Business Internaţional

Faţa neagră a joburilor corporatiste: Efectele nocive asupra corpului nostru şi cât de mult plătim cu sănătatea

Faţa neagră a joburilor corporatiste: Efectele nocive asupra corpului nostru şi cât de mult plătim cu sănătatea
11.10.2015, 00:34 3107

Noi cercetări ajută experţii medicali să dezvolte formule despre cât de mult timp ar trebui să petreacă un om care lucrează la birou stând pe scaun sau în picioare.

Studiile au arătat că un comportament sedentar, ce include şi statul pe scaun pe perioade îndelungate, creşte riscul apariţiei multor boli cronice, de la cancer şi diabet la boli cardiovasculare sau la ficat gras. Câţiva experţi în ergonomie avertizează însă că şi statul îndelungat în picioare poate avea efecte negative asupra sănătăţii, printre ele numărându-se riscul apariţiei varicelor, problemele de spate şi de picioare sau bolile arterei carotide, scrie WSJ.

„Cheia constă în fragmentarea activităţii de-a lungul zilei,” explică Alan Hedge, profesor de ergonomie la Universitatea Cornell. „Statul pe scaun sau în picioare pentru întreaga zi sunt ambele rele pentru sănătatea noastră.” 

 Recomandările Dr. Hedge făcute pe baza studiilor sale spun că la fiecare jumătate de oră lucrată într-un birou, oamenii ar trebui să stea pe scaun pentru 20 de minute, să se ridice pentru alte opt minute, iar apoi să facă mişcări de întindere şi relaxare pentru încă două minute. Acesta mai afirmă că statul în picioare pe o perioadă mai lungă de 10 minute provoacă o tendinţă a corpului de a se apleca, lucru care poate duce la probleme musculo-scheletice sau de spate, mai scrie sursa citată.

Jurnalul Britanic al Medicinei Sportive a publicat anul acesta o serie de sfaturi despre statul pe scaun adunate de la mai mulţi experţi internaţionali, printre care şi Dr. Hedge. Tabelul recomandă o combinaţie de două până la patru ore de activitate uşoară şi stat în picioare pe parcursul unei zile de muncă. Chiar şi cercetătorii NASA au descoperit că statul în picioare pentru doar două minute, de 16 ori pe zi, în timp ce munceşti, reprezintă o strategie eficientă pentru păstrarea densităţii muşchilor şi a oaselor. 

„Actualele dovezi ştiinţifice indică faptul că persoanele în a căror muncă trebuie să stea în picioare mai mult de două ore pe zi, prezintă riscuri mai reduse în apariţia bolilor cronice,” spune John Buckley, profesor la Universitatea Chester din Anglia şi principalul autor al studiului publicat.

Multiple studii au arătat că nici măcar exerciţiile efectuate în mod regulat nu compensează cu efectele negative ale statului prea mult pe scaun în timpul zilei. Statul cauzează schimbări fiziologice la nivelul corpului şi poate chiar activa factori genetici legaţi de inflamaţii şi afecţiuni cronice precum diabetul sau bolile cardiovasculare, a adăugat Dr. Buckley. La polul opus, doctorul spune că statul în picioare activează muşchii redirecţionând astfel excesul de glucoză aflat în  sânge, din întregul sistem circulator spre muşchi, acolo unde ajunge a fi absorbit.

„Pentru a culege roadele unui comportament non-sedentar, nu trebuie neapărat să începem să alergăm la maraton,” explică Dr. Cade, profesor de epidemiologie nutriţională la Universitatea din Leeds, Anglia. „Mişcările micuţe pe care le facem contează foarte mult, daca avem grijă să le includem zilnic în programul nostru.”

Efectele şederii prelungite pe scaunul de la birou asupra circulaţiei sângelui au fost examinate într-un studiu mic publicat recent în jurnalul Fiziologiei Experimentale, la care au participat 11 bărbaţi tineri. Observaţia a indicat că după şase ore aşezaţi, funcţiile vasculare ale principalei artere din picior au fost reduse cu peste 50%, revenindu-şi complet abia după 10 minute de mers pe jos, a povestit Jaume Padilla, unul dintre principalii autori ai lucrării. „Avem nevoie de cercetări amănunţite pentru a determina dacă un timp şi mai îndelungat de stat pe scaun ar putea produce nu doar încetinirea funcţiilor pe o perioadă scurtă, ci chiar complicaţii vasculare pe termen lung,” a mai adăugat Dr. Padilla.

Un alt articol publicat săptămâna trecută în jurnalul Health Psychology Review strange o serie de instrucţiuni şi posibile modalităţi de a-i face pe oameni să se ridice de pe scaune. Printre cele care au funcţionat sunt: informarea oamenilor despre beneficiile unor şederi mai scurte, restructurarea locurilor de muncă precum adăugarea de birouri tip bar pentru a putea fi folosite în picioare sau de birouri ajustabile şi chiar înregistrarea timpului petrecut pe scaun, a declarant Benjamin Gardner, lector la Institutul de Psihiatrie, Psihologie şi Neuroştiinţe de la King’s College, Londra. „Trebuie să-i convingem pe oameni să facă cât mai multe pauze în care să se mişte, şi trebuie să proiectăm nişte astfel de soluţii” a spus acesta.

Michael Jense, profesor doctor la Mayo Clinic din Rochester, specializat în obezitate şi diabet foloseşte diferite tehnici pentru a-şi reduce timpul de stat la birou, tehnici pe care le recomandă mereu şi pacienţilor. „Dacă am întâlnire doar cu o persoană sau cu două, încerc să găsesc un loc pe unde să ne plimbăm împreună, în loc să ne aşezăm undeva. Pe părinţii ai căror copii practică sporturi îi încurajez să se ducă la meciurile sau concursurile lor şi să stea să urmărească din picioare, de exemplu.”

Tiffany Mura, care foloseşte un birou special pentru stat în picioare din 2012 spune că acest lucru i-a îmbunătăţit inclusiv capacitatea de concentrare. În vârstă de 45 de ani, Mura povesteşte cum, cu toate că a fost ciudat la început, şi-a făcut un obicei în a sta la aproape toate întâlnirile de afaceri în picioare, explicând că, deşi este o alergătoare pasionată, statul în picioare este necesar chiar şi pentru persoanele cu condiţie fizică. 

Urmărind acelaşi scop, Marc Ebuna (28 de ani) îşi rezervă 25 de minute de stat în picioare în fiecare zi, pe drumul spre casă. „În mijlocul de transport în comun, oamenii se bat pentru un loc pe scaun, în vreme ce eu sunt doar fericit că pot să-mi ocup timpul acesta făcând ceva benefic pentru mine,” a explicat tânărul.

 
 
 
AFACERI DE LA ZERO