Europa de Est poate că nu excelează la calitatea infrastructurii feroviare şi nici a serviciilor de transport cu trenul, dar producătorii ei de material feroviar rulant au planuri ambiţioase.
Compania maghiară Ganz-Mavag Europe este un exemplu. De luni bune, aceasta se chinuie să cumpere în întregime cel mai mare producător de trenuri din Spania, Talgo, care livrează inclusiv trenuri de mare viteză moderne operatorului naţional spaniol. Ganz-Mavag s-a lovit însă de împotrivirea guvernului Spaniei, care acuză o posibilă finanţare a afacerii maghiare cu bani din Rusia sau conexiunile ei cu guvernul maghiar, unul dintre puţinii prieteni pe care Moscova îi mai are în Uniunea Europeană.
Recent, Talgo a anunţat că a primit o ofertă de preluare şi din partea gigantului Škoda din Cehia. Presa de specialitate scrie că interesul acordat de companiile străine producătorului spaniol de trenuri este în ton cu tendinţa de consolidare, adică de restrângere a numărului de jucători independenţi, din industria de profil europeană. Motivele pentru care Škoda ar vrea să cumpere Talgo sunt în mare parte aceleaşi cu cele ale Ganz-Mavag.
Când maghiarii şi-au prezentat oferta consiliului de directori al companiei spaniole, ei au menţionat un parteneriat strategic şi focalizarea pe îmbunătăţirea producţiei şi dezvoltării de ambele părţi. Cooperarea ar permite Talgo să-şi extindă capacitatea de producţie şi să-şi întărească prezenţa pe pieţele din Europa şi din est şi ar creşte pentru MaVag capacităţile de producţie, scrie site-ul maghiar de ştiri Index.
Compania maghiară, ca mai toată industria feroviară est-europeană după căderea regimurilor comuniste, a avut probleme în perioada de tranziţie, dar a reuşit în cele din urmă să se impună ca producător de top în regiune, cu vânzări de trenuri inclusiv pe pieţele internaţionale.
Într-unul dintre cele mai remarcabile dintre contractele recente, MaVag este furnizorul a peste 1.000 de vagoane către compania de transport feroviar de pasageri a Egiptului. Cu o valoare de un miliard de euro, acesta este cel mai mare contract de export din istoria industriei maghiare.
Când a fost semnat acordul, maghiarii aveau ca partener o companie din Rusia, şi ea producător. Şi de aici ar veni o parte din problemele pe care MaVag le are cu statul spaniol. Războiul pornit de Rusia contra Ucrainei a făcut riscantă şi chiar imposibilă orice colaborare a companiilor europene cu parteneri ruşi.
De aceea, şi pentru că producătorul local de trenuri este considerat strategic pentru economie, statul maghiar s-a asigurat că partea din acesta deţinută de ruşi ajunge în mâini locale.
A preluat şi o participaţie de 45% la compania-vehicul responsabilă cu achiziţionarea producătorului de trenuri spaniol. După retragerea ruşilor, compania maghiară a rămas cu legături puternice la nivel de proprietari cu partidul aflat la guvernare şi cu probleme în a acoperi contractul cu Egiptul.
Pentru a creşte, MaVag caută acum parteneriate internaţionale strategice şi a găsit un posibil aliat în Talgo, se arată în oferta făcută de maghiari companiei spaniole. Preşedintele consiliului de directori al Ganz-Mavag Europe a subliniat cât de important este ca Talgo să-şi menţină independenţa şi puterea tehnologică. Din presa maghiară reiese că directorii spanioli au fost de acord cu propunerile colegilor maghiari.
Însă după ce statul spaniol s-a arătat împotriva preluării, acţionarul majorital al Talgo, Trilantic (o firmă de private equity cu sediul la Londra), a demarat pe neaşteptate negocieri cu compania elveţiană Stadler Rail pentru vânzarea a 40% din afacere, potrivit ziarului spaniol El Economista, care citează surse neidentificate.
Legea spaniolă îl obligă pe cel care cumpără mai mult de 30% să achiziţioneze întreaga companie. Însă în joc a intrat şi rivalul ceh Skoda, care caută să-şi întărească poziţia pe o piaţă extrem de competitivă.
Din combinarea tehnologiilor de la Skoda cu prezenţa pe piaţă a Talgo ar rezulta un parteneriat mai robust şi mai rezistent la provocările din industrie. De asemenea, noua entitate ar fi mai rapidă în identificarea de soluţii inovatoare. O eventuală fuziune ceho-spaniolă i-ar putea împinge pe ceilalţi concurenţi spre alianţe asemănătoare.
Spaniolii au acum de unde alege. Între timp, Talgo a livrat operatorului feroviar naţional din Spania primele garnituri din noul său model de foarte mare viteză Avril. Trenurile îşi pot ajusta automat ecartamentul.