Business Internaţional

Fără bambini? Disperate, firmele din Italia iau măsuri în faţa scăderii dramatice a ratei natalităţii

Fără bambini? Disperate, firmele din Italia iau măsuri...

Autor: Catalina Apostoiu

03.06.2022, 00:05 322

Companiile din orăşelul italian Cartigliano sunt atât de îngrijorate de rata în scădere a natalităţii de acolo şi de penuria de muncitori, încât au început să plătească taxele de grădiniţă şi costurile de îngrijire a copiilor pentru familii pentru a le încuraja să aibă mai mulţi copii, relatează Reuters.

Cartigliano, un orăşel cu 3.800 de locuitori şi o mulţime de afaceri mici din regiunea Veneto din nord-estul Italiei, nu este unic. Scheme similare au apărut în întreg nordul industrial al Italiei, în condiţiile în care, exasperate, firme de toate mărimile încearcă prin propriile puteri să stăvilească criza demografică acută.

Italia nu este nici pe departe singura care se confruntă cu o astfel de criză, tendinţa de scădere a numărului de naşteri şi a îmbătrânirii populaţiilor fiind comună multor ţări avansate. Veneto este cunoscută pentru multi­tu­dinea de afaceri de familie, un model care este acum ameninţat nu numai de globalizare şi competiţia ieftină din Asia, dar şi de penuria de tineri care să muncească în fabrici şi ateliere.

Criza demografică nu este o problemă doar pentru firme. Economiştii avertizează că dacă lucrurile nu se vor schimba, creşterea economică deja fragilă a ţării va slăbi şi mai mult. Italia a înregistrat doar 399.431 de naşteri în 2021, al 13lea declin anual consecutiv şi cel mai redus număr de la unificare în 1861.

Populaţia a scăzut cu 253.000 la 59 milioane. Institutul naţional de statistică a avertizat că ţara va avea cu 5 milioane mai puţini locuitori până în 2050.

Un motiv adesea invocat pentru scăderea numărului de naşteri este lipsa securităţii locului de muncă şi a unor servicii accesibile de îngrijire a copiilor.

Companiile încearcă să umple golurile, iar politicienii locali par fericiţi să le predea ştafeta.

La numai 30 km de Cartigliano, în orăşelul Zane, Roberto Brazzale a lansat o iniţiativă similară în care sunt implicate aproximativ 10 firme locale.

„Unele oferă un bonus angajaţilor pentru a avea copii, altele finanţează şcoli, măresc concediul parental sau oferă program de lucru flexibil“, arată acesta.

Vorbind cu pasiune despre riscul de „extincţie“ a Italiei, Brazzale spune că a decis să acţioneze când o angajată l-a anunţat cu emoţie că este însăr­cinată, temându-se de reacţia acestuia.

„M-am gândit că nu putem continua aşa, cu femeile temându-se să le spună şefilor că vor avea un copil“.

Nu numai companiile mici au astfel de iniţiative. Fincantieri, uriaşul constructor de nave al Italiei, a inaugurat recent prima serie de grădiniţe pe care le construieşte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO