Business Internaţional

Economia românească de acum 100 de ani: capitolul drumuri, şosele şi căi ferate. CFR era pe excedent la venituri

Gara Ploieşti Sud, nod de legătură feroviară între ruta spre Constanţa şi cea spre Braşov.

Gara Ploieşti Sud, nod de legătură feroviară între ruta spre Constanţa şi cea spre Braşov.

Autor: Catalina Apostoiu

14.11.2018, 00:03 470
În perioada antebelică, România se mândrea deja cu Gara de Nord din Bucureşti, Podul Anghel Saligny şi continuitate feroviară între est şi nord, adică între Constanţa şi Ardeal, prin Gara Ploieşti Sud.

Bucureşti Nord, cea mai mare staţie feroviară a României, a fost inaugurată în 13 septembrie 1872. Piatra de temelie a fost pusă la 10 septembrie 1868 în prezenţa domnitorului Carol I.

Chiar dacă la început această gară nu era concepută pentru a deveni principala gară a Bucureştiului, odată cu trecerea anilor aceasta a devenit principalul nod feroviar al Capitalei, dar şi al României.

Podul Regele Carol I (redenumit în perioada comunistă Po­dul Anghel Saligny) a fost construit între 1890 şi 1895 pen­tru a asigura legătura feroviară între Bucureşti şi Constanţa.

La capitolul căi de comunicaţii, liniile CFR aflate în exploatare la data de 31 martie 1915 aveau o lungime totală de 3.701.974 km, iar totalul efectiv de cheltuieli atingea 1.096.348.857 lei, potrivit ediţiei din 1916 a Anuarului de statistică al României.

În ceea ce priveşte veniturile obţinute din traficul de călători, în anul 1877 acesta se ridicau la 16.000.493 lei, în timp ce în anul 1914/1915, acestea atingeau 41.531.931 lei. Din traficul de bagaje se obţineau în anul 1877 venituri de 341.196 lei, în timp ce veniturile din 1914 se ridicau la 1.502.609.

Din traficul mărfurilor care trebuie transportate rapid, veniturile din 1877 atingeau 1.189.271 lei, iar cele din 1914/1915 se ridicau la 4.279.848.

Astfel, totalul veniturilor se ridica în 1914/1915 la 110.949.868, iar totalul cheltuielilor atingea 90.637.346, existând un excedent de 20.312.522.

În perioada 1901-1915, veniturile obţinute din transportul de călători, bagaje, câini şi mărfuri de mare şi mică iuţeală, civile şi militare au crescut de la 53.081.132 lei în 1901-1902, la 106.811.954 lei.

La începutul anului 1915 existau în total 4.162.227 km de căi naţionale şi 4 836.816 km de şosele naţionale.

În 1913 existau în total 42.327 poduri pe şosele naţionale, judeţene, vicinale şi comunale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO