Business Internaţional

Fondatorul Ikea a pierdut 400 de milioane de dolari peste noapte

Fondatorul Ikea a pierdut 400 de milioane de dolari peste...
21.04.2016, 10:07 1598

Suedezul Ingvar Kamprad, fondatorul celui mai cunoscut producător de mobilă, a pierdut 390 de milioane de dolari peste noapte, conform indicelui miliardarilor calculat de Bloomberg. În ciuda acestei scăderi, averea sa s-a mărit cu 4,7 miliarde de dolari faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la 44,6 mld. dolari. 

Ingvar Kamprad a împlinit anul acesta 90 de ani. Însă nu longevitatea este cea care i-a adus faima, ci frugalitatea şi zgârcenia, care merge într-atât de departe, încât omul de afaceri şi-a împins compania la limita evaziunii. În prezent, există 375 de magazine Ikea în 47 de ţări, scrie Deutsche Welle.

Un împărat cu haine de cerşetor, care preferă transportul în comun maşinilor de lux, potrivit Daily Mail. Un mit urban povesteşte cum Kam­­prad a sosit la o gală pentru a primi premiul "omul de afaceri al anului", iar paznicii de la intrare au refuzat să-l lase înăuntru pentru că l-au văzut coborând dintr-un autobuz.

Kamprad s-a născut în 1926 şi şi-a petrecut copilăria la o mică fermă din Suedia. În tinereţe s-a lansat în afaceri vânzând prin vecini chibrituri cumpărate la discount din Stockholm. Atunci a realizat că poate scoate profit chiar dacă vinde ieftin. Rapid, Kamprad şi-a "extins" afacerile comer­cializând decoraţiuni de Crăciun, seminţe, peşte, creioane şi stilouri. La vârsta de 17 ani, Ingvar a fost răsplătit de tatăl său cu bani pentru performanţele şcolare pe care i-a folosit pentru a-şi deschide o afacere de retail pe care a numit-o IKEA, un acronim care include iniţialele numelui său, şi acelea ale numelui fermei la care a crescut, şi al oraşului din apro­pierea acesteia.

Firma s-a axat iniţial pe vânzarea de mărunţişuri de care avea nevoie oricine, precum portofele, rame pentru fotografii, bijuterii, ciorapi din nailon şi creioane, dar la discount. În 1945, după doi ani de la înfiinţarea IKEA, Ingvar a început să-şi facă publicitate în ziarele locale şi să utilizeze camionetele de lapte pentru a-şi livra marfa. Până în 1947 în afacere a fost inclusă şi mobilă produsă de întreprinzătorii locali. După patru ani, IKEA a ajuns să livreze doar mobilier.

Presat de competiţie, Kamprad a deschis primul showroom în 1953 pentru a le permite clienţilor să interacţioneze cu produsele înainte de a face comenzi. Producătorii de mobilă au început însă să boicoteze IKEA, tot la presiunea concurenţei, iar ca răspuns Kamprad a început să proiecteze modele specifice afacerii sale. Curând, preţurile şi lipsa spaţiilor de depozitare au determinat compania să creeze mobilă care poate fi asamblată cu uşurinţă de cumpărători.

În 1982, Kamprad a cedat acţiunile IKEA pe care le deţinea fundaţiei INGKA Holding, "pentru a susţine inovarea în do­meniul arhitecturii şi designului de interior".

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO