Business Internaţional

Ce mai fac miliardarii cu banii: Dyson, celebrul producator britanic de uscătoare de mâini vrea sa producă maşini electrice şi alocă peste 2 mld. euro într-un pariu care ori va duce compania în faliment, ori va face senzaţie în industria auto

Ce mai fac miliardarii cu banii: Dyson, celebrul...

Autor: Răzvan Botea

24.02.2018, 10:00 1692

Pe cerul de deasupra oraşului Hullavington in sud-vestul Angliei, era o vreme când paraşutiştii se aruncau în gol. Fosta bază a forţelor aeriene regale îl găzduieşte acum pe Sir James Dyson care se pregăteşte de îmbarcarea în propria aventură: un proiect de mai mult de 2 mld. de dolari pentru a dezvolta şi produce maşini electrice, potrivit Financial Times.

„O maşină este o provocare uriaşă”, a spus fondatorul James Dyson.

James Dyson este un inventator britanic, designer industrial şi fondatorul companiei Dyson, celebrul producător de uscătoare şi aspiratoare. Conform Bloomberg, este al 149-lea cel mai bogat om al planetei, cu o avere de 9,73 mld. dolari. A fost cel mai mare om de afaceri britanic care s-a declarat pro-Brexit, înainte de referendum în 2016.

Pariul de 2,25 mld. euro este cea mai curajoasă mişcare a miliardarului de până acum, una care ori va redefini brandul său care se va întinde de la uscătoare de mâini la maşini electrice, sau una care va seca de resurse compania şi probabil că va ajunge în uitare.

Prima maşină va fi folosită pentru a se stabili o cale către piaţă, un lanţ de furnizori şi un posibil portofoliu de clienţi. Din această cauza, producţia va fi destul de redusă, de până la 10.000.

Al doilea şi al treilea vehicul, care vor fi lansate mai târziu, vor fi produse într-un volum mai mare.

„Chiar şi cu un volum mic de vehicule, se poate face business şi (Dyson - n.r.) vor învăţa foarte mult despre cum să construieşti un vehicul”, a spus Phelippe Houchois, analist la banca de investiţii Jefferies.

Dyson a lucrat cu precădere cu materiale uşoare, ceea ce a făcut ca multe persoane să creadă că primele vehicule vor avea în componenţa lor mai mult materiale precum plasticul şi mai puţine metale. Acest lucru va face vehiculele mai uşoare, masa fiind un factor important când vine vorba de vehicule electrice. De asemenea, materialele precum plasticul sunt mai de folos la design-uri creative .

Când a fost anunţat proiectul pentru prima dată, în septembrie anul trecut, James Dyson a spus că prima maşină va fi „destul de diferită” faţă de de oricare alta de pe piaţă.

Primul vehicul produs de Dyson cel mai probabil va folosi o baterie de tip litiu-ion, însă următoarele două modele este posibil să fie dotate cu baterie de tip litiu-sticlă.

Bateriile litiu-sticlă sunt pasul următor după bateriile litiu-ion, deoarece acestea au durată mai lungă şi se încarcă mai repede. În timp ce mulţi producători de maşini electrice dezvoltă această tehnologie, doar Toyota a anunţat că va produce o maşină electrică cu această tehnologie în 2025.

„Investim masiv în noua tehnologie pentru baterii, litiu-sticlă, însă acest tip de tehnologie poate avea nevoie de timp mai mult pentru a fi utilizată”, a declarat James Dyson.

Compania a anunţat că va investi 1 mld. de lire sterline în dezvoltarea bateriilor şi 1 mld. de lire sterline în dezvoltarea vehiculelor în sine.

James Dyson este încrezător că va atinge scopul de a livra prima maşină în 2020 sau 2021. Acesta se aşteaptă ca cea mai mare piaţă de desfacere pentru maşinile sale să fie China, la fel ca şi locul unde vor fi fabricate.

Compania a început recrutarea personalului pentru vânzări din China, conform mai multor persoane familiare cu situaţia.

Furnizorii susţin compania cu loialitate, dând declaraţii conform cărora Dyson ar putea fi subestimat şi că „nu este un start-up din Silicon Valley, el înţelege ce înseamnă procesul de fabricaţie”.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO