Business Internaţional

Europa de Est a devenit furnizorul de baterii pentru maşinile electrice ale UE, iar industria este în creştere. Concurenţa pentru investitori se înteţeşte

Premierul Slovaciei Eduard Heger a prezentat, la o întâlnire cu un investitor sud-coreean, avantajele ţării sale: autostrăzi şi conexiuni feroviare cu principalele pieţe de vânzare şi aprovizionare ale Europei, folosirea euro, situarea ţării departe de conflicte şi forţa de muncă pricepută şi loială.

Premierul Slovaciei Eduard Heger a prezentat, la o întâlnire cu un investitor sud-coreean, avantajele ţării sale: autostrăzi şi conexiuni feroviare cu principalele pieţe de vânzare şi aprovizionare ale Europei, folosirea euro, situarea ţării departe de conflicte şi forţa de muncă pricepută şi loială.

Autor: Bogdan Cojocaru

28.02.2023, 22:15 1120

Investiţiile coloşilor din China şi Coreea de Sud au făcut din Europa de Est furnizorul de baterii pentru maşinile electrice ale producătorilor din Uniunea Europeană. În felul acesta, ţările regiunii s-au asigurat că au un loc în industria auto a viitorului şi nu numai. Cu tehnologie asiatică ele alimentează motoarele sectorului auto electric occidental. Sună ca în vremurile bune ale globalizării, dar pentru unii prezenţa asiatică este deja prea mare. Iar pentru alţii este prea puţină, ceea ce arată cât de acerbă este concurenţa între ţări pentru investiţii strategice.

Volkswagen, cel mai mare producător auto european, a pornit în cursa electrificării târziu şi a pus şi el ochii pe Europa de Est, unde ar vrea să-şi construiască o fabrică de baterii. Dar nu se grăbeşte. În decembrie, compania a anunţat că amână alegerea unei locaţii pentru uzină din cauza incertitudinilor economice şi a preţurilor mari ale energiei. Zilele trecute, şeful constructorului de maşini ceh Skoda, subsidiară a VW, a anunţat şi el că nemţii au nevoie de mai mult timp pentru a se decide unde anume în Europa de Est să-şi construiască gigafa­brica de baterii pentru maşini electrice.

Cehia poate fi una din­tre ţinte, iar Klaus Zellmer, preşedintele de la Skoda, o recomandă. El a menţionat că VW are nevoie de timp pentru a evalua sub­venţiile care i se oferă şi stimulentele de investiţii. De asemenea, Zellmer a indicat că grupul german aşteaptă să vadă cum îl va încuraja strategia UE de reducere a gazelor cu efect de seră să rămână în Europa şi să nu se lase tentat de subvenţiile propuse în SUA pentru construirea unei industrii verzi. Pe lângă Cehia, VW se uită şi la Ungaria, Polonia şi Slovacia, aminteşte Reuters.

Între timp, în Ungaria, deja un centru european al producţiei de baterii şi unde colosul chinez CATL investeşte peste şapte miliarde de euro într-o nouă uzină de baterii – una dintre cele mai mari din Europa -, începe să se for­meze rezistenţă la astfel de proiecte. Începutul de an a fost marcat de proteste ale ecologiştilor faţă de planurile CATL.

Una din temerile oamenilor este că uzina le va strica apa şi le va consuma e­nergia, şi aşa prea scumpă. Fabrica ar face din Ungaria al doilea cel mai mare pro­ducător de baterii pentru maşini electrice din UE, pe primul loc fiind Germania. Există, de asemenea, şi rezistenţă politică.

Liderul unui partid de opoziţie spune că guvernul vrea să facă din Ungaria „colonia de baterii a Chinei“, scrie Daily News Hungary. Teoria acestuia este că premierul Viktor Orban îşi îndatorează ţara faţă de ruşi pentru tot restul secolului pentru ca prin extinderea centralei nucleare de la Paks să poată ţine în funcţiune fabricile de baterii ale chinezilor. Politicianul a indicat o decizie recentă a guvernului Orban de a pregăti finanţare de 303 milioane euro pentru îmbunătăţirea reţe­lei de înaltă tensiune care aduce electricitate de la Paks la Debrecen, unde CATL  îşi construieşte uzina de baterii. Fabrica, după unele descrieri, va produce suficiente baterii pentru a echipa un milion de maşini pe an şi va avea 9.000 de angajaţi.

În apărarea investiţiei, ministrul de externe Peter Szijjarto a subliniat „concurenţa acerbă“ pentru a atrage astfel de proiecte. Promisiunea de noi locuri de muncă a fost şi ea primită cu scepticism, analiştii spunând că la Debrecen vor fi aduşi cel mai probabil muncitori din Asia deoarece Ungaria se confruntă cu penurie de forţă de lucru. Aşa s-a întâmplat la alte fabrici noi. Totuşi, Ungaria are avantajul că este deja un centru european al producţiei auto, cu toţi giganţii germani din domeniu instalaţi acolo. Spre exemplu, şi BMW a ales Debrecen pentru o fabrică de 2 miliarde de euro de maşini electrice. Guvernul Orban le oferă şi nemţilor şi chinezilor facilităţi fiscale, terenuri, infra­structură şi subvenţii. În acest fel, Ungaria a a­juns ca în 2021 să contribuie cu peste 4% (4,1 miliarde dolari) la exporturile globale de baterii, potrivit Portfolio.

Se va lăsa atras VW de promisiunile ungare? Până când se decide grupul german, dacă se va decide, furnizorul său de baterii chinez Gotion a prezentat un plan de a produce baterii alături de partenerul slovac InoBat. Şi acest proiect ia în considerare Europa Centrală şi de Est pentru contruirea unei fabrici dar nu se limitează doar la regiune.

Cele două companii analizează şi construirea unor sisteme de stocare a electricităţii în Slovacia, iar aceasta este o direcţie spre care regiunea îşi poate orienta experienţa cu producţia bateriile electrice, dacă reuşeşte să producă suficientă energie din surse regenerabile. Slovacia, cu fabrici ale VW, Stellantis, Kia, Jaguar Land Rover şi Volvo, are cea mai mare producţie per capita de maşini din lume. Guvernul ţării a lansat recent oferte pentru a atrage producători de baterii sud-coreeni. Premierul Eduard Heger a prezentat, la o întâlnire cu un investitor sud-coreean, avantajele Slovaciei: autostrăzi şi conexiuni feroviare cu principalele pieţe de vânzare şi aprovizionare ale Europei, folosirea euro, situarea ţării departe de conflicte şi forţa de muncă pricepută şi loială.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO