Business Internaţional

Falimentul General Motors, cel mai mare producator auto american, ar putea costa SUA peste 50 mld. $

Falimentul General Motors, cel mai mare producator auto american, ar putea costa SUA peste 50 mld. $
27.05.2009, 17:58 119
Planul guvernului american privind viitorul gigantului auto General Motors, care are mari sanse ca pana luni sa intre in faliment controlat de stat, vizeaza ca 70% din actiunile companiei restructurate GM sa fie controlate de Trezoreria Statelor Unite, scrie The New York Times.
Acest nou plan presupune ca guvernul va oferi alte 50 mld. dolari companiei ce este azi doar umbra colosului de altadata pentru ca aceasta sa incheie cu succes programul de reorganizare, potrivit unor surse apropiate. General Motors a primit deja de la stat ajutoare de peste 20 mld. dolari. Potrivit estimarilor, compania din Detroit ar putea avea nevoie de alte zeci de miliarde de dolari fata de cele deja previzionate.
 
Muncitorii raman cu 20%, actionarii eliminati
Sindicatul Muncitorilor din Sectorul Auto (United Automobile Workers) va continua sa detina pana la 20% din noua companie prin intermediul fondului de sanatate pentru pensionari, iar detinatorii de obligatiuni si partile terte vor obtine restul actiunilor. Actionarii vor fi eliminati in mod virtual.
Desi se stia de cateva saptamani ca Trezoreria va fi cea care va detine pachetul majoritar al actiunilor noii companii restructurate GM, procentul vehiculat, 70% - o valoare ce se mai poate inca modifica - este mai mare decat se astepta.
Perspectivele unei companii precum General Motors detinuta practic de guvernul american or sa ridice o serie de intrebari dificile. Mai multe decizii oficiale - pe probleme precum reducerile fiscale oferite de stat pentru inlocuirea masinilor vechi cu altele noi si initiativele pentru tehnologia verde - vor aduce in prim-plan interese conflictuale. O intrebare posibila este daca, datorita celor 30 mld. dolari pe care guvernul american le-a injectat pana in prezent in GM si Chrysler, cele doua companii vor fi favorizate in momentul in care guvernul va trebui sa isi reinnoiasca flota auto? Va fi Ford dezavantajata pentru ca a refuzat ajutorul de la stat? este o alta intrebare posibila.
Exista, de asemenea, o serie de provocari culturale. Se pune problema daca guvernul poate contribui la schimbarea unei companii cunoscute pentru abordarea sa birocratica a afacerilor.
 
Washingtonul conduce din umbra
Consilierii presedintelui Obama au subliniat ca statul va fi un actionar reticent si au mai spus ca nu planuiesc sa joace un rol operational in cadrul companiei. „Nimeni nu va numi in boardul de conducere al GM angajati din guvernul Statelor Unite", a declarat o sursa apropiata.
Conducerea activitatilor de zi cu zi din cadrul companiei, a spus aceeasi sursa, va fi cedata managerilor calificati, in timp ce guvernul nu va fi implicat in decizii precum inchiderea fabricilor, renegocierea contractelor sau selectarea liniilor de productie.
Aceasta rezolvare a situatiei ar putea sa nu se dovedeasca a fi atat de usoara. Membrii Congresului
i-au sunat deja pe Steven Rattner si pe Ron Bloom, care sunt insarcinati cu redresarea sectorului auto, pentru a face plangeri referitoare la inchiderea reprezentantelor Chrysler si GM din anumite state.
Cu cat numarul fabricilor care se inchid sau care se muta creste, cu atat numarul acestor telefoane se va inmulti, in parte deoarece membrii Congresului vor intampina dificultati atunci cand vor incerca sa explice contribua-bililor cum guvernul poate controla 70% din actiunile companiei, si cu toate acestea sa nu aiba putere decizionala atunci cand se pune problema ce fabrici vor fi inchise si care raman functionale.
Reprezentantii presedintelui american s-ar putea simti constransi sa analizeze mai amanuntit deciziile referitoare la noile modele pentru ca scopurile initiale, cele privind o mai mare eficienta a consumului si emisiuni mai reduse de gaze nocive, sa fie atinse.
„Orice decizie, chiar si ce material este folosit pentru barele de protectie, va fi vazuta, fie ca este corecta sau gresita, ca fiind influentata de guvern", a declarat un consultant al echipei presedintelui Obama ce se ocupa de acest sector. Administratia va avea in mod evident un cuvant de spus in ceea ce priveste numirea sau inlaturarea din functie a managerilor, asa cum s-a intamplat si cu Rick Wagoner, care in martie a fost eliminat din pozitia de director executiv.
 
Un faliment initial evitat devine solutia optima
In luna decembrie a anului trecut, Obama, ca presedinte ales, a sugerat ca ar dori sa evite un faliment necoordonat al GM.
Acum, la doar cinci luni departare, Casa Alba vede aceasta solutie drept una extrem de eficienta, dupa ce Chrysler a trebuit sa se multumeasca cu un faliment rapid si dureros.
„GM este o companie cu o situatie mai complexa", a marturisit o persoana familiara cu discutiile strategice pe care guvernul le-a purtat cu GM.
„Este o companie globala si mult mai mare. In fiecare zi ne ciocnim de o intrebare referitoare la General Motors, care nu s-a pus in cazul Chrysler, care este o companie relativ simpla."
Desi ajutorul primit de GM nu se apropie de cele 180 mld. dolari pe care guvernul le-a oferit pe tava asiguratorului American International Group (AIG), depaseste cele 18 mld. dolari pe care Wagoner le-a estimat drept necesare anul trecut cand s-a prezentat in fata Congresului.
Planul guvernului vizeaza crearea unui noi GM, care isi pastreaza cele mai bune active ale sale, cum este cazul Cadillac si Chevrolet, si care ar putea iesi reformat din faliment pana la sfarsitul verii.
Restul activelor GM ar putea fi vandute sau lichiditate pe parcursul unui proces a carui durata ar putea fi mult mai indelungata.
 
O industrie in criza
  • Sectorul auto mondial obtine o cifra de afaceri de circa 2.600 mld. dolari (1.870 mld. euro), valoare superioara PIB-ului Frantei, insa inferioara celui al Chinei, Germaniei, Japoniei sau Statelor Unite.
  • Acest sector contribuie cu 3-4% la PIB-ul total al SUA si cu mai mult de 6% la cel al celor 15 state ale zonei euro (inainte de noile aderari), potrivit companiei de consultanta Frost & Sullivan.
  • Circa 9 milioane de persoane sunt angajate in acest sector, respectiv peste 5% din forta de munca din intregul sector industrial mondial.
  • Fiecare loc de munca este legat si sprijina in mod indirect alte cinci, din sectoare adiacente, astfel, peste 50 de milioane de persoane isi castiga existenta din aceasta industrie.
  • Industria auto din SUA angaja 850.000 de oameni in slujbe de productie la sfarsitul lui 2008, potrivit Frost & Sullivan.
  • Japonia a produs peste 11,5 mil. vehicule in 2007, iar industria din acest stat angajeaza aproximativ 725.000 de persoane.
  • Inainte ca criza sa isi intre in drepturi, Rusia, unde 755.000 persoane sunt angajate in industria auto, era de asteptat sa depaseasca Germania si sa devina cea mai mare piata a Europei in 2009.
  • In acest an vanzarile sunt asteptate sa scada cu 50% in Rusia, unde in 2008 s-au vandut 3,2 mil. automobile.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO