Germania plănuieşte să facă din modernizarea reţelei sale de transport feroviar prioritatea numărul unu în condiţiile în care ţara încearcă să accelereze cheltuielile din fondul său de infrastructură de 500 miliarde de euro menit să-i scoată economia, cea mai mare din Europa, din stagnare, notează Financial Times.
Lars Klingbeil, vicecancelar şi ministru de finanţe, vrea să injecteze până la 10,5 miliarde de euro în legăturile feroviare ale ţării în acest an, acordând companiei de stat Deutsche Bahn cea mai mare parte din investiţiile pentru infrastructură de 22 miliarde de euro alocate pentru 2025, potrivit unor surse familiare cu planurile.
Alte investiţii avute în vedere în acest an includ 3 miliarde de euro pentru îmbunătăţirea acoperirii cu internet de mare viteză la nivel naţional şi 1 miliarde de euro pentru modernizarea podurilor, spun sursele citate. După 2025, sumele alocate pentru infrastructură ar urma să crească până la 35 miliarde pe an până în 2029.
Planul se înscrie într-un set de măsuri pe care guvernul de coaliţie condus de cancelarul Friedrich Merz vrea să le adopte în această lună, aşteptările fiind ca acestea să fie aprobate de ambele camere ale parlamentului în septembrie.
Împreună cu un efort masiv de echipare a armatei germane, fondul de infrastructură pe 12 ani este central pentru eforturile coaliţiei de a scoate economia din stagnare.
Fondul pentru infrastructură şi primele alocări din acesta vor fi adoptate pe 24 iunie, în acelaşi timp cu un buget pe 2025, care nu a fost finalizat după ce coaliţia condusă de Olaf Scholz s-a prăbuşit.
„Marea întrebare este cât de rapid putem pune aceşti bani la lucru, iar Deutsche Bahn este punctul evident de start pentru că are deja proiecte detaliate de investiţii în sertare“, arată Henning Meyer, profesor de politică publică la universitatea Tubingen.
Starea precară a trenurilor germane, care au adesea întârzieri, a devenit un simbol pentru lipsa acută de investiţii din cea mai mare economie europeană. Înaintea prăbuşirii coaliţiei conduse de Scholz, Deutsche Bahn identificase investiţii necesare de 53 miliarde de euro.
Prin redresarea problemelor legate de naveta între oraşe, guvernul pariază că va schimba atmosfera la nivel naţional din punct de vedere politic, după ce partidul Alternativa pentru Germania de extremă dreapta a devenit al doilea cel mai mare partid din Bundestag.
„Deşi vor exista perturbări pe termen scurt, aici vor resimţi probabil oamenii o îmbunătăţire concretă în vieţile lor de zi cu zi“, arată Meyer.
Klingbeil, care este şi co-lider al Partidului Social Democrat, speră să câştige capital politic pentru modernizarea infrastructurii deficitare a ţării înaintea alegerilor generale din 2029.