Business Internaţional

Germania deschide prima rafinărie de litiu din Europa când cererea este în scădere şi industria maşinilor electrice are probleme

Germania deschide prima rafinărie de litiu din Europa...

Autor: Catalina Apostoiu

19.09.2024, 23:14 193

În Germania a fost recent des­chisă prima rafinărie de litiu din Europa, scrie Euronews.

AMG Lithium a deschis prima rafinărie de litiu a Europei în Bitter­feld-Wolfen, Germania. Aceasta a fost construită în doar doi ani, costu­rile ridicându-se la aproximativ 140 mi­lioane de euro, din care 5,5 milioane de euro au fost aco­perite prin progra­me de dezvoltare econo­mică regională.

Cea mai mare parte a litiului va proveni din Brazilia. Rafinăria îl va transforma mai apoi în hidroxid de litiu, care poate fi utilizat în producţia de baterii pentru maşini electrice. Rafinăria este aşteptată să producă 20.000 de tone de hidroxid de litiu pe an, suficient pentru propulsarea a 500.000 de maşini electrice.

În Bitterfield, un orăşel din statul Saxonia-Anhalt, unde fabrica a fost construită, au fost create 80 de locuri de muncă pentru deschiderea fabri­cii, potrivit electrive.com.

Primii clienţi au fost deja confir­maţi, producători de baterii din Un­garia şi Polonia plasând comenzi pentru hidroxidul de litiu.

„Cu această rafinărie, aducem o contribuţie decisivă la securitatea a­provizionării cu litiu pentru industria germană şi europeană“, a explicat Heinz Schimmelbusch, CEO-ul AMG.

Litiul, supranumit şi „aurul alb“, este o componentă cheie în producţia de baterii pentru maşini electrice. Acesta este la mare căutare în contextul tranziţiei globale către energia verde.

Ca reacţie la cererea în creştere pentru litiu, UE a propus un plan de acţiune în domeniul materiilor prime vitale în 2020, având drept obiectiv reducerea dependenţei Europei de surse externe de aprovizionare.

Până acum, China, America de Sud şi Australia au fost lideri în pro­ducţia de litiu, dar Europa este acum şi ea pe hartă. Chiar dacă materia primă pentru rafinăria din Germania va proveni deocamdată din Brazilia, AMG are speranţe şi pentru pro­ducţia de litiu în Europa: compania cercetează în prezent posibile zone de extracţie de litiu în Zinnwald, Germania, şi Portugalia.

Anterior, Berlinul a pus ochii şi pe litiul Serbiei.

În vară, cancelarul german Olaf Scholz şi vicepreşedintele Comisiei Europene Maros Sefcovic au încheiat o serie de acorduri care conferă constructorilor auto europeni acces exclusiv la litiul din Serbia şi care pregătesc calea pentru construirea uneia dintre cele mai mari mine de litiu de pe continent, conform Politico.

Totuşi, în pofida potenţialului pe care-l reprezintă pentru UE, proiectul dezvoltat de consorţiul minier anglo-australian Rio Tinto în Serbia este unul extrem de nepopular.

Există percepţia că de maşinile electrice produse cu litiul sârb vor beneficia cetăţenii din UE, Serbia nebucurându-se de astfel de beneficii, dar suportând consecinţele legate de mediu.

Litiul a înregistrat recent o evoluţie fluctuantă, în special în contextul temerilor legate de posibilul declin al industriei EV. În acest an, preţurile au atins cel mai scăzut nivel din trei ani din cauza temerilor privind o ofertă excedentară, potrivit carboncredits.com.