După ce a şocat guvernul socialist francez anunţând mai multe mii de concedieri, PSA Peugeot-Citroën, al doilea mare producător auto din Europa, va fi salvat de către guvernul Franţei cu şapte miliarde de euro în garanţii, în schimbul cărora s-a angajat la cumpătare financiară. Dar PSA caută finanţare de 11,5 miliarde euro, după ce a înregistrat noi scăderi ale vânzărilor, ceea ce subliniază problemele cu care constructorii auto se confruntă în Europa, o piaţă care se îndreaptă spre cel mai mare declin din ultimii 19 ani.
Guvernul francez va oferi garanţii de stat de până la 7 mld. euro diviziei de finanţare a PSA, ceea ce va permite companiei să emită obligaţiuni pentru a-şi consolida capitalul. În schimb, producătorul auto s-a angajat să nu plătească dividende, să nu îşi răscumpere acţiunile şi să nu ofere acţiuni ca bonus directorilor. De asemenea, consiliul de administraţie al Peugeot va avea doi membri noi, dintre care unul va fi un reprezentant al angajaţilor, iar celălalt un director numit de guvern, scrie Financial Times.
Dacă este autorizată de Comisia Europeană, operaţiunea va reprezenta cea mai mare intervenţie a Franţei în industria auto din 2009, când statul a împrumutat companiile Peugeot şi Renault cu 6 mld. euro, la dobânzi mici. Ajutorul dat de Franţa unui jucător dintr-un sector pe care preşedintele François Hollande îl consideră strategic este deja criticat în Germania, mai ales de Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa.
Peugeot este dependent de pieţele din Franţa, Spania şi Italia, lovite de reducerea puterii de cumpărare. Aceste pieţe reprezintă 53% din vânzările companiei în Europa. PSA a fost nevoit să implementeze un plan de restructurări pentru a reduce costurile cu un miliard euro anul acesta. Planul prevede închiderea uzinei istorice Aulnay-sous-Bois şi 8.000 de disponibilizări în Franţa. Peugeot a căutat ajutor şi în străinătate, formând o alianţă cu General Motors prin care cei doi constructori speră să economisească împreună 2 mld. euro anual până cel mai târziu în 2017. Companiile vor fabrica în parteneriat minivan-uri şi maşini mici nepoluante, potrivit Associated Press.
Bezna economică din Europa loveşte crunt piaţa auto a regiunii, unde înmatriculările de maşini noi au înregistrat în septembrie cea mai abruptă scădere din ultimele 12 luni. Consumatorii europeni se luptă cu bugetele limitate, şomajul şi măsurile de austeritate, iar capacitatea prea mare de producţie a împins în jos profiturile constructorilor din Europa, scrie Thomson Reuters. Anul acesta, piaţa europeană de automobile va suferi cel mai mare declin anual din ultimii 19 ani, potrivit unor estimări. Producătorii germani de automobile au rezistat mai bine decât concurenţii la cererea redusă în Europa, datorită dominaţiei asupra segmentului premium şi unei poziţionări puternice în afara continentului.
VW a anunţat un profit de 2,34 mld. euro în al treilea trimestru, mai mic cu 19% faţă de anul trecut, notează Bloomberg. Evoluţia reprezintă cea mai drastică scădere de la recesiunea din 2009, când profitul constructorului
s-a prăbuşit cu 80%. Constructorul va fi "mai precaut" pe piaţa europeană anul viitor şi va vinde 200.000 de unităţi în China pentru a îmbunătăţi rata de utilizare a fabricilor europene şi pentru a ţine stocurile din regiune sub control. Şi BMW mizează mai mult pe alte pieţe pentru a compensa declinul din Europa şi creşterea mai redusă a pieţei chineze. Cel mai mare constructor de maşini de lux din lume va investi 200 mil. euro într-o fabrică în Brazilia pentru a profita de o piaţă în creştere şi pentru a se lupta mai eficient cu Audi, marcă premium deţinută de VW.
La începutul lunii octombrie, oficiali ai companiei au purtat discuţii de principiu cu autorităţi din România şi din alte state est-europene, în vederea deschiderii unei noi uzine. O investiţie concretă este totuşi mai departe, prioritatea fiind noua unitate din America de Sud.
Americanii de la Ford răsucesc cuţitul în rană închizând în 2014 uzina belgiană din oraşul Genk, unitate care asigură direct şi indirect aproximativ 10.000 de locuri de muncă. Uzina asamblează sedanul Mondeo şi minivanurile Galaxy şi S-MAX. Producţia de aici se va muta la Valencia, în Spania. Fabrica de la Genk, deschisă în 1964, lucrează de anul acesta doar patru zile pe săptămână şi nicio zi de producţie nu este programată pentru luna decembrie. Ford se aşteaptă la pierderi de un miliard euro în 2012 în Europa.
Liderii UE preferă maşinile germane
Summit-ul UE de săptămâna trecută a oferit o nouă dovadă că Germania domină în Europa. Limuzinele de fabricaţie nemţească sunt de departe mijlocul preferat de transport pentru cei mai mulţi lideri europeni, scrie The Wall Street Journal. Cancelarul german Angela Merkel a dat tonul modei cu un Audi, înmatriculat în Belgia. Preşedintele francez François Hollande nu a fost mai prejos şi a coborât dintr-un Audi mare, decorat cu steagul Franţei. Tot pentru Audi au optat şi premierul italian Mario Monti şi cel britanic David Cameron. Delegaţia Cehiei a schimbat Skoda (deţinută oricum de Volkswagen) cu un Audi. Grecii au venit şi ei cu un Audi, dar nu cel mai nou model. Tot o maşină germană, doar că un BMW, a ales şi şeful guvernului bulgar, Boiko Borisov, la fel ca şi delegaţiile Olandei şi Finlandei. Nonconformistul a fost premierul Suediei, care a venit într-un Volvo, marcă deţinută în prezent de grupul chinez Geely. Dar cea a făcut Spania, ţară care ţine întreaga Europă în suspans dacă va cere sau nu un bailout? Premierul Mariano Rajoy a venit la summit pe jos.