Business Internaţional

Febra Taylor Swift cuprinde Europa. Americanii iau cu asalt continentul, iar oraşele speră că fanii îşi vor deschide larg portofelele. Va aduce turneul fenomen Eras al starului american economiei europene suflul de care aceasta are acum nevoie?

Taylor Swift a spart aproape toate recordurile în muzică, iar al şaselea său turneu, Eras, nu face excepţie.

Taylor Swift a spart aproape toate recordurile în muzică, iar al şaselea său turneu, Eras, nu face excepţie.

Autor: Catalina Apostoiu

18.05.2024, 11:36 1078

După ce a zguduit patru conti­nen­te, turneul Eras al starului american Taylor Swift a început într-un final în Europa săptămâna trecută.

Swift a spart aproape toate recordurile în muzică, iar al şaselea său turneu nu face excep­ţie. Eras Tour, care a început în martie 2023, este deja primul în care au fost vândute bilete de peste 1 miliard de dolari, fiind aşteptat să dubleze acest record până în momentul în care se va încheia în Vancouver în luna decembrie.

Aproape 42.000 de oameni o vor vedea pe Swift în Paris înainte ca aceasta să performeze în Suedia, Portugalia, Spania, Marea Britanie, Irlanda, Olanda, Elveţia, Italia, Germania, Polonia şi Austria.

Mulţi vin de foarte departe, aproxi­mativ unu din cinci spectatori din Paris venind din SUA, potrivit La Defense Arena unde Swift performează, scrie France24.com.

Georg’Ann Daly a decis să-şi sărbă­to­rească împlinirea a 23 de ani în Paris, la show-ul starului american. Asta a însemnat să zboare din Nashville până în Chicago şi mai apoi Londra, după care a luat Eurostar către Paris. „Am fost întotdeauna obsedată de Taylor Swift“, declară aceasta.

Americanii iau la propriu cu asalt Europa pentru a participa la turneul vedetei americane, potrivit axios.com. Aceştia au cumpărat 20% din biletele pentru spectacolele acesteia din Paris. Mulţi fani profită de preţurile semni­ficativ mai mici ale biletelor din Europa aduse de reglementările mai stricte privitoare la comisioane şi revânzări ale continentului.

Show-urile din Paris atrag de asemenea de cinci ori mai mulţi călători de lux din SUA decât numărul anticipat al celor care vor asista la Jocurile Olimpice ce se vor desfăşura în vară în capitala franceză.

Aproximativ 10.000 de americani sunt aşteptaţi de asemenea să assiste la show-urile Eras Tour din Stockholm.

Turneul vedetei de 34 de ani continuă să fie o machinărie de făcut bani. Grupul de cerce­tare QuestionPro a estimat că show-urile de anul trecut din SUA au generat 5 miliarde de dolari pentru economia ţării. Potrivit US Travel Association, cifra a depăşit probabil 10 mi­liarde de dolari când sunt incluse camerele de hotel, restaurantele şi alte vânzări indirecte.

Impactul economic local al „economiei Swift“ sau Swiftonomics poate fi considerabil. Nu este de mirare că aranjamentul exclusiv pe care guvernul din Singapore l-a făcut cu Swift pentru a face din oraşul-stat singura oprire în Asia de Sud-Est la începutul acestui an a stârnit gelozii regionale.

Turneul lui Swift a fost creditat cu impulsionarea economiilor locale în întreaga Americă anul trecut. Iar acum, multe oraşe europene anticipează acelaşi boom.

Camera de Comerţ din Stockholm a anun­ţat în martie că se aşteaptă ca turneul să pom­peze peste 46 milioane de dolari în economia locală. „Va fi un adevărat hit“, a declarat economistul-şef Carl Bergkvist.

În multe dintre oraşele în care Swift se va opri, preţurile camerelor de hotel şi ale celor de închiriat pe termen scurt au crescut puternic, notează The Guardian.

Mai multe oraşe europene raportaseră deja din aprilie o creştere puternică a cererii pentru camere de hotel şi pentru camere de închiriat pe termen scurt pe perioada verii. În Paris, 80% din hotelurile şi aparta­men­te­le listate pe Booking.com erau deja ocupate. În Varşovia pe 2 august, doar 9% din hotelurile listate pe acelaşi site sunt încă disponibile, notează The Guardian.

Dintre toate oraşele în care Swift va con­certa, Viena înregistrează cel mai notabil im­pact la nivelul pieţei închirierilor, ratele rezer­vă­rilor pentru nopţile în care au loc concertele lui Swift fiind în februarie cu 44% mai mari decât în aceeaşi perioadă a anului anterior.

Speranţa oraşelor din întreaga Europă este că entuziasmul fanilor se va traduce în cheltuieli generoase pe mâncare, shopping şi relaxare.

Natalia Lechmanova, economist-şef al Masterard Europe, susţine că turneul european al lui Taylor Swift ar putea avea un impact economic mai puternic decât cel din SUA, conform Barron’s.

În timpul turneului american de anul trecut, restaurantele aflate pe o distanţă de patru km de locurile concertelor au înregistrat o creştere cu 68% a încasărilor, în timp ce cele ale hotelurilor au fost cu 47% mai mari.

Reţeaua robustă de transport a Europei ar putea răspândi beneficiile şi mai departe, în timp ce sezonul estival oferă fanilor o oportunitate de a combina concertele cu vacanţa, adaugă Lechmanova.

„Ca şi în SUA, oraşele mai mici ca Liverpool sau Lyon ar putea asista la un impact mai mare decât hub-urile majore ca Londra sau Paris“.

Taylor Swift a sosit în Europa într-un moment în care economiile continentului au cu adevărat nevoie de un impuls major dat cheltuielilor.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24