Business Internaţional

După o aventură de 50 de ani, fondatorul Nike se retrage din funcţia de preşedinte al companiei

După o aventură de 50 de ani, fondatorul Nike se...
19.07.2015, 10:24 7836

În urmă cu 50 de ani, plimbându-te pe coasta de nord-vest a Pacificului, exista şansa să te întâlneşti în drumurile tale cu un tânăr care vindea adidaşi din portbagajul Plymouth-ului său verde. Ai fi descoperit, câţiva ani mai târziu, că acel comerciant - prin ale cărui vene curgea încă de pe atunci sângele fierbând al unui antreprenor - avea să devină co-fondatorul celei mai mari companii de încălţăminte sport din lume. Astăzi, la cei 77 de ani ai săi, Phil Knight, cavalerul (n.red. knight-cavaler) gigantului Nike, îşi anunţă retragerea din funcţia de preşedinte al companiei.

Lovit de refuzul tatălui său de a-i oferi un job de vară la ziarul pe care îl conducea,  Knight a reuşit să obţină un post la rivalii de la Oregonian. Pasiunea pentru atletism îl împingea să alerge 11 km în fiecare dimineaţă, de la serviciu spre casă, în ciuda turelor de noapte pe care trebuia să le facă la departamentul sportiv. Ritualul acesta a fost cel în urma căruia, în mintea antreprenorului a încolţit ideea viitorului business. Astfel,  împreună cu profesorul său de sport, mai târziu al doilea fondator al companiei- Bill Bowerman- a pariat 1200 de dolari pe ceea ce avea să devină cea mai profitabilă investiţie din istorie, scrie The Independent.

După ce a absolvit Stanford Business School în 1962, Phil Knight a început să călătorească prin întreaga lume, căutând colaborări cu furnizorii de încălţăminte japonezi. Blue Ribbon Sports este numele sub care, împreună cu noul său partener, a vândut pentru prima dată pantofi de sport, urmând ca în 1978 să devină cunoscutul brand Nike, nume primit după zeiţa greacă a victoriei, informează Forbes.

Cu un logo creat de un student pentru doar 35 de dolari şi cu sloganul „Just do it” care a născut controverse - fiind inspirat din replica criminalului în serie Gary Gilmore, condamnat la moarte în 1977 – Nike s-a luptat în permanenţă cu principalii competitori de pe piaţă ajungând astăzi cel mai mare retailer de produse sportive, potrivit The Oregonian.

Evoluţia însă a fost una anevoioasă, iar în 1980 Reebok –cumpărat de Adidas în 2005 - depăşise Nike ajungând pe locul 1 în topul celor mai mari companii de încălţăminte sport din Statele Unite. Observând competiţia, Knight a înţeles importanţa design-ului şi a început să lanseze modele care să satisfacă şi trendurile apărute în modă, de partea tehnică a produsului ocupându-se cu precădere Bowermann datorită expertizei de care beneficia.

Deşi toţi ceilalţi retaileri cunoscuţi refuzaseră colaborarea cu baschetbalistul Michael Jordan, pe atunci necunoscut, fondatorul Nike a acceptat într-un moment de inspiraţie sponsorizarea. În foarte  scurt timp, Jordan a ajuns faimos şi odată cu el „s-a ridicat” şi brandul Nike. Pe lista sportivilor care au reprezentat marca de-a lungul timpului se mai numără şi jucătorul de golf Tiger Woods, fotbaliştii Wayne Rooney şi Cristiano Ronaldo, dar şi atletul britanic Mo Farah, scrie publicaţia Newsweek.

Cu un profit de 30 miliarde de dolari, aproape dublu faţă de principalul competitor Adidas, Nike este de departe liderul producătorilor de încălţăminte sport, potrivit The Wall Street Journal. Săptămâna trecută, compania a anunţat o creştere cu 22% a profitului anual, ajungând astfel la un câştig de 3,27 miliarde de dolari în 2014. La sfârşitul anului fiscal curent, în mai 2015, vânzările online atinseseră pentru prima dată 1 miliard de dolari, informează Forbes.

Phil Knight, astăzi pe locul 35 în topul Forbes al miliardarilor lumii cu o avere estimată la 24,8 miliarde de dolari, şi-a anunţat retragerea din funcţia de preşedinte al companiei Nike, lăsând locul liber după 50 de ani. „Dinastia Knight” va fi însă dusă mai departe prin fiul său, Travis Knight în vârstă de 41 de ani, care a preluat imediat poziţia tatălui său, informează The Wall Street Journal.

 
 
 
 
 
 
 


 

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO