă de piaţă a reînceput să crească în 2022 după ani de scădere continuă, ar urma să fie principalele beneficiare, potrivit Nielsen.

De asemenea, o gospodărie din patru a început deja să-şi diminueze achiziţiile de produse alimentare.

„Inflaţia din primăvară ar putea avea consecinţe sociale dezastruoase“, subliniază Olivier Dauvers. „Situaţia îmi aduce aminte de atmosfera de dinaintea protestelor vestelor galbene“.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO