Business Internaţional

Germania: În era energiei scumpe faceţi economie la carburant mergând în vacanţă cu trenul. Ieftin!

Germania: În era energiei scumpe faceţi economie la...

Autor: Bogdan Cojocaru

01.06.2022, 22:39 2106

În încercarea de a face economie la carburanţi şi de a accelera decarbonizarea, Germania va oferi călătorii cu trenurile regionale, autobuze şi metrou pentru doar 9 euro pe lună. Va funcţiona? se întreabă Bloomberg.

Când parlamentul german a aprobat luna aceasta o nouă măsură de reducere a tarifelor la transportul public la nivel naţional timp de trei luni în această vară, decizia a reflectat severitatea crizei energetice. Pentru a-şi reduce dependenţa puternică de gazul şi petrolul rusesc după invadarea Ucrainei de către Rusia, Germania este disperată să găsească modalităţi de a-şi diminua consumul de combustibil şi de a convinge mai mulţi şoferi să ia trenul şi autobuzul.

Dar, în timp ce decizia guvernului german de a reduce costurile cu transportul public are la bază o criză imediată, promotorii ieftinirii transportului de vară speră că iniţiativa poate face mai mult decât să atenueze temporar şocul în creştere al costurilor energiei asupra consumatorilor. Ar putea oferi o imagine despre cum ar putea arăta un viitor cu emisii mai scăzute pentru germani. „Mobilitatea ieftină şi ecologică nu trebuie şi nu va rămâne ceva trecător“, a declarat Katharina Dröge, lider parlamentar al Verzilor din Germania, în prezent partener minoritar în guvernul de coaliţie.

Noua ofertă pentru transportul public, descrisă ca „nebunească, dar inspirată“ de cotidianul german Der Tagesspiegel, este cu siguranţă una dintre cele mai accesibile pe care le-a văzut vreodată Europa.

Pentru cele trei luni de vară, începând cu 1 iunie, biletul de călătorie pentru o lună va costa doar 9 euro pentru toate metrourile, autobuzele, tramvaiele şi trenurile regionale. Acest lucru va reduce costul transportului public la niveluri aproape simbolice. Un navetist care foloseşte toate zonele de tranzit din Berlin, de exemplu, va economisi 98 de euro pe lună pentru permisul de călătorie. Biletul va fi disponibil şi pentru persoanele din oraşele mai mici sau pentru călătorii în ţară. Deşi serviciile de trenuri intercity mai rapide nu vor fi incluse în tarif, deţinătorii de bilete de 9 euro vor putea să călătorească peste tot utilizând servicii regionale, iar biletele cumpărate într-o regiune vor fi valabile la nivel naţional.

Tranzitul ultra-ieftin este doar o măsură pe care Germania a introdus-o (sau intenţionează să o introducă) ca parte a unui pachet de ajutor pentru a oferi populaţiei şi afacerilor un scut împotriva efectele războiului. În septembrie, adulţii care lucrează vor primi o plată unică de 300 de euro adăugată la salariu pentru a ajuta la contrabalansarea costului majorării facturilor la energie, cei care desfăşoară activităţi independente plătind în schimb impozit redus. Părinţii cu copii mici vor primi 100 de euro de copil, cifră dublată pentru părinţii care beneficiază de ajutor public.

Taxele pe combustibil vor scădea cu 0,30 euro pe litru pentru benzină şi cu 0,14 euro pentru motorină, în timp ce navetiştii care călătoresc peste 21 de kilometri zilnic vor vedea scutirile fiscale existente uşor majorate.

Biletul de 9 euro nu a fost lipsit de critici. Unii se tem că transportul ieftin va supraîncărca trenurile şi va perturba reţeaua feroviară. Luna trecută, reprezentanţii sindicatelor şi-au exprimat îngrijorarea că trenurile supraaglomerate ar trebui să fie descărcate de poliţie şi staţiile forţate să se închidă, în timp ce cererea mare ar forţa transportatorul naţional Deutsche Bahn să angajeze personal temporar şi să plătească suplimentar angajaţii deja existenţi în sezonul vacanţelor de vară.

Unii s-au întrebat de ce planul nu a mers mai departe, urmând exemplul Luxemburgului, care a făcut transportul public gratuit la nivel naţional. La urma urmei, reducerea tarifelor nu reduce neapărat şi costurile operaţionale pentru transportul public. De asemenea, perpetuează un sistem în care cei care merg fraudulos cu transportul în comun ajung în sistemul de justiţie penală: din 2019, o treime dintre deţinuţii din închisoarea pentru minori Plˆtzensee din Berlin erau acolo pentru astfel de abateri, o situaţie care costă probabil statul mai mult decât gratuitatea transportului.

Până acum, vânzările de bilete au fost puternice, iar Deutsche Bahn a programat deja servicii suplimentare pentru a gestiona creşterea cererii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO