Business Internaţional

Dacă Germania şi Franţa au suficiente resurse să-şi revină după gripa economică, Italia rămâne bolnavul Europei. În faţa incertitudinilor economice şi politice, businessul italian îşi mută producţia în locuri mai ieftine

Constructorul auto italian Fiat îşi va reduce anul acesta personalul de la fabricile din Mirafiori şi Pomigliano. Producţia din Italia a scăzut cu 10% anul trecut. Sindicatele spun că livrările vor fi şi mai mici anul acesta

Constructorul auto italian Fiat îşi va reduce anul acesta personalul de la fabricile din Mirafiori şi Pomigliano. Producţia din Italia a scăzut cu 10% anul trecut. Sindicatele spun că livrările vor fi şi mai mici anul acesta

Autor: Bogdan Cojocaru

30.01.2019, 22:00 1402

Gripa economică care a infectat anul trecut zona euro încă produce frisoane. Dintre cele mai mari economii din regiune, Germania dependentă de exporturi şi Franţa „vestelor galbene“ dau semne surprinzătoare de rezistenţă. Însă Italia, a treia economie ca mărime din zona euro, rămâne „bolnavul Europei“, iar acest lucru acutizează cel mai dureros efect al problemelor economice: distrugerea de locuri de muncă.

Antreprenorii italieni răspund anemiei din economie şi incertitudinilor politice mutând în străinătate o parte din producţie.

Economia germană este aşteptată să crească cu 1% anul acesta, cel mai slab ritm din 2013 încoace, după un avans de 1,5% anul trecut, potrivit esti­mărilor guvernului. PIB-ul a scăzut în trimestrul III, dar a revenit pe creştere în trimestrul IV, Ger­mania evitând astfel o recesiune uşoară. Eco­nomia franceză a suprins plăcut cu datele pentru ultimul tri­mestru din 2018, care arată un avans al PIB de 0,3%, si­milar cu cel din trimestrul anterior. Creşterea anuală a încetinit de la 2,3% în 2017 la 1,5%. Evoluţia este suprinzătoare având în vedere atmosfera descurajantă creată de protestele repetate ale „vestelor galbene“. Cheltuielile consumatorilor şi in­ves­tiţiile companiilor au stagnat spre finalul anului trecut, însă creşterea economiei a fost ajutată de o revenire a exporturilor şi de cheltuielile guverna­men­tale mai mari.

„Este o surpriză binevenită, care arată că protestele «vestelor galbene» au frânat creşterea mai puţin decât am crezut luându-ne după ce ne-au spus sondajele“, spune Claus Vistesen, analist la Pantheon Macroeconomics. „Detaliile sugerează că exporturile au salvat situaţia.“

Un sondaj al Comisiei Europene arată că în­cre­derea în economia zonei euro a scăzut în ia­nuarie la cea mai joasă cotă din ultimii doi ani. Indi­catorul încre­derii în economia italiană a scăzut pentru a opta lună consecutiv. Doar în retail şi construcţii s-a ob­servant ceva optimism. Banca Italiei vede economia extinzându-se cu doar 0,6% anul acesta, mai puţin de jumătate din ritmul zonei euro. În trimestrul III al anului trecut, PIB-ul a scăzut cu 0,1% în ritm trimestrial. Mulţi analişti se aşteaptă ca acesta să fie începutul unei recesiuni italiene, aşteptându-se la prelungirea scăderii în trimestrul IV, notează Bloomberg. Ministrul finanţelor Gio­vanni Tria a declarat în presă luna aceasta că eco­nomia este probabil într-o fază de stagnare, şi nu recesiune.

Companiile sunt prevăzătoare. Ca mulţi executivi de pe scena corporate din Italia, Federico Visentin încearcă să-şi facă meseria şi să-şi protejeze afacerea. Visentin conduce Mevis, producător de componente auto din metal cu sediul în nordul industrializat al Italiei. Antreprenorul nu-şi permite să se lase distras de luptele politice interne de la Roma şi ale Romei contra Comisiei Europene. Perspectivele economice globale se întunecă din ce în ce mai mult, iar cererea de pe una dintre cele mai mari pieţe ale companiei dă semne de slăbiciune.

„Nu ne rezumăm la a aştepta să treacă furtuna. Ne-am redus costurile fără reînnoirea contractelor temporare şi am mutat o parte şi mai mare din producţie la fabricile noastre din Slovacia şi China“, a explicat Visentin pentru Bloomberg.

 

Rata şomajului din Italia depăşeşte 10%

Povestea anului trecut din perspectiva italiană este dominată de măsuri de relaxare fiscală, de creşterea costurilor de împrumut pentru guvern şi de o luptă serioasă cu Comisia Europeană. Aceste lucruri au erodat încrederea şi investiţiile şi au făcut ca Italia să rămână economia cu cea mai slabă creştere din zona euro. Persistenţa incertitudinilor politice este o problemă, executivii din nord fiind îngrijoraţi de diferenţele dintre cele două partide din coaliţia de guvernare: Liga Nordului şi Mişcarea Cinci Stele, dominantă în sud. Liga Nordului insistă cu o propunere de închidere a magazinelor duminica şi în timpul sărbătorilor, în pofida opoziţiei din partea retailerilor şi comercianţilor, îngrijoraţi că vor rămâne astfel în dezavantaj faţă de site-urile de comerţ online. 

Planul a fost anunţat iniţial când cele două partide au venit la putere, în iunie, însă acestea au renunţat la el din cauza opoziţiei acerbe din partea companiilor. Comerţul de duminică reprezintă până la 20% din vânzările totale, potrivit unui studiu realizat de Bain pentru Confimprese, un grup de lobby pentru sectorul comercial. Zăpăceala de acasă se suprapune cu turbulenţele globale. Visentin resimte efectele negative ale încetinirii economiei chineze. Slăbiciunile de pe piaţa auto a Chinei, una dintre cele mai mari din lume, afectează vânzările producătorilor de piese pentru maşini, precum Mevis. Comenzile companiei pentru primul trimestru sunt cu 20% mai mici decât cele din aceeaşi perioadă a anului trecut. Producţia din Italia a constructorului auto Fiat a scăzut cu 10% anul trecut. Sindicatele spun că livrările vor fi şi mai mici anul acesta. Producătorul auto îşi va reduce personalul la două fabrici italiene, din Mirafiori şi Pomigliano, în 2019.

„Temerile legate de creşterea mai slabă din Germania se reflectă inevitabil asupra companiilor din această parte a Italiei şi nu doar asupra celor expuse la piaţa auto“, spune Carlo Carraro, economist şi preşedinte emerit al Universităţii din Veneţia. Şi Matteo Lunelli, de la Ferrari F.lli Lunelli, producător de vin spumant, spune că este atent la ce se întâmplă cu cererea externă. „Pentru prima dată, distribuitorul din Germania a menţionat recent îngrijorări legate de perspectivele consumului de acolo“, povesteşte Lunelli. Aceasta după ce anul 2018 a fost unul „excelent“. Noul guvern de la Roma a redus vârsta de pensionare şi vrea să introducă un nou instrument de sprijin social pentru persoanele sărace. Companiilor nu le plac aceste schimbări. Ele vor taxe mai mici şi mai multă acţiune pentru dezvoltarea infrastructurii. Italia ocupă locul 17 în Europa, în spatele Germaniei, Franţei şi Italiei, în clasamentul competitivităţii realizat de Forumul Economic Mondial. PIB-ul italian încă este sub maximul de dinainte de marea criză. Toate celelalte economii majore şi-au revenit şi au depăşit acest prag.

Gianpietro Benedetti, preşedintele producătorului de oţel Danieli & C Officine Meccaniche, spune că Italia rămâne în urmă şi că „pierde cursa în faţa unor naţiuni precum Cehia şi Polonia, care au forţă de muncă şi taxe mai mici“. Benedetti nu este singurul cu astfel de îngrijorări. Enrico Carraro, preşedintele producătorului de tractoare Carraro, apreciază că „sectorul nostru manufacturier este în continuare mai puţin eficient  şi productiv decât cele ale altor state“.

Matteo Zoppas, şeful organizaţiei de lobby pentru business Confindustria, spune că executivii italieni ar trebui să fie foarte prudenţi în ceea ce priveşte perspectivele. Italia a avut o revenire care a încetat rapid şi care a făcut ca „puţine companii mari să o ducă bine şi ca majoritatea IMM-urilor să se chinuie“, crede Zoppas. El deţine producătorul de ape minerale Acqua Minerale San Benedetto, o afacere de familie. „Intrăm într-o perioadă dificilă.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO