Constructorul auto Mercedes şi startupul din domeniul maşinilor electrice Rivian vor colabora pentru a construi o nouă fabrică în Europa Centrală şi de Est care să producă furgonete electrice. Investment Monitor a analizat care este cea mai bună locaţie pentru noua fabrică, dintre Ungaria, Polonia şi România.
În septembrie 2022, Mercedes Benz Vans, o divizie a gigantului auto german Mercedes, a semnat un memorandum de înţelegere cu Rivian, cel mai bine finanţat startup din industria auto americană, pentru crearea unui joint venture pentru producţia de furgonete electrice.
Ca parte a acordului, cele două companii vor împărţi costul adaptării unei uzine Mercedes deja existente din Europa Centrală şi de Est pentru producţia exclusivă de maşini electrice. Uzina ar urma să-şi înceapă operaţiunile „în câţiva ani“.
Mercedes operează în prezent fabrici în trei ţări din regiunea Europei Centrale şi de Est: Ungaria, Polonia şi România.
Investment Monitor a analizat fiecare locaţie pentru a determina care constituie cea mai bună opţiune pentru noua fabrică a Mercedes şi Rivian. Ungaria conduce la capitolul ISD-uri pe cap de locuitor şi producţie auto.
Fabrica Mercedes din Kecskemet a devenit prima fabrică auto europeană a companiei din afara Germaniei în momentul inaugurării în martie 2012.
Fabrica joacă un rol cheie în reţeaua de producţie de modele compact a companiei şi este cel mai mare angajator industrial al regiunii.
La mijlocul acestui an, Mercedes a anunţat planuri de a investi 1 miliard de euro în fabrică pentru introducerea de platforme electrice de generaţie următoare în producţie.
Sectorul auto joace un rol cheie în economia ungară. Aproximativ 700 de companii auto operează pe plan local, producând 420.000 de maşini pe an. În plus, Ungaria este singura ţară care găzduieşte diviziile de producţie ale primilor trei constructori auto premium ai Europei.
Pe cap de locuitor, Ungaria este cea mai importantă destinaţie pentru ISD-uri auto şi producţie auto din cele trei ţări analizate. Ţara conduce şi la capitolul inovaţie. Ungaria oferă de asemenea investitorilor cea mai scăzută rată a impozitului corporate, de 9%.
Rivian ar putea fi însă descurajat de politica de extremă dreapta a premierului ungar, valorile companiei fiind concentrate pe mediu, diversitate şi incluziune.
Polonia primează la capitolul infrastructură
Polonia a deţinut cea mai înaltă poziţie din rândul ţărilor central şi est-europene în ediţia din 2020 a Global Quality Infrastructure Index. Ţara se laudă de asemenea cu cea mai bună calitate a drumurilor din rândul locaţiilor analizate. Polonia deţine de asemenea o poziţie strategică în cadrul mai multor rute logistice cheie şi patru porturi maritime de importanţă strategică pentru economie.
La capitolul ISD-uri, Polonia primează din punct de vedere al investiţiilor străine din sectorul auto, un număr total de 68 de proiecte auto au fost înregistrate în Polonia în perioada 2019-2021, aproape dublul numărului celor din Ungaria şi cu peste 40% din suma primită de România.
România primează la capitolul costuri
Ţara este extrem de atractivă pentru posibilii investitori prin salariile, costurile legate de birouri şi electricitate aflate mult sub media regională, performând bine şi în cadrul ediţiei din 2022 a indicatorului performanţei legate de mediu al Yale, depăşind celelalte ţări analizate.
Totuşi, la alte capitole, România nu este la fel de competitivă, situându-se în urma celorlalte locaţii în cee ace priveşte calitatea infrastructurii, nivelul talentelor şi R&D. De asemenea, ţara este percepută ca prezentând un risc ridicat din cauza instabilităţii guvernamentale, datoriilor ridicate din sectorul privat şi unui deficit de cont curent în creştere rapidă.
Concluzia? Ungaria ar putea reuşi în a atrage investiţia Mercedes şi Rivian. Totuşi, peisajul politic al ţării ar putea pune probleme. În acest caz, infrastructura excelentă a Polonia va face din această ţară o propunere foarte atractivă.