Business Internaţional

Dreamliner sau cum poate decurge prost încercarea revoluţionării construcţiei de avioane

Dreamliner sau cum poate decurge prost încercarea revoluţionării construcţiei de avioane

Preţul unui Dreamliner porneşte de la 185 de milioane de dolari

Autor: Livadariu Andreea

08.05.2011, 23:35 3038

Compania americană Boeing a vrut să revoluţioneze producţia deavioane cu modelul Dreamliner, a cărui fabricare a urmat tehnicamodulară, bazată pe subcontractare.

Dar pentru că a subcontractat excesiv fabricarea pieselor,aeronava are în prezent probleme de producţie, din cauza căroralansarea Dreamliner a depăşit cu mult termenele, iar amânările arputea costa miliarde de dolari, scrie publicatia germană DerSpiegel.

Cu opt ani în urmă, managerii producătorului american deaeronave Boeing au pus la cale un plan de a construi avioane aşacum se fabrică maşinile: componentele să fie fabricate de cătresubcontractanţi, iar pasul final, asamblarea, să fie făcut decompania-mamă. O vizită la fabrica Boeing din Everett, Washington,reprezintă fotografia cea mai clară pentru modul în careconstruirea primului avion cu tehnica modulară este aproape deeşec.

Aici, aeronavele Dreamliner stau aliniate pe platforma de lucrua fabricii, ca într-o linie de asamblare a unei fabrici. Mare partedintre avioane sunt proaspăt vopsite şi chiar au şi logo-urilecompaniilor aeriene Air India sau Japan Airlines.

Cu toate acestea, niciun cumpărător nu a primit modelul, alcărui preţ este 185 de milioane de dolari (124 de milioane deeuro), deoarece nu au fost date autorizaţiile de funcţionare dincauza unor probleme la softuri şi la sistemele electronice.

O nouă etapă în epoca aviaţiei?

Niciun alt proiect, cu excepţia modelului Airbus A380, nu aalimentat atât de mult ima­ginaţia experţilor şi fanilor în aviaţiedin toată lumea precum s-a întâmplat cu modelul 787 Dreamliner.

La momentul lansării oficiale a proiectului în anul 2003, păreacă se conturează o nouă eră în aviaţia civilă. Producătorii Boeingpromiteau pasagerilor săi mai multe compartimente, o calitate maibună a aerului din cabină şi geamuri mai mari din "sticlăinteligentă", care se puteau ajusta în funcţie de cantitatea delumină dorită. Totodată, noul avion ar consuma cu 20% mai puţincombustibil şi ar fi mai simplu de întreţi­nut. Apoi, procesul deproducţie, care a părut mai revoluţionar decât însăşi tehnologia.Potrivit planurilor Boeing, asamblarea finală a noului avion ar fidurat doar trei zile.

Pentru a atinge scopul final, compania a renunţat la regulileindustriei, potrivit cărora producţia avioanelor complexe trebuiesă fie cedată echipelor experimentate, iar componentele cele maiimportante ar trebui construite la aceeaşi fabrică de producţie.Boeing a externalizat producerea componentelor avionului, inclusivpărţi importante - cum ar fi aripile avionului şi fuselajul - către50 de subcontractanţi din întreaga lume.

Potrivit lui James McNerney, directorul executiv al companiei,Boeing şi-ar fi păstrat responsabilitatea doar pentru design,dezvoltare şi asamblare. "Nivelul de cercetare şi dezvoltare şimodul de împărţire a riscului cu furnizorii au fost consideratepotrivite la acel moment", a declarat un purtător de cuvânt alcompaniei.

Dar revoluţiile cer întotdeauna sacrificii, iar aceasta a fost olecţie învăţată într-o manieră dificilă. Aproape 60 de clienţi dintoată lumea aşteaptă de ceva timp modelul Dreamliner 787, primalivrare fiind amânată pentru a şaptea oară consecutiv.

Chiar dacă prima livrare se va face în această vară cătrecompania japoneză All Nipon Airways, onorarea celorlalte comenzi vafi complicată, dat fiind că există deja o întârziere de trei ani.Compania nu a raportat o estimare a costurilor adiţionale pentrumodificările tehnice, pentru ajutorul dat subcontractanţilor şipentru penalităţile platite clienţilor din cauza întârzierii, însăexperţii din industrie se aşteaptă la o valoare de 10 mili­arde dedolari (7 mld. euro).

Probleme în lanţ

Amânările au la bază mai multe probleme. Mai întâi, găurile careau apărut în timpul procesului de uscare a componentelor dinplastic ale fuselajului, care au la bază coli de carton umezite înpolimeri.

Apoi cuiele şi şuruburile au fost insuficiente, iar îmbinareaaripilor cu fuselajul a necesitat îmbunătăţiri. În luna noiembrie,o altă problemă a apărut la sistemul de control care a luat foc,fapt care a determinat o reacţie în lanţ, distrugându-se întregulsistem. Acest lucru a însemnat înlăturarea generatorului electricşi instalarea unui nou program de control.

Şi alte modele noi de avioane - cum ar fi Airbus A380 - auînregistrat avarii şi proaste funcţionări în ultimii ani, iar încele mai multe cazuri, acestea au fost cauzate de procesul defabricaţie, corelat cu termene limită ambiţioase şi inovaţiitehnologice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO