Marea Britanie va interzice vânzarea de autoturisme noi pe benzină şi motorină, precum şi cele hibrid, din 2035, cu cinci ani mai devreme decât era planificat, în încercarea de a reduce poluarea aerului, anunţă Reuters.
Primul ministru Boris Johnson încearcă să folosească anunţul pentru a spori precepţia legată de mediu a Regatului Unit, după ce l-a concediat pe şeful unei conferinţe privind schimbările climatice din Glasgow, planificată pentru noiembrie, cunoscută sub numele de COP26.
Summitul COP26 de două săptămâni este considerat un moment al adevărului pentru Acordul de la Paris din 2015 privind combaterea încălzirii globale, cu responsabilitatea de a convinge marile ţări poluante să accepte reduceri de emisii mai ambiţioase.
Marea Britanie s-a angajat să ajungă la zero emisii până în 2050, dar Rebecca Newsom, şefa organizaţiei Greenpeace din Marea Britanie, a declarat că Johnson trebuie să ia măsuri mai ample decât cele pentru transport.
„Avem nevoie de o regândire completă a modului în care ne alimentăm economia, ne construim case, ne mişcăm şi ne creştem mâncarea”, a spus ea.
Pasul Marii Britanii este o victorie pentru maşinile electrice care, multiplicate la nivel global, ar putea afecta situaţia producătorilor de petrol, ar transforma industria auto şi una dintre emblemele capitalismului din secolul XX: automobilul în sine.
Ţări şi oraşe din întreaga lume au anunţat că intenţionează să interzică vehiculele diesel în urma scandalului Volkswagen din 2015, pe fondul regulilor mai dure privind dioxidul de carbon ale UE.
Primarii din Paris, Madrid, Mexico City şi Atena au spus că intenţionează să interzică vehiculele diesel în centrele oraşelor până în 2025. Franţa se pregăteşte să interzică vânzarea de maşini cu ardere internă până în 2040, iar parlamentul norvegian şi-a stabilit un obiectiv ca până în 2025 toate automobilele să fie cu emisii zero.
Interdicţia reprezintă o ameninţare pentru locurile de muncă din Germania, întrucât Marea Britanie este cea mai mare piaţă de export pentru producătorii de maşini, reprezentând aproximativ 20% din vânzările globale.
Modelele diesel şi pe benzină reprezintă în continuare 90% din vânzările din Marea Britanie, iar potenţialii cumpărători de modele mai ecologice sunt îngrijoraţi de disponibilitatea limitată a punctelor de încărcare, de autonomia anumitor modele şi de costuri.