Business Internaţional

Germania pune sectorul feroviar pe primul loc în programul de investiţii de 500 milioane de euro pentru revitalizarea economiei

Germania pune sectorul feroviar pe primul loc în...

Autor: Catalina Apostoiu

16.06.2025, 00:06 301

Germania plănuieşte să facă din modernizarea reţelei sale de trans­port feroviar prioritatea numărul unu în condiţiile în care ţara încearcă să accelereze cheltuielile din fondul său de infrastructură de 500 miliarde de euro menit să-i scoată economia, cea mai mare din Europa, din stag­nare, notează Financial Times.

Lars Klingbeil, vicecancelar şi ministru de finanţe, vrea să injecteze până la 10,5 miliarde de euro în legă­tu­rile feroviare ale ţării în acest an, a­cordând companiei de stat Deutsche Bahn cea mai mare parte din inves­tiţiile pentru infrastructură de 22 mi­li­arde de euro alocate pentru 2025, po­trivit unor surse familiare cu planurile.

Alte investiţii avute în vedere în acest an includ 3 miliarde de euro pen­tru îmbunătăţirea acoperirii cu in­ternet de mare viteză la nivel naţio­nal şi 1 miliarde de euro pentru mo­der­nizarea podurilor, spun sursele citate. După 2025, sumele alocate pentru infrastructură ar urma să crească până la 35 miliarde pe an până în 2029.

Planul se înscrie într-un set de măsuri pe care guvernul de coaliţie condus de cancelarul Friedrich Merz vrea să le adopte în această lună, aş­teptările fiind ca acestea să fie apro­bate de ambele camere ale parla­mentului în septembrie.

Împreună cu un efort masiv de echipare a armatei germane, fondul de infrastructură pe 12 ani este cen­tral pentru eforturile coaliţiei de a scoate economia din stagnare.

Fondul pentru infrastructură şi primele alocări din acesta vor fi adoptate pe 24 iunie, în acelaşi timp cu un buget pe 2025, care nu a fost finalizat după ce coaliţia condusă de Olaf Scholz s-a prăbuşit.

„Marea întrebare este cât de rapid putem pune aceşti bani la lucru, iar Deutsche Bahn este punctul evident de start pentru că are deja proiecte detaliate de investiţii în sertare“, arată Henning Meyer, profesor de politică publică la universitatea Tubingen.

Starea precară a trenurilor germane, care au adesea întârzieri, a devenit un simbol pentru lipsa acută de investiţii din cea mai mare economie europeană. Înaintea prăbuşirii coaliţiei conduse de Scholz, Deutsche Bahn identificase investiţii necesare de 53 miliarde de euro.

Prin redresarea problemelor legate de naveta între oraşe, guvernul pariază că va schimba atmosfera la nivel naţional din punct de vedere politic, după ce partidul Alternativa pentru Germania de extremă dreapta a devenit al doilea cel mai mare partid din Bundestag.

„Deşi vor exista perturbări pe termen scurt, aici vor resimţi probabil oamenii o îmbunătăţire concretă în vieţile lor de zi cu zi“, arată Meyer.

Klingbeil, care este şi co-lider al Partidului Social Democrat, speră să câştige capital politic pentru modernizarea infrastructurii deficitare a ţării înaintea alegerilor generale din 2029.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels