Business Internaţional

GAP in impas: nebunia H&M aduce milioane de fani in magazinele concurente din Statele Unite

30.11.2005, 15:06 352

Cheryl Saito a dat 50 de dolari pe benzina si a condus cinci ore pentru a-si petrece sambata la cumparaturi in San Francisco, piata locala a retailerului Gap Inc. Destinatia sa: un nou magazin H&M, aflat la o distanta de aproximativ o mila de sediul Gap.

"Stilul H&M este distinct", a declarat Saito, o studenta in varsta de 23 de ani ce locuieste langa Los Angeles, in timp ce astepta marea deschidere a magazinului H&M pe 19 octombrie.

"Nu seamana cu GAP, care este foarte conservator".

GAP, care a raportat saptamana trecuta cel mai pronuntat declin al profitului trimestrial din ultimii trei ani, are un nou rival, Hennes & Mauritz AB (H&M), cel mai mare lant european de magazine de articole vestimentare. H&M, cu sediul la Stockholm, deschide noi magazine in Statele Unite pentru a compensa cererea in scadere din Europa, arata Bloomberg.

Conducerea celui mai mare retailer american din domeniul modei a afisat o imagine sumbra a perfor-mantelor GAP in al treilea trimestru al acestui an, anuntand castiguri cu 20% mai mici. Cifra de afaceri a companiei a scazut si ea cu 3%, pana la 3,9 de miliarde de dolari (3,3 miliarde de euro), in timp ce vanzarile din magazinele deschise cu cel putin un an in urma au inregistrat o scadere de 7%. Este, asadar, al patrulea trimestru consecutiv in care vanzarile GAP au scazut.

"Consumatorii americani sunt in prezent foarte dornici de noi stiluri", spune Patricia Edwards din cadrul Wentworth, Hauser & Violich din Seattle.

Actiunile GAP, cel mai mare lant de articole vestimentare din Statele Unite, au scazut cu 7,8% pe 18 noiembrie, cel mai mare declin din ultimii doi ani, dupa ce compania a raportat vanzari sub asteptari. Actiunile ar putea fi in continuare afectate de competitia venita din partea unor retaileri ca H&M.

H&M a deschis doua magazine in San Francisco in timpul week-end-ului trecut, pe 105 Powell Street si 150 Post Street.

Fiecare dintre acestea sunt foarte apropiate de magazinele GAP. H&M, ce si-a inceput expansiunea pe coasta de est a Statelor Unite, intra in San Francisco, unde GAP a inceput sa opereze in urma cu 36 de ani. California este statul in care GAP are cel mai mare numar de magazine: 300 sau peste o zecime din numarul total de magazine din Statele Unite.

"Nu-mi fac cumparaturile la GAP sau Abercrombie pentru ca desi au un aspect clasic, sunt plictisitoare," spune Christina Lee, in varsta de 28 de ani, studenta a Universitatii din California. GAP a declarat saptamana trecuta ca nu va aveaprofituri mai mari de 1,17 dolari pe actiune in acest an, comparativ cu estimarile initiale de 1,34 dolari. Profitul inregistrat pe trimestrul trei a fost cu 20% mai mic, acesta fiind cel mai serios declin din ultimii trei ani.

Directorul executiv al companiei, Paul Pressler, a declarat ca rezultatele sunt "inacceptabile".

"Operam intr-o industrie extrem de competitiva", a declarat Greg Rossiter, purtator de cuvant al GAP, adaugand ca firma sa nu face comentarii cu privire la rivali individuali.

GAP mizeaza, in continuare, pe culorile vii pentru a readuce la viata vanzarile. Colectia "GAP si vechi branduri ale industriei maritime" pentru primavara anului 2006 a retailerului din lumea modei GAP a impresionat audienta printr-un stil "proaspat 100% american si culorile optimiste", relateaza Financial Times.

Mai mult, tendintele din trimestrul al treilea au continuat si in primele doua saptamani ale lunii noiembrie, cand numarul clientilor reprezentantelor GAP, Old Navy si Banana Republic din intreaga lume a fost cu 8% mai mic si in primele.

Drept urmare, reprezentantii retailerului

si-au micsorat previziunile pentru profitul anual al acestui an de la 1,41-1,45 miliarde de dolari la numai 1,12-1,17 miliarde de dolari. In consecinta, actiunile GAP au coborat, luni, cu 7,8%, pana la 17,06 dolari pe actiune.

Problema vanzarilor scazute ale retailerului sporeste provocarea cu care trebuie sa se confrunte Paul Pressler, fost director al Disney, care a preluat conducerea celui mai mare retailer american din domeniul modei de la Mickey Drexler in septembrie 2002. Dupa o perioada de expansiune rapida sub conducerea lui Drexler, lui Pressler i s-a dat, atunci, mana libera in ceea ce priveste reorganizarea departamentului financiar al companiei, precum si a operatiunilor desfasurate de aceasta.

In momentul anuntarii rezultatelor pe al treilea trimestru al acestui an, Pressler si-a recunoscut vina. El a sugerat ca GAP a uitat de vanzari in timpul desfasurarii unui nou program pe termen lung, destinat sporirii rezultatelor.

"Munca noastra a fost critica pentru vanzari. Insa am castigat experiente extraordinare legate de marketingul produselor si magazinelor", a declarat Paul Pressler. Anuntul unui sezon de iarna slab in performante i-a alarmat, in primul rand, pe investitori, cu atat mai mult cu cat acestia din urma se asteptau sa vada rezultatele unei noi strategii. Vanzarile din perioada respectiva obisnuiau sa reprezinte aproximativ jumatate din vanzarile totale ale GAP pe perioada unui an.

Pentru a explica noua strategie si beneficiile ei, conducerea companiei a adaugat faptul ca, in sezonul de iarna din 2004, brandurile GAP destinate femeilor s-au situat prea departe de stilul pur american.

Brandurile s-au orientat spre stilul vestimentar de ocazie. Aceasta imagine a fost sustinuta, de altfel, de o campanie de mai multe milioane de dolari, avand-o drept protagonista pe faimoasa actrita Sarah Jessica Parker.

Noua versiune a colectiei de iarna a retailerului american include un numar redus de produse, o atentie sporita acordata articolelor specifice sezonului rece, precum manusile, fularele si puloverele de lana, si o paleta extinsa de culori foarte vii, care a fost, de altfel, adoptata si pentru colectia de primavara. Conducerea companiei s-a aratat increzatoare in noua strategie de imagine, in ciuda estimarilor slabe ale vanzarilor din perioada de iarna. Ei au precizat ca aceasta schimbare are nevoie de timp pentru ca rezultatele sale sa devina vizibile.

"Stim ca ne-am dezamagit clientii in ultimii ani si ca ne va lua ceva timp sa ii recucerim", a declarat, in acest sens, Cynthia Harris, director de branding in cadrul companiei.

Cu 25% dintre actiunile GAP, detinute de membrii familiei fondatoare, Fisher, pozitia lui Pressler nu este amenintata de aceste rezultate financiare slabe. Saptamana trecuta, Donald Fisher, presedintele de onoare al GAP, a declarat pentru cotidianul american Women Wear Daily ca Pressler inca mai beneficiaza de sprijinul firmei.

Pe de alta parte, Emme Kozloff, analist specializat pe domeniul de retail in cadrul Sanford C. Bernstein, a avertizat ca noua imagine reprezentativa americana afisata de GAP ar putea fi prea putin pentru a acoperi declinul din ultima perioada.

Lisa Sandberg, purtatoare de cuvant al H&M, a declarat ca firma se asteapta ca magazinul din Powell Street sa devina unul din cele mai importante magazine ale sale din punct de vedere al veniturilor.

Actiunile H&M au inregistrat o crestere de 21% in ultimele 12 luni, in timp ce actiunile GAP au pierdut 25%.

H&M a angajat designeri ca McCartney si Karl Lagerfeld.

Directorul financiar al H&M, Leif Persson, declara pe 22 iunie ca magazinele vor inregistra primele profituri in acest an fiscal, ce se va incheia pe 30 noiembrie. Magazinele au devenit, totusi, profitabile in trimestrele doi si trei.

Divizia europeana a companiei se confrunta cu un ritm mai lent de crestere. Richard Edwards, analist in cadrul Citigroup Inc., a declarat pe 10 noiembrie ca se asteapta ca H&M sa nu atinga tinta fixata de directorul executiv de majorare a vanzarilor in acest an. Vanzarile realizate de H&M in septembrie si octombrie au fost sub asteptarile analistilor, cererea in Europa scazand din cauza vremii mai calde decat in mod obisnuit.

H&M rivalizeaza deja cu GAP in alte state americane. H&M a intrat pe piata in 2000 cu un magazin pe Fifth Avenue, din New York. De atunci, acesta a deschis 90 de magazine in Statele Unite, piata americana situandu-se in ceea ce-l priveste pe locul doi dupa Germania, Suedia si Marea Britanie.

Retailerii din domeniul articolelor vestimentare au intampinat obstacole majore in ceea ce priveste extinderea pe alte continente. Benetton Group SpA, cu sediul in Italia, a inchis sute de magazine din Statele Unite in anii ?"90. GAP a parasit piata germana anul trecut, vanzand 10 magazine catre H&M. H&M a realizat vanzari in valoare de 420 mil. dolari (355 de milioane de euro) pe piata americana sau 5% din vanzarile totale in ultimul an fiscal.

"Putini retaileri europeni au avut succes in Statele Unite, insa credem ca H&M se va dovedi a fi o exceptie", a declarat Claire Kent, analist in cadrul Morgan Stanley din Londra.

Zara, un lant condus de retailerul spaniol Inditex, va intra si el pe piata americana, unde detine 18 magazine.

H&M cauta in acelasi timp manageri de magazine in locatii cum ar fi Bethesda, Maryland si Brokfield, Wisconsin. Firma va deschide aproximativ 14 magazine in acest trimestru, numarul total de magazine detinut de aceasta in Statele Unite ridicandu-se astfel la 100. alina.vasilca@zf.ro; catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO