În Germania a fost recent deschisă prima rafinărie de litiu din Europa, scrie Euronews.
AMG Lithium a deschis prima rafinărie de litiu a Europei în Bitterfeld-Wolfen, Germania. Aceasta a fost construită în doar doi ani, costurile ridicându-se la aproximativ 140 milioane de euro, din care 5,5 milioane de euro au fost acoperite prin programe de dezvoltare economică regională.
Cea mai mare parte a litiului va proveni din Brazilia. Rafinăria îl va transforma mai apoi în hidroxid de litiu, care poate fi utilizat în producţia de baterii pentru maşini electrice. Rafinăria este aşteptată să producă 20.000 de tone de hidroxid de litiu pe an, suficient pentru propulsarea a 500.000 de maşini electrice.
În Bitterfield, un orăşel din statul Saxonia-Anhalt, unde fabrica a fost construită, au fost create 80 de locuri de muncă pentru deschiderea fabricii, potrivit electrive.com.
Primii clienţi au fost deja confirmaţi, producători de baterii din Ungaria şi Polonia plasând comenzi pentru hidroxidul de litiu.
„Cu această rafinărie, aducem o contribuţie decisivă la securitatea aprovizionării cu litiu pentru industria germană şi europeană“, a explicat Heinz Schimmelbusch, CEO-ul AMG.
Litiul, supranumit şi „aurul alb“, este o componentă cheie în producţia de baterii pentru maşini electrice. Acesta este la mare căutare în contextul tranziţiei globale către energia verde.
Ca reacţie la cererea în creştere pentru litiu, UE a propus un plan de acţiune în domeniul materiilor prime vitale în 2020, având drept obiectiv reducerea dependenţei Europei de surse externe de aprovizionare.
Până acum, China, America de Sud şi Australia au fost lideri în producţia de litiu, dar Europa este acum şi ea pe hartă. Chiar dacă materia primă pentru rafinăria din Germania va proveni deocamdată din Brazilia, AMG are speranţe şi pentru producţia de litiu în Europa: compania cercetează în prezent posibile zone de extracţie de litiu în Zinnwald, Germania, şi Portugalia.
Anterior, Berlinul a pus ochii şi pe litiul Serbiei.
În vară, cancelarul german Olaf Scholz şi vicepreşedintele Comisiei Europene Maros Sefcovic au încheiat o serie de acorduri care conferă constructorilor auto europeni acces exclusiv la litiul din Serbia şi care pregătesc calea pentru construirea uneia dintre cele mai mari mine de litiu de pe continent, conform Politico.
Totuşi, în pofida potenţialului pe care-l reprezintă pentru UE, proiectul dezvoltat de consorţiul minier anglo-australian Rio Tinto în Serbia este unul extrem de nepopular.
Există percepţia că de maşinile electrice produse cu litiul sârb vor beneficia cetăţenii din UE, Serbia nebucurându-se de astfel de beneficii, dar suportând consecinţele legate de mediu.
Litiul a înregistrat recent o evoluţie fluctuantă, în special în contextul temerilor legate de posibilul declin al industriei EV. În acest an, preţurile au atins cel mai scăzut nivel din trei ani din cauza temerilor privind o ofertă excedentară, potrivit carboncredits.com.