Business Internaţional

DW: VW este în SUA ţinta unor atacuri care s-ar putea dovedi ucigătoare

Michael Horn, preşedintele Volkswagen Group of America, audiat de o comisie a Congresului SUA. Foto: Hepta

Michael Horn, preşedintele Volkswagen Group of America, audiat de o comisie a Congresului SUA. Foto: Hepta

Autor: Bogdan Cojocaru

07.01.2016, 00:05 3573

Amenzi uriaşe care sfidează logica cerute în SUA, o ţară campioană la poluare, cifre deprimante umflate de jurnalişti „ameţiţi de şampania băută în ajunul Anului Nou“, şicanări din partea guvernului, Volkswagen, cel mai mare constructor auto european, este ţinta unor atacuri care s-ar putea dovedi ucigătoare.

„Şi poate exact acest lucru îl vor anumiţi jucători de la Washington: un concurent mai puţin pe piaţa auto americană“, scrie Henrik Böhme, senior editor la Deutsche Welle, pentru publicaţia germană.

În 2015, General Motors, unul dintre cei trei mari producători auto americani, a acceptat să plătească o amendă de 900 milioane dolari pentru că a ascuns un defect la sistemul de aprindere care ar fi cauzat 174 de decese. Amenda reprezintă mai puţin de o treime din profitul de 2,8 miliarde dolari raportat de GM pentru 2014. Niciun angajat al constructorului auto nu a fost trimis în judecată sub acuzaţii penale, deşi compania a recunoscut că prin conduita sa a avut partea ei de vină în cauzarea deceselor. GM va plăti în plus câte un milion de dolari pentru fiecare victimă, plus câte 300.000 de dolari familiilor victimelor. Pe de altă parte, VW, prins că a păcălit cu un software mincinos testele de poluare în SUA, ar putea fi nevoit să plătească până la 37.000 de dolari pentru fiecare maşină pe care a instalat aplicaţia mincinoasă (maşini cu astfel de „dotări” VW a vândut şi în Europa). Unele estimări (AFP) arată că grupul ar putea ajunge să plătească în total până la 22 de miliarde de dolari. O altă estimare (făcută de Reuters) apărută în presă la începutul săptămânii plasează totalul de plată la 90 mld. dolari într-un sce­nariu extrem. „Aceasta ar re­prezenta o lovitură ucigătoare pentru Volkswagen Group“, notează Böhme. „Estimările trebuie să fi fost rezultatul şampaniei prea multe băută în ajunul Anului Nou“, spune Fer­dinand Dudenhöfer, profesor spe­cializat pe industria auto la Uni­versitatea Duisburg-Essen.

„90 de miliarde de dolari este o estimare dubioasă“, o sumă şocantă, adaugă Dudenhöfer. Cele 90 de mi­li­arde de dolari i-au speriat pe investitori, iar rezultatul este scăderea acţiunilor VW pe burse. Săptămâna aceasta s-a aflat că persoane private ata­că VW prin aproximativ 500 de plângeri înaintate tribunalelor ame­ri­cane. Lor li s-a alăturat, printr-un proces civil, nimeni altul decât guvernul SUA, iar anunţul a fost făcut chiar înainte de deschiderea show-ului auto de la Detroit.

„Aceasta a fost probabil doar o concicidenţă”, scrie Böhme.

Procesul deschis de guvern s-ar putea transforma într-o lovitură păgubitoare pentru VW deoarece acuzaţiile sunt serioase. Problema software-ului mincinos nu este singura. Ei i se adaugă acuzaţiile guvernului SUA că VW nu a cooperat cu anchetatorii. 

De asemenea, compania este acuzată c     ă a încălcat „legile naţiunii noastre contra poluării aerului”. Acuzaţiile vin de la SUA, unul dintre cei mai mari şi mai entuziaşti poluatori ai planetei. Pe drumurile americane circulă poate 600.000 de maşini produse de VW, o foarte mică parte din flota de autovehicule a americanilor, care au o preferinţă specială pentru camionete puternice cu consum mare de carburant .

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO