Business Internaţional

Febra Brexitului a cuprins Vestul: Franţa şi-a activat planul de urgenţă pentru ieşirea haotică a Marii Britanii din UE, antreprenorii nemţi se tem că niciuna din strategiile actuale nu va fi eficientă, iar irlandezii cred că urmează lipsuri majore

Febra Brexitului a cuprins Vestul: Franţa şi-a activat...

Autor: Bogdan Cojocaru

22.01.2019, 20:45 1124

Cele mai mari economii din UE au planuri de urgenţă prin care să-şi protejeze companiile, cetăţenii şi interesele în cazul unei ieşiri dezordonate a Marii Britanii din Uniune. Planuri de intervenţie au şi unele companii, care au început deja să le pună în practică. În Franţa, guvernul este optimist, însă în Germania, economia cu cea mai mare importanţă pentru Europa, unii politicieni şi antreprenori se tem că niciun plan actual nu este suficient pentru cel mai pesimist scenariu.

Pe măsură ce termenul pentru Brexit, 29 martie, se apropie, cresc şi incertitudinile privind modul în care Marea Britanie va părăsi Uniuniea Europeană. Membrii Uniunii preferă un divorţ ordonat, cu un acord care să reglementeze statutul cetăţenilor şi accesul reciproc pe pieţe, însă luptele politice pentru putere de la Londra fac loc dacă nu unui Brexit haotic, atunci nesiguranţei, ceva toxic pentru business.

Constructorii auto germani, campionii exporturilor Germaniei, au avertizat că un Brexit fără acord „ar fi fatal“, scrie Reuters.

Companiile auto au prezis concedieri în Marea Britanie şi Europa şi au cerut politicienilor să-şi dubleze eforturile pentru a asigura continuitatea comerţului liber. Pentru Germania, miza Brexitului este uriaşă. În 2016, Marea Britanie a fost cea mai mare piaţă de export pentru industria manufacturieră germană, care a vândut în acel an pe piaţa britanică 800.000 de maşini noi, echivalentul a 20% din exporturile totale. Exporturile auto sunt mai mici în China şi SUA deoarece constructorii auto germani au fabrici acolo.

În caz de Brexit fără acord, pentru maşinile şi componentele auto exportate de UE în Marea Britanie şi viceversa se vor impune tarife de 10%, iar Societatea Producătorilor de Motoare şi a Comercianţilor a calculat pentru acest caz o creştere medie a costurilor pentru consumatori de 3.000 de dolari pe vehicul. „Consecinţele unui Brexit fără acord ar fi fatale“, a avertizat o asociaţie de lobby pentru industria auto germană, VDA. „Fără o soluţie ordonată şi practică pentru afaceri sunt puse în pericol locuri de muncă din industria auto, mai ales în Marea Britanie.“ Producătorii auto britanici au emis avertismente similare.

„Incertitudinea nu este bună pentru afaceri şi de aceea trebuie să ne pregătim în continuare pentru cel mai pesimist scenariu, adică pentru un Brexit fără acord“, se arată într-un comunicat al BMW Group.

Compania germană îşi construieşte 60% din vehiculele din gama Mini la fabrica sa din Oxford. BMW şi-a consolidat operaţiunile de logistică pentru a include transportul de marfă aerian. Toyota are o uzină la Derby, iar Nissan are operaţiuni la Sunderland. Brexitul va avea efecte şi asupra celebrelor IMM-uri germane, coloana vertebrală a economiei. Spre exemplu, cei mai buni clienţi ai imprimeriei neamţului Paul Kuendiger sunt din Marea Britanie, unde firma exportă în valoare de 10.000 de euro pe lună.

Clienţii se aşteaptă la livrări rapide, adesea de maximum două zile, scrie BBC. „Ne pregătim pentru ce-i mai rău în toate scenariile. Ne pregătim pentru orice. Dacă va fi un Brexit ordonat, vom avea un pic mai mult timp, însă trebuie să luăm în calcul şi un Brexit fără acord“, a spus Kuendiger. În situaţia sa sunt mulţi antreprenori germani. Un sondaj al institutului de cercetare economică IFO făcut cu participarea a 1.300 de firme germane înainte de Crăciun a găsit că antreprenorii cred că există o probabilitate de 43% ca Marea Britanie să iasă din UE fără acord.

Ministrul german al economiei Peter Altmaier a avertizat că „un Brexit dezordonat va lovi dur economia“. Şi guvernul german are planuri de urgenţă pentru Brexit. Are chiar şi un „cabinet pentru Brexit“. Strategia acestuia include măsuri pentru protejarea drepturilor cetăţenilor britanici care locuiesc în Germania pentru cazul unui Brexit fără acord, miniştrii au elaborat o lege care ar permite britanicilor să stea în ţară, deşi după o perioadă de trei luni (care ar putea fi extinsă) ei vor fi obligaţi să se înregistreze şi să aplice pentru eliberarea unui permis de şedere.

De asemenea, există planuri pentru recrutarea de personal vamal suplimentar, iar un purtător de cuvânt al cancelarului Angela Merkel a vorbit despre un proiect de lege care include măsuri pentru relaxarea condiţiilor de angajare şi concediere a personalului  bancar - scopul proiectului este de a aduce un plus de competitivitate industriei financiare germane. 

Ministerul german al finanţelor şi Camera de Comerţ au organizat campanii de informare şi consiliere pentru firme. Cu toate acestea, în cercurile politice şi de business există îngrijorarea că Germania nu este pregătită pentru întregul impact al unui Brexit fără acord. Informarea publicului nu se face simplu, într-un singur loc, ca în Marea Britanie. În privat, oficialii acceptă că multe firme, în special cele mici, nu au făcut suficient pentru a se proteja.

„Cred că Germania este foarte nepregătită“, spune Alexander Graf Lambsdorff, reprezentantul pentru politică externă al partidului de opoziţie Democraţii Liberi.

În faţa necunoscutului, guvernul francez a activat săptămâna trecută un plan de acţiune de 50 de milioane de euro pentru cazul unui Brexit fără acord. Strategia prevede investiţii în infrastructură nouă portuară, aeroportuară şi vamală şi suplimentarea posturilor cu 600 de poziţii, scrie The Guardian.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO